به دنبال مقصر گرانیِ خرما، برنج و شکر به دنبال مقصر گرانیِ خرما، برنج و شکر | آوتاف
خانه / اخبار داغ / به دنبال مقصر گرانیِ خرما، برنج و شکر

به دنبال مقصر گرانیِ خرما، برنج و شکر

خبرگزاری تسنیم: محمدرضا کلامی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت گفت: از ابتدای امسال تأمین کالاهای اساسی را به ثبات و آرامش رسانده‌ایم.

وی افزود: در بحث تنظیم بازار تلاش کرده‌ایم تأمین کالا دچار مشکل نشود و منابعی را از ذخایر راهبردی کشور به تأمین این کالا اختصاص داده‌ایم.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز و گوشت مرغ توزیع می‌شود.

کلامی گفت: سه‌میلیون و ۴۰۰هزار تن نیاز بازار کشور است که حدود ۲ میلیون تن در داخل و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن وارد می‌شود.

به دنبال مقصر گرانیِ خرما، برنج و شکر

محمد رضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت اضافه کرد: آنچه دولت وارد کرده­ است با حداکثر نرخ­ 8 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد اما در قیمت برنج تولید داخل به‌دلیل برخی شایعات افزایش ایجاد شد.

وی گفت: آسیب خزانه‌های نشاء برنج به‌دلیل سیل شایعه است و دولت برنج وارداتی را با ارز ۴هزار­ و ۲۰۰تومانی برای امسال تأمین می‌کند.

وی ادامه داد: مسئول تنظیم بازار کالاهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی است و آنها باید پاسخگو باشند اما براساس آنچه می‌دانم حتی یک کیلو شکر با ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی به‌وسیله بخش خصوصی وارد نشده و همه را وزارت جهاد کشاورزی وارد کرده است.

محمد رضا کلامی مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت گفت: نیاز کشور حدود دومیلیون و ۴۰۰هزار تن شکر است که دو میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود اما در سال ۹۷ به‌دلیل بارندگی‌ها نیشکر با تأخیر برداشت شد و قیمت آن افزایش یافت.

حتما بخوانید:  اخراج وحید خزایی و داوود هزینه از ترکیه

کلامی افزود:­ 600هزار تن ذخایر شکر است­ و به هر کس بخواهد­ شکر می‌دهیم.

وی با تصریح به اینکه در هیچ جای دنیا دولت‌ها تا این اندازه در بازار دخالت نمی‌کنند گفت: برای ماه مبارک رمضان ۳۰هزار تن برنج با نرخ هفت‌هزار و ۴۰۰ تومان از نوع کیفی ۱۱۲۱، ۲۰هزار تن شکر و ۲۰هزار تن روغن برای خانوارها ­در نظر گرفته­ شده است.

کلامی گفت: ۱۲۰ هزار تن شکر و ۱۰ هزار تن روغن نیز سهمیه اصناف در ماه مبارک رمضان است.

وی ادامه داد: توزیع این اقلام به‌وسیله تعاونی­‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سازمان میادین و صنوف است.

وی گفت: ۱۰هزار تن گوشت مرغ و ۵هزار تن گوشت قرمز در ماه مبارک رمضان توزیع می‌شود.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار ­وزارت صمت درباره افزایش قیمت خرما نیز گفت: دولت باید برای تعادل‌بخشی به بازار در مقاطعی از سال ممنوعیت صادرات قرار دهد اما وزارت جهاد کشاورزی برقراری ممنوعیت صادرات را در دراز­مدت نادرست می‌داند و اعلام کرده­ است باید برای صادرات عوارض قرار داده شود.

وی ادامه داد: تاکنون وزارت جهاد نرخ عوارض صادرات خرما را اعلام نکرده است در حالی که ما باید ۵ روز پیش از ماه رمضان قیمت آن را اعمال کنیم.

وی گفت: ۳۵۰­هزار تن ذخیره خرما در کشور داریم و منتظر اعلام نظر وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

کلامی ادامه داد: نباید دلال واسطه‌گری در موجودی خرمای کشور ایجاد شود و با عرضه مستقیم این محصول در ماه رمضان قیمت آن کاهش می‌یابد .

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *