حمله روزنامه حامی قالیباف به محمد خاتمی حمله روزنامه حامی قالیباف به محمد خاتمی | آوتاف
خانه / اخبار داغ / حمله روزنامه حامی قالیباف به محمد خاتمی

حمله روزنامه حامی قالیباف به محمد خاتمی

روزنامه اصولگرای صبح نو (نزدیک به قالیباف؛ کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم) ضمن انتقاد از فراخوان‌های تصویری محمد خاتمی برای مشارکت در انتخابات، خواستار عذرخواهی رسمی رئیس دولت اصلاحات از مردم شد.

حمله روزنامه حامی قالیباف به محمد خاتمی

این روزنامه در نقد عملکرد محمد خاتمی در انتخابات گذشته نوشت: 

* در جریان انتخابات مجلس دهم در اسفند سال ۹۴، محمد خاتمی به‌عنوان پیشوای جبهه اصلاح‌طلبی با انتشار یک ویدئوی چنددقیقه‌ای، از مخاطبان خود خواست تا به کل نفرات لیست ۳۰ نفره اصلاح‌طلبان در تهران (معروف به لیست امید) رأی دهند. این سیاست از بالا به پایین، کمتر از دو سال بعد یعنی در انتخابات اردیبهشت سال ۹۶ نیز تکرار شد.

* خاتمی با انتشار یک ویدئوی کوتاه دیگر، خواستار رأی به لیست ۲۱ نفره تنظیم‌شده برای انتخابات شورای شهر تهران و رأی مجدد به حسن روحانی شد. در هر دو برهه، جبهه اصلاح‌طلبی و پایگاه اجتماعی این جبهه بدون آنکه به شناخت صحیح و کاملی از نامزدهای عمدتاً گمنام لیست‌های امید برسد، «به فرموده» خاتمی عمل کرد و به فرمان مرجع بالادستی خود، گردن نهاد.

* لیست‌های تنظیمی از سوی جبهه اصلاح‌طلبی با ورود به نهادهایی مثل مجلس و شورای شهر تهران، آنطور که باید و شاید نتوانستند به انتظارات مردم جامه عمل بپوشانند. عملکرد ناامیدانه لیست‌های امید، چیزی نیست که صرفاً رقبا بخواهند از سر خرده‌گیری به آن بپردازند بلکه خود نخبگان اصلاح‌طلب نیز در برخی اقرارات‌شان، به روشنی و به صراحت، کارنامه نمایندگان منتسب به خود را به تیغ نقد کشانده‌اند.

* بدترشدن وضع معیشتی مردم طی چهار سال گذشته که به نوعی محصول فرمانبرداری از سیاست «به فرموده» و «تکرار می‌کنم»های خاتمی است، موجب شد تا حتی رییس دولت اصلاحات در سخنرانی‌های مختلف خود عنوان کند که حربه فراخوان تصویری، دیگر برای تهییج پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان جهت رأی به لیست‌های سفارشی امید، کارساز و نتیجه‌بخش نخواهد بود. بر این اساس و با هدف حفظ وجاهت خاتمی و جریان سیاسی تحت امر او، برخی اصلاح‌طلبان نظیر سعید حجاریان و حامیان نظریات او، پیشنهاد اولیه تحریم انتخابات در صورت عدم تحقق شروط این جریان را از جانب اصلاح‌طلبان مطرح کردند که البته بعدها از ناحیه خود آنان چنین تصمیمی بی‌فایده و منجر به افزایش فاصله حاکمیت و جریان اصلاحات خوانده شد.

حتما بخوانید:  هند: چین از تحریم‌های ایران سوء استفاده می‌کند

* با وجود عواقب و پیامدهای وخیم سیاست «تکرار می‌کنم» و با توجه به پی‌بردن شخص خاتمی به ریزش مقبولیت خود، به نظر می‌رسد این بار دیگر رییس دولت اصلاحات روی حربه فراخوان تصویری قمار نکند.

* فعالان اصلاح‌طلب با وجود اینکه بر منسوخ‌شدن حربه «تکرار می‌کنم» تاکید کرده‌اند، اما به این نکته مهم اشاره نکرده‌اند که رییس دولت اصلاحات باید با پذیرفتن مسوولیت عواقب این حربه، رسماً از همه مردم ایران عذرخواهی کند.

* اصلاح‌طلبانی که همیشه مدعی مسئولیت‌پذیری در پیشگاه ملت ایران هستند و رقیب خود را به بی‌مسوولیتی متهم می‌کنند، باید بدانند که تنها راه باقیمانده برای این جبهه سیاسی و رییس آن، عذرخواهی از مردم به دلیل تهیه اسباب و لوازم روی کارآمدن دولت و مجلس و شورای شهر ضعیف و منفعل است؛ هرچند تجربه نشان داده که چپ‌های دیروز و اصلاح‌طلبان امروز، رسم طلبکاری را بهتر از بدهکاری می‌دانند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *