خودرویی که دنیای هاچبک‌ها را دگرگون می‌کند خودرویی که دنیای هاچبک‌ها را دگرگون می‌کند | آوتاف
خانه / اخبار داغ / خودرویی که دنیای هاچبک‌ها را دگرگون می‌کند

خودرویی که دنیای هاچبک‌ها را دگرگون می‌کند

دیجیاتو: دلفین یکی از جدیدترین خودروهای برقی کمپانی بی وای دی (BYD) است که قرار است بزودی وارد بازار شود. پیش‌تر اعلام شده بود این هاچبک الکتریکی قیمتی زیر ۱۰۰ هزار یوان خواهد داشت؛ حالا با آغاز پیش‎‌فروش قیمت نهایی این خودرو مشخص شده و بی وای دی مدل پایه آن را در ازای دریافت ۹۶,۸۰۰ یوان به مشتریان تحویل خواهد داد. این رقم با نرخ روز ارز معادل ۱۴,۹۵۱ دلار یا ۴۰۳ میلیون تومان (فعلا با دلار ۲۷ هزار تومانی) می‌شود.

معرفی جدیدترین خودروی برقی BYD

چنانچه بی وای دی بتواند مدل دلفین را در آمریکا عرضه کند، این هاچبک سبز به ارزان‌ترین خودروی این کشور تبدیل خواهد شد. برای مقایسه بد نیست بدانید در حال حاضر ارزان‌ترین خودروی مجهز به گیربکس خودکار در ایالات متحده شورولت اسپارک LS مدل ۲۰۲۱ است که قیمتی برابر با ۱۵,۶۹۵ داشته و حدود ۷۵۰ دلار گران‌تر از بی وای دی دلفین است. در صورت احتساب مشوق مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری مخصوص مدل‌های الکتریکی، قیمت این اتومبیل چینی به زیر ده هزار دلار نیز خواهد رسید!

نکته جالب توجه اینکه دلفین از نظر ابعاد خیلی بزرگ‌تر از اسپارک است. در حالیکه اسپارک ۳.۶۴ متر طول و ۲.۳۹ متر فاصله محوری دارد، طول دلفین ۴.۰۷ متر و فاصله محوری آن ۲.۷۰ متر است. در واقع با چنین ابعادی، بی وای دی دلفین را باید خودرویی تقریبا هم‌اندازه با هوندا فیت دانست که طول و فاصله محوری آن به ترتیب برابر با ۴.۱۰ و ۲.۵۳ متر است. این هاچبک ژاپنی که البته از بازار آمریکا حذف شده، در زمان عرضه قیمت پایه‌ای برابر با ۱۷,۱۴۵ دلار داشت.

حتما بخوانید:  ماجرای اخراج منصوریان از مجموعه ورزشی انقلاب

معرفی جدیدترین خودروی برقی BYD

شایان ذکر است قیمتی که برای بی وای دی دلفین ذکر کردیم با احتساب ۱۳ هزار یوان (معادل تقریبا ۲۰۰۰ دلار) سوبسید دولت چین برای خودروهای برقی است. این امر به معنای آنست که بدون احتساب این سوبسید قیمت اصلی دلفین ۱۰۹,۸۰۰ یوان یا ۱۶,۹۵۹ دلار می‌شود. این هاچبک چینی حتی اگر با این قیمت در بازار آمریکا به فروش برسد، باز هم جزو ارزان‌ترین مدل‌ها خواهد بود. برای نمونه مدلی مثل کیا ریو LX با قیمت ۱۷,۰۴۵ دلار در این کشور به فروش می‌رسد.

معرفی جدیدترین خودروی برقی BYD

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، در ایالات متحده به خودروهای الکتریکی مشوق مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری اعطا می‌شود. در این صورت قیمت دلفین به ۹,۴۵۹ دلار کاهش می‌یابد و بی وای دی می‌تواند یک اتومبیل الکتریکی صفر کیلومتر زیر ده هزار دلار را به شهروندان آمریکایی عرضه کند.

بر اساس چرخه NEDC مدل پایه از بی وای دی دلفین بردی برابر با ۳۰۱ کیلومتر دارد. هر چند این رقم چشمگیر نیست، ولی به لطف پشتیبانی از نرخ شارژ ۸۰۰ ولتی، تنها با ۵ دقیقه اتصال به سوکتی متناسب، انرژی لازم برای پیمایش ۱۵۰ کیلومتر مسافت در باتری آن ذخیره می‌شود؛ به گفته بی وای دی پک باتری پیشرفته این خودرو تا ۱.۲ میلیون کیلومتر کارایی خود را حفظ می‌کند.

معرفی جدیدترین خودروی برقی BYD

دو نسخه دیگر از بی وای دی دلفین ۱۰۶,۸۰۰ یوان (۱۶,۴۹۶ دلار) و ۱۱۱,۸۰۰ یوان (۱۷,۲۶۸ دلار) قیمت دارند و برد حرکتی آنها به ترتیب برابر است با ۴۰۵ و ۴۰۱ کیلومتر بر مبنای چرخه NEDC.

معرفی جدیدترین خودروی برقی BYD

با وجود تمامی مباحث فوق، هنوز مشخص نیست که بی وای دی قصدی برای عرضه دلفین در بازار ایالات متحده و اروپا دارد یا خیر، ولی در صورت عرضه و با در نظر گرفتن قیمت، مسلما پیشنهادی بسیار وسوسه‌انگیز پیش روی مشتریان قرار خواهد گرفت. البته باید این را نیز در نظر گرفت که در حال حاضر تنش‌های سیاسی و تجاری زیادی بین چین و آمریکا وجود دارد و حضور بی وای دی در این کشور با چالش‌هایی همراه خواهد بود، به‌ویژه اینکه جوی منفی علیه کالاهای چینی در ایالات متحده شکل گرفته است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *