سیاره سرخ یا کیک خامه‌ای قرمز؟! سیاره سرخ یا کیک خامه‌ای قرمز؟! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / سیاره سرخ یا کیک خامه‌ای قرمز؟!

سیاره سرخ یا کیک خامه‌ای قرمز؟!

فرارو: آژانس فضایی اروپا ESA اخیراً تصویر جالب توجه و لذت بخشی از سیاره مریخ را منتشر کرده که در نگاه اول تصور می‌شود مربوط به یک کیک خامه‌ای قرمز رنگ است. این تصویر یک دهانه متفاوت و جدیدی به وسعت ۴ کیلومتر را نشان می‌دهد که در منطقه Vastitas Borealis مریخ واقع شده است.

مریخ از دیرباز برای ستاره شناسان به نوعی معما هیجان انگیز تبدیل شده است. تصویری که اخیرا توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) منتشر شده است، رمز و راز اطراف سیاره سرخ را بیشتر تقویت کرده است. تصویری که توسط مدارگرد Trace Gas Orbiter (TGO) گرفته شده، این بار قسمتی از سیاره مریخ را به عنوان یک کیک فوق العاده لذت بخش نشان می‌دهد. آژانس فضایی اروپا در توضیح نوشت که این تصویر باعث شده همسایه زمین «مانند پاشیدن پودر قند روی یک کیک مخملی قرمز رنگ» به نظر برسد.سیاره سرخ یا کیک خامه‌ای قرمز؟!

اما رنگ سفید موجود در این تصویر از کجا آمده است؟ آژانس فضایی اروپا ESA اعلام کرده که این سفیدی مربوط به آب یخ زده مریخ است و سایه‌های قرمز رنگ نیز نشان دهنده خاک زنگ زده مریخ است. این تصویر یک دهانه کاملاً متفاوت به وسعت ۴ کیلومتر را نشان می‌دهد که در منطقه Vastitas Borealis، منطقه‌ای هموار در نزدیکی قطب شمال سیاره قرار دارد. مدارگرد TGO که یک ماموریت مشترک ESA و آژانس فضایی روسیه Roscosmos محسوب می‌شود، این تصویر را در جولای سال گذشته ثبت کرد.

آژانس فضایی اروپا در بیانه خود اظهار داشت: «این دهانه تا حدی با آب یخ زده پر شده است، که به ویژه در شیب‌های رو به شمال آن که به طور متوسط در طول سال ساعات کمتری از نور خورشید دریافت می‌کنند، غالب است. ناحیه تیره‌تر اطراف لبه، که ظاهری سوخته به دهانه می‌دهد، نیز احتمالاً شامل مواد آتشفشانی مانند بازالت است.»

حتما بخوانید:  وظیفه:نامشخص، حضور:دلبخواه، حقوق: ۲۰میلیون!

مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس، یک پروژه مشترک در قالب پروژه اگزومارس بین سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی روسکاسموس روسیه است. این مدارگرد پس از طی مسافت ۴۹۶ میلیون کیلومتری در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۶ میلادی به سیاره سرخ رسید. مأموریت اصلی این فضاپیما، تصویربرداری از سیارهٔ سرخ و بررسی جوّ آن است. به گزارش فرارو، این مدارگرد همچنین یک فرودگر مریخ موسوم به اسکیاپارلی (Schiaparelli) یا (EDM) را با خود حمل می‌کند. یکی از دستاورد‌های مهم این مدارگرد، شناسایی آن چیزی بود که دانشمندان پیش از این به عنوان «آب پنهان» در زیر سطح دره‌ای در مریخ، توصیف می‌کردند.

سیاره سرخ یا کیک خامه‌ای قرمز؟!

این مدارگرد در سال ۲۰۱۸، دو سال پس از رسیدن به سیاره سرخ، کاوش در مریخ را آغاز کرد. این فضاپیما قرار است در زمان ورود به مریخ در سال ۲۰۲۳، خدمات مقدماتی را برای دومین ماموریت برنامه ExoMars ارائه دهد. هدف اصلی، بررسی دقیق‌تر حضور گاز متان (CH4) در مریخ است که در زمین تا حد زیادی توسط میکروب‌ها تولید می‌شود و نشانه‌هایی از حضور آن توسط ماموریت‌های قبلی مشاهده شده بود. این مأموریت قصد دارد روشن سازد که آیا این گاز را میکروب‌ها تولید کرده‌اند یا منشأ آن تحولات زمین‌شناختی مریخ است. کاوشگر TGO همراه با فرودگر آن اسکیاپارلی (EDM) سنگین‌ترین محمولهٔ فضایی و فضاپیمایی است که تا کنون به سوی مریخ فرستاده شده است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *