دلخوری نمایندگان از نامه آیت‌الله شاهرودی؟! دلخوری نمایندگان از نامه آیت‌الله شاهرودی؟! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / دلخوری نمایندگان از نامه آیت‌الله شاهرودی؟!

دلخوری نمایندگان از نامه آیت‌الله شاهرودی؟!

خبرگزاری ایرنا: برخی رسانه‌ها و خبرنگاران روز گذشته نامه‌ای به نقل از آیت الله محمود هاشمی شاهروی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دبیر شورای نگهبان مبنی بر مغایرت لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های کلی تشویق سرمایه گذاری، سیاست کلی امنیت قضایی و سیاست کلی امنیت اقتصادی منتشر و اعلام کردند که مجمع این لایحه را رد کرد.

در حالی که طبق قانون و وظایف قانون گذاری در مورد لوایح و طرح‌ها برعهده مجلس شورای اسلامی است و مجمع نمی‌تواند لایحه یا طرحی را در زمانی که هنوز در مجلس تصویب نشده رد یا تایید کند.

دلخوری نمایندگان از نامه دیروز آیت‌الله شاهرودی

طبق قانون اساسی، مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند مصوبات مجلس را با سیاست‌های کلی تطبیق دهد، در صورت اختلاف‌نظر مجلس و شورای نگهبان، نظر یکی را به مصلحت تشخیص دهد و با استناد به بند ۸ اصل ۱۱۰ قانون اساسی نسبت به اصلاح مصوبه و تایید آن اقدام کند.

بر اساس این وظایف، مجمع نمی‌تواند لایحه یا طرحی را رد یا تصویب کند و فقط می‌تواند نقش مشورتی داشته باشد.

در این راستا جلال میرزایی عضو فراکسیون امید و نماینده ایلام نیز گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر پیشنهادی دارد، می‌تواند در قالب سیاست‌های کلی نظرات خود را بیان کند، ولی این نوع ورود کردن درست نیست.

وی اظهار داشت: شایسته و درست نیست آنان با نظراتشان رای مجلس را تحت تاثیر قرار دهند، اعلام ایرادات از سوی آنان وقتی هنوز این لایحه در مجلس به رای نگذاشته شده، شایسته و به جا نیست.

همچنین بهمن طاهرخانی عضو کمیسیون حقوقی مجلس معتقد است: بر اساس قانون اساسی، مجرای اصلی تصویب این لایحه در مجلس است و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها در تصویب آن نقشی ندارند.

حتما بخوانید:  سرزده‌های رئیسی، آیا به درد مردم می‌خورد؟

روز گذشته جمعی از رسانه‌ها و خبرنگاران به اشتباه بر این موضوع تاکید کردند که مجمع لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را رد کرد.

البته درست است که مجمع می‌تواند نظر مشورتی در موضوعی ارائه کند، ولی نباید این موضوع باعث شود که نظرش بر آرای نمایندگان تاثیرگذار باشد.

اشتباه برخی خبرنگاران و رسانه‌ها در مورد لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی سر و صدای زیادی در فضای مجازی و جامعه خبری به راه انداخت به طوری که رد این لایحه جزو یکی از موضوعات پُر مخاطب در فضای مجازی شد.

یکی از خبرنگاران روز گذشته در توییتی در مورد این لایحه نوشت: امروز آیت الله هاشمی شاهرودی که چند هفته است به دلیل درگیری با بیماری حتی در جلسات مجمع هم حاضر نمی‌شود، برای رد یکی دیگر از لوایح مرتبط با FATF به جنتی نامه نوشت. آقای کدخدایی که گفته بود دیگران به جای آقای کروبی نامه می‌نویسند، در این مورد نظری ندارد؟

این روز‌ها نه تنها خبرنگاران که حتی برخی نمایندگان مجلس هم در مورد این لوایح چهارگانه اشتباهاتی می‌کنند و ممکن است در قالب اظهار نظر اطلاعات اشتباهی بیان کنند که این می‌تواند به دلیل تشابهات این لوایح باشدانتظار می‌رود مجمع تشخیص مصلحت نظام که مدت هاست در مورد این موضوع سکوت کرده و واکنشی در قبال انتشار این اخبار از رسانه‌ها نشان نمی‌دهد، سکوت را بشکند و توضیحاتی را در مورد روند بررسی این لوایح و نقش این مجمع به افکار عمومی اطلاع رسانی کند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *