توافق اصولگرایان بر سرِ انتخاب رئیس مجلس توافق اصولگرایان بر سرِ انتخاب رئیس مجلس | آوتاف
خانه / اخبار داغ / توافق اصولگرایان بر سرِ انتخاب رئیس مجلس

توافق اصولگرایان بر سرِ انتخاب رئیس مجلس

روزنامه «اعتماد» در گزارشی جزییات نشست اصلی‌ترین گزینه‌های ریاست مجلس یازدهم را بررسی کرده است.

توافق اصولگرایان بر سرِ انتخاب رئیس مجلس

در این گزارش می‌خوانید:

* با توجه به هماهنگی‌هایی که از یکی، دو روز قبل، آغاز و صورت گرفته بود، قرار بر گردهمایی بزرگان و سردمداران جریان‌های سیاسی یازدهمین دوره مجلس بود. محمدباقر قالیباف، مرتضی آقاتهرانی، سیدرضا تقوی، علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی و البته علیرضا زاکانی و سیدمصطفی میرسلیم ۸ نفری بودند که در این نشست حاضر شدند. نشستی که برای این جریان سیاسی آنقدر حائز اهمیت بود که نه پیش از آن و نه پس از آن، جز حاضران، تنها برخی افراد معدود در جریان برگزاری آن قرار داشتند.

* با تمام این موارد براساس پیگیری‌ها آن ۸ نفر گرد هم آمده و به رایزنی درباره کرسی‌های حساس یازدهمین دوره مجلس، از ریاست پارلمان و مرکز پژوهش‌ها گرفته تا نواب رییس و ریاست کمیسیون‌ها پرداخته‌اند. این رایزنی‌ها تا ساعت یک بامداد ادامه داشته است.

* بدین‌ترتیب و با توجه به تلاش‌های اصولگرایان برای جلوگیری از درز اخبار این نشست به رسانه‌ها، آنچه حائز اهمیت است، جزییات نشست ۱+۷ چهره سرشناس و مدعی پارلمان آینده است. این روزها بزرگ‌ترین بحث اصولگرایان ریاست مجلس یازدهم و رقابت احتمالی میان قالیباف با آقاتهرانی، زاکانی، میرسلیم و البته نیکزاد است. شنیده‌های ما حاکی از شکل‌گیری بحث‌های جدی درباره کرسی ریاست مجلس و طرح خواسته‌های هریک از طرف‌ها در نشست موسوم به وحدت است. بحث‌هایی که البته درنهایت با خرسندی و ابراز رضایت و توافق اکثر حاضران پایان یافته و گویا قرار بر آن شده که قالیباف حداقل در سال نخست ریاست مجلس را برعهده بگیرد.

حتما بخوانید:  اولین واکنش رهبر انقلاب به ردصلاحیت‌ها

* تفاهم بر سر این مهم آن هم در شرایطی که پیش‌تر منابع مطلع گفته بودند که عدم استفاده از مدیران قالیباف در زمان شهرداری تهران و عدم ‌کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، دو شرط پایداری‌ها برای پذیرش ریاست قالیباف بر مجلس بوده، می‌تواند بدان معنا باشد که احتمالا این شروط از سوی قالیباف پذیرفته شده‌اند؛ هر چند بعید به نظر می‌رسد که قالیباف عدم کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ را پذیرفته باشد.

* علیرضا زاکانی که ارتباطات نزدیکی به مرتضی آقاتهرانی و به‌ طور کلی پایداری‌ها و اصولگرایان تندرو دارد و به ‌جای علی لاریجانی و کنار مجتبی ذوالنوری و احمد امیرآبادی‌فراهانی از حوزه انتخابیه قم وارد پارلمان یازدهم شده، اصلی‌ترین گزینه این جریان سیاسی که اختلافات ریشه‌دار و بعضا بنیادینی با سایر اصولگرایان به ویژه سنتی‌های این جریان دارد برای ریاست مجلس و رقابت با قالیباف محسوب می‌شود.

* با تفاهم میان اصولگرایان بر سر ریاست قالیباف، شانس او برای ریاست مرکز پژوهش‌ها افزایش یافته اما در این مسیر احتمالا با چهره‌ای چون الیاس نادران که به ‌نحوی با شهردار اسبق تهران نیز نزدیک است، رقابت خواهد کرد.

* قالیباف در این نشست پذیرفته که به‌ازای کرسی ریاست یکی از کرسی‌های نواب رییسی را به یاران محمود احمدی‌نژاد اختصاص دهد و این یعنی از بین نیکزاد و حاجی‌بابایی یک نفر بر کرسی نایب‌رییسی قالیباف خواهد نشست. در این میان اگر زاکانی حاضر به پذیرش نایب‌رییسی قالیباف باشد، رقابت درون گروهی احمدی‌نژادی‌ها بر سر نایب‌رییسی دوم خواهد بود اما اگر زاکانی بالانشینی در پارلمان را به هوای تشکیل فراکسیونی قدرتمند‌تر از رییس رها کند، نایب‌رییسی اول به یکی از یاران رییس‌جمهوری سابق خواهد رسید.

حتما بخوانید:  نتانیاهو: خواستار آتش بس در غزه هستیم

* تصمیماتی برای کمیسیون‌های مجلس نیز اتخاذ شده و از قرار معلوم حاجی‌بابایی در صورت واگذاری کرسی نایب‌رییسی به نیکزاد، ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را برعهده گرفته و به دوران سکان‌داری غلامرضا تاجگردون در این کمیسیون پایان می‌دهد. نکته حائز اهمیت در این میان غیبت شمس‌الدین حسینی و فریدون عباسی، دو عضو فراکسیون «جبهه خدمت» در نشست وحدت است که می‌تواند به معنای کناره‌گیری آنان از کرسی ریاست مجلس باشد؛ هر چند که شنیده‌ها حاکی از قطعیت ریاست حسینی بر کمیسیون اقتصاد و عباسی بر کمیسیون انرژی دارد ولی همچنان این احتمال وجود دارد که از میان حسینی و عباسی یک نفر برای شکست آراء قالیباف و جلوگیری از ریاست او با بیش از ۲۰۰ رای وارد میدان شود. اقدامی که در صورت وقوع برای جلوگیری از فراموشی قول و قرارها توسط قالیباف و یارانش انجام شده است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *