حالِ ناخوش اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در تهران حالِ ناخوش اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در تهران | آوتاف
خانه / اخبار داغ / حالِ ناخوش اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در تهران

حالِ ناخوش اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در تهران

برترین‌ها: با نزدیک‌تر شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی وضعیت لیست‌های انتخاباتی روشن تر، دعوا‌های جناحی افزایش و اختلافات داخلی عیان‌تر می‌شود. در دو روز اخیر تنش‌های داخلی در میان اصولگرایان و اصلاح طلبان اوج گرفته است.

اصلاح طلبان که وضعیت بغرنجی دارند. هنوز به طور قطعی مشخص نیست شورای عالی اصلاح طلبان لیست انتخاباتی ارائه کند. از طرف دیگر برخی احزاب همچون کارگزاران اعلام کرده اند که لیست انتخاباتی ارائه می‌کنند.

اما در جبهه اصولگرایان اوضاع پر تنش است. شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب، لیست ۳۰ نفره خود برای انتخابات مجلس را در حوزه انتخابیه تهران مشخص کرد. دبیرخانه شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اعلام کرد: “با توجه به گمانه زنی‌های مختلف و انتشار فهرست‌های متفاوت با عنوان لیست شورای ائتلاف در تهران، اسامی نهایی ۳۰ نامزد ائتلاف در تهران به زودی از طریق این شورا رسماً به اطلاع عموم خواهد رسید. “

کارگزاران، لیست اصلاح‌طلبان، شعسا، پایداری‌ها قالیباف و...

پیش از اعلام لیست شکاف‌های جدی در میان اصولگرایان به وجود آمده بود. جبهه پایداری حساب خود را از ائتلاف جدا کرد، عدالتخواهان اعلام کردند که لیست مختص به خود را ارائه می‌کنند، احمدی‌نژادی‌ها هم ائتلاف خود را تشکیل داده اند و حالا زمزمه‌هایی هم درباره احتمال انشعاب محمد باقر قالیباف از اصولگرایان به گوش می‌رسد.

در واقع در آستانه یک انتخابات دیگر جبهه اصولگرایان که همیشه بر طبل وحدت می‌کوبند باز هم دچار تفرقه شده است. تنها برگ برنده آن‌ها این است که اصلاح طلبان به واسطه بحران محبوبیت و البته ردصلاحیت‌های گسترده در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند و دستشان برای ارائه لیست قوی بسته است.

در همین رابطه محبی؛ رییس ستاد امر به معروف و فعال اصولگرا در تویتی نوشت:

سسس

تفرقه در میان اصولگرایان به شکل بارزی در نامه۲نگاری غلامعلی حداد عادل رییس شورای ائتلاف و مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری نمایان شد.

ابتدا حداد عادل در نامه‌ای گلایه آمیز از رویکرد جبهه پایداری انتقاد کرد. او به مرتضی آقاتهرانی نوشت: «متاسفانه جبهه پایداری هیچ‌گاه در جلسات اولیه شورا و جلسات شورای ائتلاف حضور پیدا نکرد و تا امروز نیز توفیق دیدار شما در جلسات شورا حاصل نشده است.»

اما در واکنش به این نامه افشاگرانه مرتضی آقاتهرانی نامه تندی نوشت. او خطاب به حداد عادل تاکید کرد “جبهه پایداری مدل و روش‌های منسوخ شده گذشته را قبول نداشته و ندارد.”

آقا تهرانی در نامه خود همچنان بر ایده پایداری برای اعلام لیست پافشاری کرد و نوشت: «آیا این که می‌گویید ارائه فهرست ۲۴ نفره مشترک فلسفه وجودی ائتلاف را زیر سؤال می‌برد و موجب فروپاشی آن است، خود نشان‌دهنده مضیقه تصمیم براساس فشار گروه‌ها و احزاب اصولگرا نیست و آیا این سازوکار تفاوت قابل توجهی با سازوکار‌های ناکارآمد قبلی امثال «جمنا» و غیر «جمنا» دارد؟» او همچنین از اینکه ائتلاف نامزد‌ها را مجبور به حضور در یک لیست می‌کند را نقد کرده است.آقا تهرانی در پایان خطاب به حداد عادل پیشنهاد داده است که پایداری حاضر است با یک لیست واحد ائتلاف کند.

حتما بخوانید:  محمد سعیدی بازداشت شد

اما ائتلاف جدای از پایداری که مشکل کلان‌ آنها به حساب می‌آید با دو گروه دیگر نیز دچار چالش شده است. دسته اول عدالتخواهان است که ترکیبی از برخی جوانان نزدیک به قالیباف و سعید جلیلی است. این دسته می‌خواهند لیست جداگانه خود را ارائه کنند.

لیستی منتسب به این گروه نیز منتشر شد. لیست عدالتخواهان ممکن است چالش‌هایی برای اصولگرایان ایجاد کند. با این حال برخی تحلیلگران اصولگرا معتقدند این انتخابات عیار عدالتخواهان را روشن می‌کند.

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در این باره نوشته است: «شنیدم عده‌ای محترم قصد دارند با نام و هویت عدالت خواهان لیست انتخاباتی بدهند. در هر دو صورت شکست یا پیروزی به خط پایان عدالت خواهی خواهند رسید. به شرط پیروزی در قدرت و مصلحت هضم خواهند شد و به شرط شکست، وزن اجتماعی آنان هویدا خواهد شد. اولین شرط عدالت خواهی دوری از قدرت و ثروت است.»

دسته دومی که می‌تواند برای اصولگرایان دردسر ساز شود، لیست انتخاباتی مدیران دولت‌های محمود احمدی نژاد است. این گروه نیز امروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که با لیستی به نام “ائتلاف مردم” وارد عرصه انتخابات می‌شود. فعلا این لیست اعلام نشده است.

محمود رضوی از نزدیکان قالیباف هم در اظهارنظری اعلام کرد:

سسس

در روز‌های گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه محمد باقر قالیباف از تحولات ائتلاف اصولگرایان خورسند نیست منتشر شده بود.

خبرگزاری فارس در این باره نوشت: “برخی افراد با فشار بر روی محمدباقر قالیباف، خواستار ارائه لیست جداگانه توسط وی شدند.” البته فارس اعلام کرد که قالیباف این پیشنهاد را نپذیرفته است.

با این حال پس از اعلام لیست ائتلاف اصولگرایان، نارضایتی قالیباف علنی شد. اکانت منتسب به او با انتشار تصویری از لیست ائتلاف در توئیتی نوشت: “من به شما وعده داده بودم که دغدغه مجلس آینده همان دغدغه مردم یعنی اقتصاد است. لیستی که به نام بنده اعلام شده است مورد تایید نیست.”

به این ترتیب زمزمه‌های جدایی قالیباف از ائتلاف و ارائه لیست تازه مطرح شده است.

رسایی نیز  که در لیست ائتلاف قرار نگرفته است در تویوتر خود نوشت:

حتما بخوانید:  قالیباف: ترامپ و بایدن هیچ تفاوتی با هم ندارند

سسس

لیست منتشر شده ائتلاف اصولگرایان برای همه گروه‌های این جریان غافلگیر کننده بود. حذف تعداد زیادی اقتصاد خوانده‌مانند امیر سیاح و خاندوزی اعتراض‌هایی را به دنبال داشت. کنار گذاشتن سلبریتی‌هایی همچون وحید یامین‌پور نیز تعجیب برانگیز بود. در این بین نام‌هایی در لیست قرار دارند که برای بسیاری از بدنه اصولگرایان ناشناس‌اند. نام‌هایی که در جست‌وجوی گوگل هم اطلاعات زیادی از آن‌ها به دست نمی‌آید.

همین وضعیت باعث شد که در شب پیروزی انقلاب فضای مجازی با ناراحتی و ناامیدی بخش زیادی از اصولگرایان همراه باشد. کاری به جایی کشید که حتی حاج منصور ارضی مداح مشهور نیز بیانیه‌ای منتشر کرد و نسبت به لیست منتشر شده انتقاد کرد. او گفته که لیست جداگانه‌ای منتشر خواهد کرد.

کدام احزاب اصلاح‌طلب لیست می‌دهند؟

در حالی که اصولگرایان نیز همچنان سرگرم اختلافات خود هستند، اختلافاتی که این روزها به اوج خود رسیده است. در میانه وضعیت بلاتکلیفی این روزهای اصلاح‌طلبان که البته برخی اصلاح‌طلبان از آن به تکلیف روشن و نبود نامزد خاص، تعبیر می‌کنند آرایش اصلاح‌طلبان و آمادگی آن‌ها در انتخابات یازدهمین دوره مجلس به پرسشی جدی بدل شده است.

کارگزاران، لیست اصلاح‌طلبان، شعسا، پایداری‌ها قالیباف و...

تا اینجای قصه ناتمام انتخابات مجلس یازدهم، مشخص شده است شعسا (شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) بر خلاف دوره پیشین انتخابات از ارائه یک فهرست انتخاباتی واحد خودداری کرده است و میدان را در اختیار احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب قرار داده است که شعسا دیگر امکانی برای رقابت نمی‌بیند. حالا این احزاب اصلاح‌طلب هستند که باید در فضای بی‌رمق انتخابات مجلس یازدهم ردای رزم بپوشند و آماده بزمی باشند که سور و ساتش را دیگران به خیال پیروزی از پیش مهیا کردند.

علیرغم اینکه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اعلام کرد در انتخابات لیست نخواهد داد، برخی از احزاب همچون اتحاد ملت از این تصمیم حمایت کردند، اما برخی از احزاب دیگر از جمله کارگزاران درصدد حضور موثر و فعال در انتخابات مجلس هستند.

در همین راستا روز گذشته حزب کارگزاران سازندگی در بیانیه‌ای تصریح کرد: اصلاح‏‌طلبان باید از ر‏أی‌‏دهندگان به جبهه اصلاحات به علت ناکارآمدی، بی‌‏برنامه‌‏گی و عافیت‌‏طلبی و حتی انحصار‏طلبی در درون جبهه اصلاحات پوزش بخواهند. 

کارگزاران، لیست اصلاح‌طلبان، شعسا، پایداری‌ها قالیباف و...

حزب کارگزاران همچنین با تأکید بر اینکه درباره وقایع اخیر، یک بخش حاکمیت را متهم نمی‌‏کند و حتی از اصلاح‏‌طلبان و اعتدال‌‏گرایان نیز انتقاد می‏‌کند،‌ در بخش دیگر از بیانیه خود عنوان کرده است: به عنوان یک حزب پارلمان‌تاریست که با مشارکت در انتخابات و رقابت با محافظه‌‏کاران در مجلس پنجم به ایجاد بالاترین نرخ مشارکت در رقابت‌‏های پارلمانی جمهوری اسلامی کمک کرد، به این دلایل راهبردی تصمیم گرفت انفعال در انتخابات را کنار بگذارد و از «فهرست‏‌های انتخاباتی حداقلی» متناسب با امکان معرفی نامزد اصلاح‌‏طلب (و تا حد ممکن حزبی) در حوزه‌‏های انتخابیه حمایت کند.

حتما بخوانید:  سینماگران به اعتراضات واکنش نشان دادند

محمود صادقی؛ فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از بیانیه کارگزاران نوشت:

سسس

علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به قصد برخی از احزاب این جریان برای حضور در انتخابات مجلس،اظهار داشت:با توجه به مصوبه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم ارائه لیست از سوی این نهاد، احزاب مجاز شدند خود با لوگویشان فهرستی را منتشر کنند، اما به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده بسیاری از احزاب نامزدی ندارند که بخواهند در انتخابات شرکت کنند.

در حالی که شورای عالی سیاستگذاری موضع نهایی خود را مبنی بر عدم ارائه لیست انتخاباتی در تهران اعلام کرد اما همچنان در روزهای اخیر فهرست‌های انتخاباتی به نام اصلاح‌طلبان منتشر می‌شوند، فهرست‌هایی که از سوی شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب جعلی خوانده می‌شود. این شورا بار دیگر اعلام کرد: در صورت نبودن کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب در حوزه های انتخابیه، لیستی به مردم معرفی نخواهد کرد.

در همین حال آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملت از عدم ارائه لیست شورای اصلاح طلبان در برخی شهرستان‌ها به دلیل رد صلاحیت کاندیدا‌های خود خبر داد و نوشت: تاکنون علاوه بر تهران، شورای اصلاح طلبان یزد، البرز، زنجان، اصفهان، آذربایجان غربی، چهارمهال بختیاری، خوزستان، فارس، همدان، گیلان و شهار‌های مشهد و ملایر در بیانیه‌های جداگانه اعلام کردند به دلیل رد صلاحیت کاندیدا‌های خود در انتخابات مجلس یازدهم لیستی نخواهند داشت.

سسس

در این میان در حالی‌که حضور احمدی‌نژادی‌ها در انتخابات مجلس یازدهم بر همگان مسجل شده است، اما برخی، چون قنبری بر این نظر هستند احمدی‌نژادی‌ها با این‌که نامزد‌های زیادی دارند، اما یک طیف واحد نیستند. تعدادی از آن‌ها افراد نزدیک به احمدی‌نژاد هستند، تعدادی حامیان او و گروهی دیگر از آن‌ها به جبهه پایداری گرایش دارند.

کارگزاران، لیست اصلاح‌طلبان، شعسا، پایداری‌ها قالیباف و...

اما در میان این طیف، نزدیکان به جبهه پایداری در انتخابات به بازی گرفته خواهند شد و در لیست‌ها نیز خواهند بود. وی همچنین با اشاره به طیف قالیباف اضافه کرد: از حامیان آقای قالیباف نیز افرادی که به جبهه پایداری نزدیک هستند در لیست اصولگرایی خواهند بود. قنبری بر این نظر است که نه احمدی‌نژاد و نه قالیباف به تنهایی قدرت مانور نخواهند داشت و جبهه پایداری در صدد است آرایش انتخاباتی را به نفع خود بچیند.

این در حالی است که اصولگرایان سعی دارند تا از زیر بار پذیرفتن احمدی‌نژاد شانه خالی کنند و از او تبری جویند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *