تورم کلانشهر‌ها الگوی مهاجرت در ایران را تغییر داد تورم کلانشهر‌ها الگوی مهاجرت در ایران را تغییر داد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / تورم کلانشهر‌ها الگوی مهاجرت در ایران را تغییر داد

تورم کلانشهر‌ها الگوی مهاجرت در ایران را تغییر داد

خبرگزاری ایلنا: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بیان اینکه سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در روستاهای حریم شهرها ساکن هستند، گفت: در سال‌های اخیر با افزایش جمعیت در روستاهای واقع در حریم مراکز استان روبرو شده‌ایم.

وزارت کشور: مهاجرت به شهر‌ها پلکانی شده است

مجتبی عبدالهی:

* یکی از مسائل مورد بررسی در وزارت کشور، رشد جمعیت در سکونت‌گاه‌های روستایی واقع در حریم شهرها است، برای این موضوع حدود سه سالی است که بانک داده‌ای در این وزارتخانه ایجاد شده است.

* در حال حاضر در کشورمان مطابق آمارهایی که داریم، از مجموع ۱۲۸۳ شهرداری که در کشور وجود دارد ۵۳۸ شهر وجود دارد که در درون این شهرها روستاها یا آبادی‌هایی وجود دارد که این روستاها یکی از نقاط با ظرفیت و با پتانسیل برای جذب جمعیت است.

*  افزایش جمعیت در روستاهای حریم شهرها در سال‌های اخیر سرعت گرفته، چراکه مهاجرت به شهرها به صورت پلکانی شده است. در برخی از شهرها به ویژه کلانشهرها و مراکز استان‌ها قابلیت جذب جمعیت مهاجران به دلیل عدم وجود استطاعت مالی وجود ندارد، از همین رو در گام نخست مهاجران ترجیح می‌دهند، در روستا و حتی شهرهای حاشیه‌ای ساکن شده و سپس به کلانشهرها منتقل شوند.

* (با بیان اینکه در گذشته مهاجرت به صورت مستقیم به کلانشهرها صورت می‌گرفت): در حال حاضر مدل مهاجرت تغییر کرده و به صورت پلکانی شده است، یعنی روستاییان بعضا به شهرهای متوسط و کوچک رفته و وقتی توانمندی مالی و اجتماعی در آنها ایجاد شد به کلانشهرهای کوچک مراجعه می‌کنند و چنانچه ظرفیتی برای آنها ایجاد شد، به تهران منتقل می‌شوند. این تغییر رویکرد و تغییر مدل مهاجرت باعث شده، مهاجرانی که به کلانشهرها به ویژه تهران می‌آیند، ابتدا ترجیح می‌دهند، در شهرهای حاشیه‌ای و یا به روستاهای واقع در حریم شهرها بروند.

حتما بخوانید:  کربلای ۴؛ محسن رضایی، فریب و نهضت آزادی

* براساس آمارها و پایش انجام شده، در حال حاضر حدود سه هزار و ۹۰۰ روستا در کشور داریم که در حریم شهرها واقع شده‌اند و سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت روستایی کشور در این مناطق حضور دارند.

*  آمارها نشان می‌دهد از مجموع ۲۱ میلیون جمعیت روستایی کشور حدود یک ششم آن در روستاهای واقع در حریم شهرها واقع شده‌اند و این در حقیقت فرصتی برای جذب جمعیت در این مناطق است.البته مطالعاتی که در این مناطق انجام شده، ثابت می‌کند که از مجموع جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری که در این مناطق هستند، حدود ۶ درصد در حریم کلانشهرها، حدود ۲۱ درصد در حریم مراکز استان‌ها و حدود ۷۲ درصد در حریم سایر شهرهای دیگر حضور دارند و بخش عمده جمعیت روستاهای واقع در حریم در حریم سایر شهرها واقع شده‌اند.

* در بازه زمانی ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ رشد جمعیت در حدود ۱.۲۹ بوده است که در شهرها این رشد ۲.۱۴، کلانشهرها ۲.۴۷ و در مراکز استان‌ها ۳.۱۲ بوده است؛ یعنی جهت‌گیری رشد جمعیت ما و پذیرش جمعیت در مراکز استان‌ها از کلانشهرها بیشتر است، اما نکته جالب این است که رشد جمعیت در روستاهای واقع در حریم کلانشهرها ۶ درصد بوده است، یعنی حدود ۲.۵ برابر کلانشهرها در روستاهای واقع در حریم کلانشهرها رشد جمعیت داشتیم. همچنین رشد جمعیت واقع در روستاهای حریم مراکز استان‌ها ۴.۲ است و این نشان دهنده این است که جمعیت به سرعت در روستاهای واقع در حریم مراکز استان‌ها در حال افزایش است.

* طبیعتا تمرکز جمعیت در روستاهای حریم شهرها رفت‌وآمد بین روستا و شهر را به دنبال خود خواهد داشت. همچنین به نظر می‌رسد، باعث بروز ناهنجاری‌های اجتماعی و کالبدی نیز در این مناطق شود، البته در خصوص ناهنجاری‌های کالبدی معتقدم چنانچه خطوط محدود به حریم روستاها مدیریت نشود و همچنین کنترل و حفاظت توسط دهیاری‌ها و شهرداری‌ها صورت نگیرد، قطعا تعرضاتی که در این محدوده اتفاق خواهد افتاد، مشکلات و ناهنجاری‌های کالبدی و ساخت و ساز غیرمجاز را به دنبال خواهد داشت، اما اکیدا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تذکر داده شده است که باید از مرز و محدوده روستاهای واقع در حریم صیانت کنند و در قالب ماده ۱۰۰ و ۱۰۱ شهرداری‌ها از تخلفات ساخت و ساز و تجاوز به حریم شهر جلوگیری شود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *