جزئیات پرونده دیدار ایران – یونان با شکایت نجومی جزئیات پرونده دیدار ایران - یونان با شکایت نجومی | آوتاف
خانه / اخبار داغ / جزئیات پرونده دیدار ایران – یونان با شکایت نجومی

جزئیات پرونده دیدار ایران – یونان با شکایت نجومی

تسنیم: فدراسیون فوتبال در شکایت اخیر سه میلیون یورویی که پرونده آن باز شده است، می‌تواند در پرونده‌ای مشابه علیه شاکی ادعای غرامت کند.

اطلاعاتی که اخیراً در مورد یک شکایت سه میلیون یورویی از فدراسیون فوتبال ایران به بیرون آمده، گویی فدراسیون را در یک مخمصه بزرگ دیگر گرفتار کرده است. مخمصه‌ای که فدراسیون را سه میلیون یوروی دیگر بدهکار می‌کند، اما این فقط یک ادعاست، آنهم در قبال فدراسیونی که هنوز گرفتاری‌هایش در پرونده مارک ویلموتس به پایان نرسیده و حالا این شکایت نیز ابعاد دیگری دارد.

شرکتی که هماهنگی‌های دیدار دوستانه ایران و ونزوئلا در سال ۲۰۱۷ را انجام داده بود، درباره پخش تلویزیونی این بازی که امتیاز آن را در اختیار داشته و بحث تبلیغات آن، قول و قرارهایی با فدراسیون فوتبال داشته که سیگنال رایگانی را به ایران برای پخش در I.R.I.B یا همان صداوسیما بدهد و این بازی با تأخیر در ایران پخش شود. در این قرارداد اشاره شده که تبلیغات تلویزیونی بازی نیز باید برای شرکت هماهنگ‌کننده باشد و حالا آنها مدعی دریافت غرامتی تا سقف سه میلیون یورو از فدراسیون فوتبال هستند، در حالی که اساساً مسائل مربوط به پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال و تبلیغات آن در صداوسیما ارتباطی به فدراسیون فوتبال نداشته و ندارد و اگر توافقی در این زمینه وجود داشته است، شرکت مذکور باید با صداوسیما طرف حساب باشد.

حال اصل ماجرا چیست و این شرکت با چه ایده، تفکر و نقشه‌ای ادعا کرده است می‌تواند سه میلیون یورو از دارایی‌های فوتبال ایران را به‌عنوان غرامت دریافت کند؟ مسئله پخش تلویزیونی مسابقات در ایران بر عهده سازمان صداوسیماست و فدراسیون فوتبال در دریافت و فروش سیگنال آن دخیل و ذینفع نیست. چه بسا اگر ذینفع بود، می‌توانست حق پخش مسابقات خود را از صداوسیما دریافت کند. خبرگزاری تسنیم در شروع ماجرا به صورت کلی درباره دلایل و شرایط این شکایت گزارشی را با عنوان «ماجرای شکایت ۳ میلیون یورویی از فدراسیون فوتبال/ پای تلویزیون در میان است» منتشر کرد. با این حال جالب است که این شکایت سه میلیون یورویی ابعاد دیگری هم دارد که می‌تواند برای فدراسیون فوتبال سودآور شود.

حتما بخوانید:  پرسپولیسِ هزار امتیازی و یک امتیاز تا پوکر

شرکتی که هماهنگی‌های دیدار دوستانه ایران و ونزوئلا را انجام داده بود، همان شرکتی است که برای دیدار دوستانه ایران و یونان هم با فدراسیون فوتبال قرارداد همکاری امضا کرد. قراردادی که طبق آن این شرکت هلندی به همراه یکی از مدیران یا هماهنگ‌کننده‌های ایرانی‌اش به نام منوچهر صالحی که نام او در قرارداد آمده، متعهد می‌شوند در قبال دریافت ۷۵ هزار یورو دیدار ایران و یونان را به تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۱۸ (۱۲ خرداد ۱۳۹۷) در استانبول ترکیه برگزار کنند که این بخش از اطلاعات در بند سوم قرارداد آمده است:

تصویر این قرارداد را در زیر می‌بینید:

جزئیات پرونده دیدار ایران - یونان با شکایت نجومی

جزئیات پرونده دیدار ایران - یونان با شکایت نجومی

پس از این قرارداد و هماهنگی‌های لازم برای برگزاری دیدار ایران و یونان در ترکیه، مشکلاتی برای برگزاری این دیدار ایجاد شد که در نهایت تیم ملی نتوانست پیش از جام جهانی دیدار دوستانه‌اش را با این حریف اروپایی برگزار کند. شرکت مذکور قصد داشت محل برگزاری مسابقه را تغییر دهد تا تیم ملی از استانبول راهی کشور دیگری شده و مجدد به استانبول برگردد و سپس به روسیه سفر کند، اما کادر فنی وقت تیم ملی این شرایط را نپذیرفت و ترجیح داد تیم ملی به جای انجام چند مسافرت و خستگی بازیکنان، در استانبول اردوی خود را دنبال کند. این مشکل هم به فدراسیون فوتبال ایران ارتباطی نداشت و طبق توافق‌نامه بازی با یونان باید در ترکیه برگزار می‌شد، اما جالب است با وجود برگزار نشدن این مسابقه، شرکت مذکور حاضر نشد ۷۵ هزار یورو را به فدراسیون فوتبال بازگرداند.

جالب است شخصی که در پشت پرده این پرونده علیه فدراسیون فوتبال ایران شکایت کرده و درخواست غرامت سه میلیون یورویی دارد، باید در قرارداد بازی دوستانه ایران و یونان، ۷۵ هزار یوروی فدراسیون فوتبال ایران را برگرداند و این در صورتی است که فدراسیون فوتبال درخواست غرامت از این فرد و شرکت مذکور نداشته باشد. حالا سؤال این است رؤسای فدراسیون وقت چرا برای بازپس‌گیری این مبلغ یا گرفتن غرامت اقدامی نکردند؟ مدیران فدراسیون فعلی نیز اکنون یا از این مسئله بی‌خبر هستند یا با سوار شدن روی موج شکایت سه میلیون یورویی، اهداف دیگری را دنبال می‌کنند، اما حالا که شرکت هلندی با این مدیر ایرانی خود ادعای دریافت غرامت سه میلیون یورویی کرده، فرصت خوبی را برای بازپس گیری ۷۵ هزار یورو به همراه غرامت آن را فراهم آورده است. تیم حقوقی فدراسیون فوتبال، اکنون باید با پیش کشیدن قرارداد دیدار دوستانه ایران و یونان که برگزار نشده، درخواست بازگرداندن ۷۵ هزار یوروی خود را از این شرکت کند و اگر این شرکت حاضر به پرداخت آن نشود، می‌تواند با شکایت به مراجع قضایی بین‌المللی پول خود، سود آن و حتی غرامت برگزار نشدن بازی را هم دریافت کند.

حتما بخوانید:  دولت‌آبادی: مرتضوی نگاه به دادستانی را خراب کرد

به نوعی می‌توان گفت نه تنها فدراسیون فوتبال در شکایت صورت گرفته طرف حساب نیست و صداوسیما در پخش بازی و تبلیغات آن نقش داشته است، بلکه می‌تواند به همین بهانه پول خود نزد این شرکت را هم زنده کند. این شکایت حالا پرده از اسناد و اتفاقاتی برداشته است که می‌تواند فدراسیون فوتبال را به پولی برساند که از آن بی‌خبر بوده یا به بازگرداندن آن فکر نمی‌کرده است که حالا انتظار می‌رود تیم حقوقی فدراسیون فوتبال برای دفاع از دارایی‌های فوتبال ایران، جدی‌تر کار کند. به این صورت شاید جای شاکی و متشاکی نیز تغییر کند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *