تاج‌زاده: مذاکره با آمریکا راه را باز می‌کند تاج‌زاده: مذاکره با آمریکا راه را باز می‌کند | آوتاف
خانه / اخبار داغ / تاج‌زاده: مذاکره با آمریکا راه را باز می‌کند

تاج‌زاده: مذاکره با آمریکا راه را باز می‌کند

روزنامه اعتماد با مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزیر کشور در دولت سید محمد خاتمی درباره درباره مذاکره مستقیم ایران با آمریکا و کره شمالی گفتگو کرده است.

بخشی از این گفتگو را در ادامه می خوانید.

پیام ملاقات اون و ترامپ برای کشور ما چیست؟

ترامپ با این ملاقات ثابت کرد که به آنچه قبلا گفته بود پایبند است و برای او دموکراسی، حقوق بشر و حقوق شهروندان، به خصوص در کشورهای در چالش با امریکا، ارزش ندارد و او به عنوان یک معامله‌گر بزرگ صرفا به دنبال آن است که منافع کشورش را البته با تعریف خویش تامین کند و به شعار خود یعنی «امریکا کشور اول جهان» تحقق بخشد و فاصله کشورش را با رقبایش به ویژه در عرصه اقتصادی افزایش دهد.

پیام ملاقات رهبر ان کره شمالی و آمریکا برای ما این است که می‌توانیم با یک دیپلماسی تهاجمی ترامپ را در یک دوراهی قرار دهیم با این راهبرد که اگر ترامپ حاضر باشد همان روشی را که در کره شمالی دنبال کرد، درباره ایران نیز پی بگیرد، جمهوری اسلامی نیز حاضر به مذاکره دو‌جانبه مستقیم و استراتژیک با امریکا است.

کافی است ایالات متحده آمادگی خود را برای خروج نیروهایش از خلیج‌فارس اعلام کند، تا تهران نیز درباره نحوه حضورش در کشورهای همسایه مذاکره و تجدید‌نظر کند و به این سمت برود که هم نیروهای امریکایی را بعد از چهار دهه از منطقه دور کند و هم خود راهبرد تازه‌ای در سوریه و یمن و… برگزیند و امتیازاتی بدهد که در تحلیل نهایی بیش از امریکا به نفع ایران باشد. توجه دارید که ملت ما هزینه سنگینی برای مثلا حضور در سوریه تحمل می‌کند که می‌تواند با اخذ تضمین‌های لازم و قابل برگشت از آن رهایی یابد. به علاوه توافق با امریکا راه مسیر مراودات اقتصادی ایران را با همسایگانش هموار می‌کند.

حتما بخوانید:  عجیب‌ترین تمارض فوتبالی در فینال لیبرتادورس

تهدیدات و فرصت‌های مذاکره امریکا و کره شمالی برای ایران چیست؟

اگر مشکل امریکا با کره شمالی حل شود، تهدیداتی برای ما می‌آفریند در کنار فرصت‌هایی که ایجاد می‌کند. می‌دانید که ترامپ و حزب جمهوریخواه در دکترین امنیت ملی خود اعلام کردند که با دو کشور در عرصه بین‌المللی رقابت دارند. با چین رقابت اقتصادی و سیاسی و با روسیه عمدتا رقابت سیاسی و امنیتی. دو کشور را هم مزاحم و نامطلوب خوانده‌اند؛ ایران و کره شمالی. حل چالش کره شمالی به معنای آن است که تنها ایران باقی می‌ماند که باید تکلیفش از دید کاخ سفید روشن شود.

به‌ویژه آنکه از هفت کشوری که دپارتمان بوش پسر آنها را محور شرارت لقب داد فقط ایران بدون مواجه شدن با مشکلات جدی مسیر خود را می‌پیماید. بنابراین باید به‌شدت هوشمندانه عمل کرد تا ایران خدایی‌ناکرده به سرنوشت دیگر کشورهایی که محور شرارت خوانده شدند، دچار نشود. اما این ملاقات فرصت‌هایی هم برای ایران آفریده است. ا

از جمله اینکه به بسیاری از شهروندان این سرزمین آموخت که در تحلیل نهایی آنچه حافظ امنیت کشور است اقتصاد پویا و برتر آن است. اگر کشوری در این زمینه نتواند پا به پای تحولات دنیا و متناسب با مطالبات مردم خویش حرکت کند، حتی اگر سلاح اتمی و نیز موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشد، باز هم با مشکلات بسیار جدی و شکننده مواجه خواهد شد.بنابراین باید کوشید که همه ابزارها و اهرم‌ها در خدمت توسعه همه‌جانبه و پایدار کشور و رفاه ملت قرار گیرد تا هم امنیت ایران تامین و هم آینده روشنی برای فرزندان این سرزمین ترسیم شود.

حتما بخوانید:  توضیح قوه‌قضائیه درباره فایل صوتی نوشین جعفری

تبعات عقب‌نشینی احتمالی کره شمالی در قبال امریکا برای ایران چه خواهد بود؟

امروز با اتفاقی که در مورد کره شمالی از یک طرف و با نابه‌سامانی‌هایی که در اجرای برجام از سوی دیگر مشاهده کرده‌ایم، یک بار دیگر از خود بپرسیم که آیا نظام جمهوری اسلامی پشتوانه‌ای جز مردم برای تامین امنیت میهن و نیز پیشبرد امور آن دارد؟ اگر نه دیپلماسی به تنهایی و یا پیشبرد برنامه هسته ای نمی‌توانند امنیت و رفاه ما را تامین کنند. بهترین درس از این تجربه آن است که در برابر عظمت این ملت تعظیم کنیم و راه برای مشارکت آنان در تمام عرصه‌ها بگشاییم و این ممکن نخواهد شد مگر با رعایت حقوق شهروندی. یعنی با احترام گذاشتن به سبک زندگی مردم و اجازه دادن به آنان در گرد آمدن در تشکل‌هایی که می‌پسندند؛ از تشکل‌های مردم نهاد تا اتحادیه‌ها، سندیکاها و احزاب آزاد. در راس همه اینها آزادی مطبوعات و انتخابات آزاد قرار دارد. تا شایستگان این کشور بتوانند با رای ملت منشأ خدمات برای میهن و مردم قرار گیرند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *