حرف‌های قشنگ روحانی: فیلترینگ بد است حرف‌های قشنگ روحانی: فیلترینگ بد است | آوتاف
خانه / اخبار داغ / حرف‌های قشنگ روحانی: فیلترینگ بد است

حرف‌های قشنگ روحانی: فیلترینگ بد است

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(دوشنبه) ضمن بازدید از نمایشگاه «کسب و کارهای آینده» که در وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات برگزار است، در جمع مدیران این وزارتخانه اظهار کرد: شاید در زمان پست و تلگراف و تلفن خیلی حکومت‌ها احساس دردسر نکردند و وقتی رادیو آمد حکومت‌ها احساس دردسر کردند زیرا مردم می‌توانستند پیام ها را دریافت کنند.

وی ادامه داد: اولین کسی که رادیو را ممنوع کرد پهلوی اول بود و اولین فیلترینگ به وجود آمد و بعدها تلویزیون آمد. ما در مبارزات انقلاب اسلامی از رادیو استفاده کردیم و صدای امام(ره) را ضبط می کردیم و با تلفن انتقال می‌دادیم.

روحانی: ما رسانه آزاد نداریم

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سخنان امام خمینی(ره) از طریق روزنامه‌های خارجی و تلویزیون‌های آنها به وسیله همین رسانه‌های صوتی و با ضبط صوت منتقل می‌شد، افزود: فناوری ارتباطات، رساندن پیام انقلاب را خیلی راحت‌تر کرده بود و سریع به دنیا مخابره می‌شد.

وی یادآور شد: ابتدای انقلاب اسلامی تنها ابزار پیام‌رسانی، نشر و کتابت بود و پیام امام (ره) از طریق اعلامیه و یا با ضبط صوت و از طریق تلفن مخابره می‌شد.

روحانی تصریح کرد: آن زمان ضبط صوت‌های قدیمی کمی سخت بود و حتی جابجایی‌ آنها مشکل بود اما وسایل جدید این‌گونه نیست.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: عادتی که انسان به یک پدیده و موقعیت دارد، گاهی تبدیل به حق می‌شود و فکر می‌کند که این عادت حق است و اگر خلاف عادت او اتفاق بیفتد، ناصواب و نادرست است.

وی ادامه داد: اگر یادتان باشد وقتی می‌خواستند حمام‌های قدیمی و خزینه‌ها را جمع کنند و دوش حمام وارد کشور شود، یک نهضت عظیمی درست شد و گفتند اسلام دارد از دست می‌رود و همان زمان که سال ۴۰ بود، عده‌ای می‌گفتند که با دوش آب نمی‌توان غسل کرد و این یک توطئه است.

حتما بخوانید:  خاطره‌بازیِ زمستانه همراه با رقص و پایکوبی

روحانی تأکید کرد: وقتی تلفن به جوامع راه پیدا کرد، برخی از فلاسفه گفتند امکان‌پذیر نیست که صدا از داخل سیم رد شود و به کیلومترها دورتر برسد و این کار شیطان است و ممکن است که شیطان پیام‌ها را اشتباهی منتقل کند، به همین دلیل برای استفاده از تلفن شبهه آورده بودند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: طبیعت بشر این است که با هر چیز نو و جدیدی برخورد می‌کند؛ در زمینه مسائل ارتباطی هم همین‌طور است البته از عمر فناوری اطلاعات خیلی نگذشته است و در کشورمان بعد از پیروزی انقلاب، فناوری‌های ارتباطی توسعه پیدا کرده‌اند درحالی‌که قبل از انقلاب موبایل و اینترنت وجود نداشت و اگر هم وجود داشت، برای نظامیان بود؛ حتی اروپا هم موبایل نداشت.

وی افزود: حدود ۳۰ سال است که موبایل در جوامع مورد استفاده قرار می‌گیرد و منافع بسیاری دارد. ممکن است خطرات و مشکلاتی هم داشته باشد. همانطور که وقتی اتومبیل وارد شد، ما در روستا بودیم و خیلی مهم بود که یک ماشین عبور کند. شاید ساعت‌ها منتظر می‌ماندیم تا فقط به تماشای ماشین بنشینیم و مادرها توصیه می‌کردند که به خیابان نزدیک نشویم چون ماشین کنترلی ندارد و می‌گفتند از بالای تپه بروید و رد شدن ماشین را نگاه کنید.

روحانی ادامه داد: آن زمان که ماشین تازه آمده بود فکر می‌کردند که رانندگی یک فناوری عظیم است و کسی که شوفر است، یک کار سطح بالایی انجام می‌دهد که رانندگی را یاد گرفته و هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که روزی همه رانندگی انجام دهند و ممکن بود برای آنکه ماشین خطرناک است، بگویند که جاده‌ها را دیوار بکشید تا ماشین‌ها رفت و آمد نداشته باشند و مردم راحت شوند.

حتما بخوانید:  یک صفحه اینستاگرام در مدار مردم قرار گرفت!

رئیس‌جمهور با بیان اینکه لازم است فرهنگ استفاده از هر تکنولوژی و وسیله‌ای را به مردم یاد داد، اظهار کرد: باید به مردم استفاده از اتومبیل را آموزش دهیم و نمی‌شود به دلیل اینکه تصادف در جاده‌ها اتفاق می‌افتد، بگوییم که به هیچ‌وجه اتومبیل استفاده نکنید. خب اگر اتومبیل نباشد، راه‌حل جایگزین آن چیست؟ آیا مردم باید با قاطر جابجا شوند و دیگر به فکر جایگزین آن نیستند؟

وی یادآور شد: اگر بگوییم اتومبیل نباشد، آیا همه عالم تحت فرمان ما هستند، درحالی‌که مردم خودشان ابزار مناسب را انتخاب می‌کنند. به طور مثال در گذشته یخچال وجود نداشت و نمی‌توان گفت که اگر نگهداری یک نوع موادغذایی در فریزر مضر است، دیگر یخچال مفید نیست. لازم است فرهنگ‌سازی انجام شود و این اصل است و باید شناخت نسبت به پدیده‌ها به وجود آید.

رئیس جمهور با اشاره به وجود فضای مجازی در زندگی مردم اظهار کرد: امروز زندگی خاصی با استفاده از فضای مجازی به صورت شبکه ای شکل گرفته است و این برای مردم به یک عادت تبدیل شده است حالا عادت ها گاهی خوب هستند گاهی بد و ناپسند اما به هر شکل مردم به موبایل عادت کرده اند.

روحانی ادامه داد: اگر صبح موبایل را از مردم را بگیرید نمی دانند باید چکار کنند چرا که آنها به دوستان خود با موبایل پیام می دهند و حتی تاکسی خود را از طریق موبایل صدا می کنند، همچنین اخبار را از طریق موبایل دریافت می‌کنند و صداها، فیلم ها و عکس ها را در موبایل خود مشاهده می کنند.

وی تصریح کرد: تحولات تکنولوژی و فناوری ارتباطات با زندگی مردم همراه است و نمی توانیم این تحولات را از زندگی مردم جدا کنیم چرا که امکان پذیر نیست حاکمیت بگوید موبایل هم مضراتی دارد و هم فوایدی و به تشخیص من باید آن را کنار بگذارید.

حتما بخوانید:  ساخت اپیزود ویژه «پایتخت» منتفی شد

رئیس جمهور عنوان کرد: مردم اگر در شرایطی قرار بگیرند که حاکمیت به آنها بگوید موبایل را کنار بگذارید آن را در جیب خود می‌گذارند و آن را خارج نمی‌کنند و جایی که تنها بودند از آن استفاده می‌کنند.

روحانی تاکید کرد: ما نمی توانیم با خواست مردم مبارزه کنیم، این نه قانونی است و نه شرعی. ما فکر می‌کنیم اختیاراتی داریم که از آسمان‌ها آمده و می توانیم به زمینیان هر فرمانی را صادر کنیم، اینطور نیست ما هر اختیاری داشته باشیم؛ خداوند هم به پیامبرش فرمود تو وکیل مردم نیستی و فقط باید پیام را به آنها برسانی. مردم خودشان می دانند که انتخاب کنند یا نه.

روحانی خاطر نشان کرد: لحن‌ها در فضای مجازی لحن های خیلی بدی است. من در مقاله‌ای می‌خواندم لحن ما ایرانی‌ها در فضای مجازی خیلی نامناسب‌تر از کشورهای پیشرفته با یکدیگر است.

وی ادامه داد: ما در برخی از اقدامات خود ناموفق بودیم. اشکال این بود که فکر می‌کردیم این دستگاه تحت فرمان ماست که بگویم فیلتر، فیلتر می‌شود. فیلتر هم بشود، فیلترشکن را چه می‌کنیم. این فیلترشکن را هم نابود کردیم، فیلترشکن بعدی را چه می‌کنیم. فیلترشکن‌ها روزانه شدند، چه می‌کنیم؟ فناوری‌های ارتباطی و فضای مجازی بهترین ابزار برای شفافیت و مقابله با رانت و فساد است.جوانان و نوجوانان بیش از همه از اثرات منفی فیلترینگ آسیب می‌بینند. نه مسدود کردن و نه رها کردن ما را به مقصد نمی‌رساند؛ سواد رسانه‌ای جامعه را باید افزایش دهیم.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *