تزریق‌های خارج از اولویت واکسن کرونا در ایران تزریق‌های خارج از اولویت واکسن کرونا در ایران | آوتاف
خانه / اخبار داغ / تزریق‌های خارج از اولویت واکسن کرونا در ایران

تزریق‌های خارج از اولویت واکسن کرونا در ایران

مجله اینترنتی فراز: معاون وزیر بهداشت می‌‌گوید که تاکنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار دوز واکسن به ایران رسیده است. کمتر از یک هفته قبل اما کیانوش جهان‌پور رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفته بود که ایران ۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا خریده که ۵۷۰ هزار دوز آن وارد شده.

این اظهارنظرها و نبود سازوکار مشخص برای نظارت بر واکسیناسیون ابهاماتی را به وجود آورده و به شایعات زیادی در افکار عمومی دامن زده است. تا جایی که نایب رییس کمیسیون بهداشت به «فراز»‌ می‌گوید که مجلس به زودی به این موضوع ورود می‌کند.

اگر گفته‌های علیرضا رییسی معاون وزیر بهداشت را معیار بگیریم تاکنون مقادیری از واکسن‌های روسی، چینی و هندی وارد ایران شده. براساس گفته‌های رییسی ۴۱۰ هزار واکسن اسپوتینک روسی، ۲۴۰ هزار واکسن سینوفارم و ۱۲۵ هزار واکسن بهارات هندوستان به دست وزارت بهداشت رسیده. طبق خبرها قرار است فردا هم ۳۷۵ هزار دوز دیگر از واکسن هندی به ایران برسد.

غیر از واکسن سینوفارم چین که دولت این کشور به ایران اهدا کرد باقی واکسن‌های خریداری شده‌اند. سینوفارم نیز تاکنون تنها واکسن تایید شده در چین برای استفاده عمومی است که دولت واکسیناسیون با آن را آغاز کرده است. غیر از واکسن‌های تایید شده ۱۰۰ هزار دوز واکسن کوبایی «سابرانا۰۲»‌ نیز به انستیتو پاستور ارسال شده است. این محموله برای کارآزمایی بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در راستای همکاری انستیتو پاستور با شرکت واکسن‌سازی کوبایی است.

تزریق‌هایی خارج از اولویت واکسن کرونا در ایران

مجلس وارد می‌شود

مجلس دو ماه است که به دلیل بررسی بودجه روزهای شلوغی داشته و نتوانسته به موضوع نظارت بر واکسیناسیون ورود کند. این را «سید محمد پاک‌مهر» نایب‌رییس کمیسیون بهداشت در مجلس به «فراز» می‌گوید. به گفته پاک‌مهر کمسیون بهداشت در دو ماه اخیر جلسه نداشته است و با پایان بررسی بودجه در روزهای آینده جلسه کمیسیون تشکیل می‌شود.

حتما بخوانید:  بازگشت طرح ترافیک و زوج و فرد به حالت عادی

پاک‌مهر درباره احتمال نظارت مجلس بر چگونگی تزریق واکسن می‌گوید: «حتما به این موضوع ورود خواهیم کرد. چرا که ما هم شنیدیم که تزریق‌هایی خارج از دسته‌بندی و اولویت انجام شده و ورود و نظارت مجلس ضرورت دارد.» پاک‌مهر تاکید می‌کند:‌ «واکسن‌هایی که وارد می‌شود باید بر اساس اولویت‌بندی انجام شده تزریق شوند. ابتدا کادر درمان و خانواده آن‌ها و سپس گروه‌های پرریسک و مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و بعد سالمندان باید واکسینه شوند. در این مسیر من هم معتقد هستیم که باید نظارت انجام شود تا تخلفی صورت نگیرد.»

طبق اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت فاز اول واکسیناسیون شامل کادر درمان، سالمندان، جانبازان، معلولان و افراد درگیر با پسماندهای عفونی است. وزارت بهداشت اعلام کرده که این فاز با کادر درمان شروع شده است. البته مقامات وزارت بهداشت ابتدا پیش‌بینی کرده بودند که کادر درمان تا پایان اسفند ۹۹ واکسینه خواهند شد. اما حالا گفته که این اتفاق در روزهای آغازین سال ۱۴۰۰ رخ می‌دهد.

استرازنکا می‌آید یا نه؟

یکی دیگر از واکسن‌هایی که در قالب سهم ایران از کواکس قرار است وارد کشور شود استرازنکاست. این واکسن تولید مشترک شرکت سوئدی استرازنکا و دانشگاه آکسفورد است. به گفته کیانوش جهان‌پور ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز از این واکسن که در کره‌جنوبی تولید شده بهار به ایران می‌رسد. پیش از این گفته شده بود که بیش از چهار میلیون دوز از این واکسن خریداری شده است که بیشترین میزان واکسن خریداری شده محسوب می‌شود. اما در روزهای اخیر خبر توقف تزریق این واکسن در نروژ و دانمارک نگرانی‌هایی به وجود آورده است.

حتما بخوانید:  مراسم تدفین پیکر سردار سلیمانی آغاز شد

این دو کشور گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد لخته خود پس از واکسیناسیون با این واکسن دریافت کرده‌اند. البته پزشکان تاکید کرده‌اند که هرگونه اقدام پزشکی از جمله تزریق واکسن عوارض و پیامدهایی دارد که باید آن را پذیرفت. واکسن دیگری که بسیاری به آن امید بستند تولید مشترک ایران وکوباست. در صورت موفقیت‌آمیز بودن کارآزمایی بالینی این واکسن در ایران و کوبا بهار آینده استفاده عمومی از آن آغاز خواهد شد.

تا اینجا طبق آمار رسمی یک میلیون و ۲۶۰ هزار دوز واکسن به وزارت بهداشت ایران رسیده. اگر ۳۷۵ هزار دوز واکسن هندی را هم به آن اضافه کنیم تا فردا یک میلیون ۴۲۵ هزار دوز واکسن وارد ایران می‌شود. اما باید دید که سازوکار تزریق واکسن چقدر شفاف می‌شود و مجلس به عنوان نهاد ناظر چه عملکردی در این زمینه خواهد داشت.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *