زارع‌پور: اینترنت ما ۱۰۰پله بالاتر از افغانستان است زارع‌پور: اینترنت ما ۱۰۰پله بالاتر از افغانستان است | آوتاف
خانه / اخبار داغ / زارع‌پور: اینترنت ما ۱۰۰پله بالاتر از افغانستان است

زارع‌پور: اینترنت ما ۱۰۰پله بالاتر از افغانستان است

ایسنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس آمار وب‌سایت اسپیدتست، ایران ۱۰۰ پله از نظر سرعت اینترنت از کشور افغانستان جلوتر است و اینکه سرعت اینترنت ما با افغانستان برابری می‌کند را تکذیب می‌کنم.

عیسی زارع‌پور امروز در مراسم افتتاح پروژه ملی توسعه شبکه فیبر نوری( FTTX) در محل وزارت ارتباطات، اظهار کرد: امروز زندگی بشر با این تکنولوژی گره خورده و همه جنبه های زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است. نمی‌توان گفت که امروز بدون استفاده از فناوری اطلاعات چرخ زندگی انسان‌ها می‌چرخد. اکنون تصور زندگی بدون ارتباطات و فناوری اطلاعات محال است. دوران کرونا نیز ظرفیت‌های واقعی فناوری اطلاعات در کشور را بهتر از گذشته نشان داد و وابستگی بشر به این فناوری بیش از گذشته شد.

وی با بیان اینکه زیرساخت لازم برای استفاده از این خدمات، ارتباطات است، افزود: اکنون مردم به جای تردد در جاده‌ها و اتوبان‌ها در فیبرهای نوری حرکت می‌کنند و در واقع راه جدید ارتباطی، شبکه فیبرنوری است. باید نگاه به حوزه ارتباطات را تغییر داد و روی صحبت من نیز با سیاستگذاران این حوزه است. این حوزه را باید جدی گرفت تا تحولات بزرگی را در کشور ایجاد کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اظهارات رئیس رگولاتوری که هر ۱۰ درصد افزایش توسعه پهنای باند می‌تواند یک درصد توسعه ناخالص ملی را افزایش دهد، بیان کرد: با درک این اهمیت، دولت سیزدهم به دنبال ایجاد زیرساخت ارتباطی پرسرعت، پایدار و امن برای همه مردم ایران است. از ابتدای حضورم در وزارت ارتباطات توسعه ارتباطات در دستور کار قرار گرفته است. یکی از سخت‌ترین کارها را انتخاب کردیم زیرا بسیار زمانبر است و بخش خصوصی باید به شکل جدی پای کار بیاید.

حتما بخوانید:  احتمال تعطیلی فردای مدارس تهران

وی افزود: برای این کار نیاز است مشوق‌های لازم را در نظر بگیریم. همچنین نیاز به تدارکات خاص داریم. بر همین اساس در جلساتی با کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصمیم گرفتیم بین سه تا پنج درصد حق سهم دولت را برای توسعه توسعه شبکه فیبر نوری منازل (ftth ) اختصاص دهیم. برای توسعه فیبرنوری، سراغ ابزارهای حمایتی دیگر نیز رفتیم و از تعاملات جدید استفاده کردیم. در لایحه بودجه ۱۴۰۱، ما دو کار اساسی انجام دادیم. ابتدا اینکه همه دستگاه‌های اجرایی کشور مکلف شدند هرگونه زیرساختی اعم از کانال، داکت، تیر چراغ برق و دکل‌های انتقال که در اختیارشان است را در صورتی که برای توسعه شبکه فیبرنوری کشور نیاز باشد، با تعرفه‌ای که کمیسیون مصوب می‌کند در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.

هزینه استفاده از فیبر نوری برای مردم کاهش می‌یابد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: موضوع دیگر تسهیلات است که می‌توان در اختیار بخش خصوصی قرار داد تا از طریق اپراتور در اختیار مردم قرار گیرد تا این پروژه به سرعت جلو برود. اکنون در کشور ۳۰ درصد ظرفیت منصوبی دایر است، زیرا یکی از موانع همین است که مردم به دلیل هزینه‌هایی که استفاده از شبکه فیبرنوری دارد، معمولا به آن رغبت ندارند؛ بنابراین سعی داریم این مسئله را رفع کنیم.

زارع‌پور ادامه داد: در آن صورت بال اول شبکه ملی اطلاعات که اینترنت پرسرعت، امن و با کیفیت در سراسر کشور است، فراهم می‌شود. اگر این هدف محقق شود، قدم دوم که ارائه خدمات کاربردی بر بستر شبکه ملی اطلاعات است را برخواهیم داشت و همچنین کیفیت خدمات بالا خواهد رفت و سرویس‌هایی که مورد نیاز مردم است از این طریق در دسترس‌ قرار خواهد گرفت. در یک کلمه با تحقق دو بالی که برای شبکه ملی اطلاعات در نظر گرفته‌ایم، می‌توانیم طعم شیرین فناوری را در حکمرانی و جامعه به مردم بچشانیم.

حتما بخوانید:  ایران صفر - ژاپن صفر؛ تا دقیقه ۸

وی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیکتر مردم هر کاری که با بخش‌های دولتی دارند را بدون مراجعه حضوری در بستر یک شبکه پرسرعت و از طریق یک پنجره واحد دریافت می‌کنند. دراین راستا فاز اول پنجره دولت هوشمند، سال آینده در هفته ارتباطات راه‌اندازی می‌شود. با همکارانم در امور استخدامی ریاست جمهوری که تحول اداری را دنبال می‌کنند هماهنگ هستیم و در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز بندی به تصویب رسید و به واسطه آن تمام دستگاه‌ها مکلف شدند که خدمات خود را از طریق این پنجره واحد که وزارت ارتباطات راه‌اندازی می‌کند در اختیار مردم قرار گیرد. سیاست ما این است به گونه‌ای پیش برویم که مردم را از هرگونه رفت و آمد بی‌نیاز کنیم.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *