حمله فرهیختگان به خاتمی: او کاسب ترس است حمله فرهیختگان به خاتمی: او کاسب ترس است | آوتاف
خانه / اخبار داغ / حمله فرهیختگان به خاتمی: او کاسب ترس است

حمله فرهیختگان به خاتمی: او کاسب ترس است

روزنامه فرهیختگان ارگان مطبوعاتی دانشگاه آزاد در یادداشتی از مواضع سید محمد خاتمی (رئیس دو.لت اصلاحات) درباره تحولات خلیج فارس و تنش میان ایران و آمریکا به شدت انتقاد کرد.

این روزنامه در ادامه نوشت: «گفت‌وگو یا فاجعه؟» عنوان یادداشتی است که روزنامه گاردین روز گذشته در یکی از صفحات داخلی خود منتشر کرده؛ یادداشتی که نویسنده آن محمد خاتمی، رئیس‌جمهور دوره اصلاحات در ایران است. خاتمی در این یادداشت با عباراتی چون «با توجه به سطح بالای تنش کنونی در منطقه خلیج‌فارس، شرایط شکننده و انفجاری است.» خود تقویت‌کننده گزینه جنگ شده و آینده‌ای ناامیدانه را برای کشور توصیف می‌کند.

مدل برخورد خاتمی در مواجهه با مساله سیاست خارجی ایران شباهت زیادی با نحوه برخوردی دارد که حسن روحانی با نقض برجام داشت. روحانی همین چند روز پیش در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی بدون در نظر گرفتن دشمنی‌های آمریکا و ضرر هنگفتی که اطمینان به برجام و بقای آن برای کشور داشت، گفته بود ایران برنده اخلاق است. این اظهارات روحانی حالا دقیقا مانند نوشته‌های خاتمی است.

حمله فرهیختگان به خاتمی: او کاسب ترس است

رئیس دولت اصلاحات امروز در نقطه‌ای قرار گرفته که باید دوباره تکلیف خود را با حاکمیت و مبادی قانونی آن مشخص کند و همین مساله هم هست که سرنوشت سیاسی آنها را مشخص می‌کند. در دورانی که اصلاح‌طلبان در اثر کم‌توفیقی دولت روحانی، بدنه اجتماعی ریخته‌ای دارند تن دادن به تندروی‌هایی مانند حضور مشروط در انتخابات می‌تواند از سم برای این جریان مهلک‌تر باشد و از آنجایی که محمد خاتمی هم به این مساله واقف است، تلاش خواهد کرد تا به حاکمیت پیام حضور در انتخابات را بدهد و توامان بتواند با در پیش گرفتن مسیرهایی مانند همین انتشار یادداشت در گاردین بگوید حامی صلح است و می‌خواهد ایران را از جنگ برهاند، اقدامی که البته گمان می‌کند می‌تواند از آن به‌عنوان ابزاری برای چانه‌زنی در داخل هم استفاده کند.

حتما بخوانید:  خروج ۱.۵میلیارد دلاری ارز به مقصد ترکیه

در بعد داخلی در کنار پیام «حضور فعال در میدان سیاست» و «شرکت در انتخابات» که هدف اصلی خاتمی از نگارش یادداشت در گاردین است، باید نکته سومی را هم در نظر گرفت و آن چیزی نیست جز اینکه ایده خاتمی و دیگر اصلاح‌طلبان حفظ مساله سیاست خارجی به‌عنوان مساله اصلی کشور و ایجاد چالش در آن برای بهره‌برداری انتخاباتی است. چنانکه در سال ۹۲ و بعد از آن جریان اصلاحات تلاش کرد با دوقطبی‌سازی در سیاست خارجی و به راه انداختن ایده جنگ یا صلح پیروز انتخابات باشد.

واقعیت این است که ایجاد التهاب در فضای سیاسی ایران در راستای ایجاد جنگ است و توصیف تاثیر آن جز همین مساله چیز دیگری نیست، چراکه جنگ معنایی جز التهاب تشدیدشده ندارد و سخن گفتن از جنگ هم به همان اندازه یا بیشتر تولید‌کننده التهاب در سطح جامعه است، لذا اینکه یادداشتی نوشته شود و ایران را در آستانه جنگ معرفی کند، اولین تاثیرش ایجاد التهاب در جامعه و افکار عمومی خواهد بود.

حالا سوال اینجاست که چرا برخی فعالان سیاسی مروج فضای جنگی شده‌اند؟ پاسخ واضح است؛ می‌خواهند تولیدکننده فضایی ملتهب توام با نگرانی برای مردم باشند و بلافاصله بعد از ایجاد این فضا بگویند که ای مردم اگر می‌خواهید از جنگ دور شوید، به ما گرایش داشته باشید. هدف این جریان اتهام‌زنی به گروه‌های دیگر در کشور است و می‌خواهد دیگران را به ایجاد فضای امنیتی متهم کند. اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند مردم را از ایجاد فضایی دروغین که در آن زندگی برای مردم سخت و دشوارتر از امروز خواهد شد، بیم دهند.»

حتما بخوانید:  اعتراضات علیه سلطانِ متوهم پس از سقوط لیر

خاتمی با شعار برداشتن دیوار بی‌اعتمادی میان ایران – آمریکا و ایران – غرب و همچنین با شعار اینکه نباید در داخل کشور فضا را امنیتی کرد، وارد انتخابات شد و از قضا به پیروزی هم دست یافت، اما نتیجه آن تثبیت امنیت ایران و منطقه نبود، چراکه در پایان دوره اصلاحات ایران در لیست محور شرارت قرار گرفت.»

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *