ترامپ پیروز شود، نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ اهمیت ندارد ترامپ پیروز شود، نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ اهمیت ندارد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / ترامپ پیروز شود، نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ اهمیت ندارد

ترامپ پیروز شود، نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ اهمیت ندارد

سایت خبری مدارا: داربوش قنبری، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به شرح سناریوهای بعد از پیروزی هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری در آمریکا پرداخت.

ترامپ پیروز شود، نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ اهمیت ندارد

داربوش قنبری:

* در اینکه انتخابات آمریکا بر سرنوشت ما اثر دارد تردیدی نیست و حساسیت به این انتخابات حداقل در بخش اقتصادی کشور زیاد است. حتی نتایج نظرسنجی‌ها در روزهای گذشته بر قیمت ارز و برخی اجناس تاثیر داشته است و اینکه پول ملی ما متاثر از این اوضاع است، قابل انکار نیست.

* از طرفی ما خودمان هم سال آینده انتخابات ریاست جمهوری داریم. از آنجایی که انتخابات یک کشور خارجی تا این اندازه بر مسائل اقتصادی و سیاسی ایران اثرگذار است، انتخابات خودمان هم بر موئلفه‌های اقتصادی اثرگذار خواهد بود. البته این مختص به ایران نبوده و در خیلی از کشورها هم همین طور است.

 * قطعا و یقینا اینکه در انتخابات سال آینده کدام جریان سیاسی پیروز می‌شود و چه نگاهی به مسائل مختلف از جمله سیاست خارجی دارد در وضعیت کشور بسیار اثرگذار است و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت لذا انتظار برای روشن است تکلیف این انتخابات‌ها تا حدی ناگزیر است. با این حال می‌توان برخی مسائل را هم پیش بینی کرد.

* اگر بایدن در انتخابات آمریکا پیروز شود سخت گیری‌ها بر ما تا حدی فروکش می‌کند و با توجه به وعده او برای بازگشت به برجام، تا اندازه‌ای فضا تلطیف خواهد شد. شاید برگشت او به برجام مثل حضور اوباما در برجام نباشد و با شرط مذاکرات مجدد همراه باشد اما تاثیرات خاصی را در عرصه اقتصادی داشت.

حتما بخوانید:  سوتی مجری ورزشی در اعلام نام گل‌محمدی!

* اگر دوباره ترامپ روی کار آید نیز با توجه به اینکه انتخابات دیگری پیش رو ندارد، سخت گیری‌ها بیشتر می‌شود به خصوص که او عقده عدم ورود ایران به مذاکره را دارد. درست است که او دم از مذاکره می ‌زند اما به نظر نمی‌رسد که بتوان با او مذاکره کرد. زیرا اولا که قابل اعتماد نیست و نتیجه مذاکرات قبلی را قبول نکرد و دوم اینکه اولویت او پروژه صلح اعراب و اسرائیل است و برای این کار نیاز به برجسته کردن تهدید ایران برای اعراب دارد. لذا مذاکره با ترامپ به این زودی‌ها محقق نمی‌شود. بحث کنار آمدن ایران و ترامپ به این سادگی امکان پذیر نیست اما بایدن تا اندازه‌ای فشارها را بر ایران کمتر می‌کند. نه اینکه مسائل ایران و آمرکیا حل شود اما تا حدی فشارها کم خواهد شد.

* (درباره پیش‌بینی اثر نتیجه انتخابات آمرکیا بر انتخابات ۱۴۰۰): « اگر ترامپ پیروز شود دیگر این فضای توام با انتظار فعلی از بین می‌رود و نتیجه انتخابات ما هم اثر کمتری بر وضعیت اقتصادی کشور خواهد داشت. اما اگر بایدن پیروز شود می توان ضمن حفظ چارچوب و اصول خود، با او وارد مذاکره شد. حتی در همین حدود ۱۰ ماه که تا تحویل قدرت به دولت بعدی زمان داریم، می‌توان کاری کرد. به هر حال ۹ یا ۱۰ ماه فرصت قابل توجهی است. اگر طرف آمریکایی به برجام برگردد و تعهدات خود را انجام دهد ایران آمادگی این را دارد که وارد مذکراه شود .البته چارچوب ایران مشخص است و خارج از خطوط قرمز خود می‌تواند مذاکره کند. من خوشبین هستم که در همین مدت باقی مانده یک تفاهمی ایجاد شود. البته منظور یک تفاهم حداقلی درباره برجام است.

حتما بخوانید:  تیراندازی مرگبار به نیروی انتظامی در خرم‌آباد

* اینکه فرد بعد از روحانی چه کسی خواهد بود در تعامل آمریکا و وضعیت کشور تعیین کننده است. اینکه رویکرد دولت بعدی در ایران مذاکره باشد یا نه هم مهم است. البته در عرصه سیاست خارجی در کشور ما نیز یک سری اصول خاص و ثابت وجود دارد و این طور نیست که با تغیییر دولت همه چیز تغییر کند. روسای جمهور در ایران در یک چارچوب خاص می‌توانند عمل کنند. رئیس جمهور بعدی نیز همفکر دولت یا غیر همفکر با او، باید این چارچوب‌ها را رعایت کند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *