سیگنال مثبت آمریکا برای بازگشت به برجام سیگنال مثبت آمریکا برای بازگشت به برجام | آوتاف
خانه / اخبار داغ / سیگنال مثبت آمریکا برای بازگشت به برجام

سیگنال مثبت آمریکا برای بازگشت به برجام

خبرگزاری فارس: «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، آمریکا نشانه‌هایی از تمایل به بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را نشان می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، زاخاروا گفت: «واشنگتن در حال ارسال سیگنال‌های مشخصی درخصوص آمادگی برای بازگشت اصولی به توافق هسته‌ای [با ایران] است، اما تمام آنچه اکنون شاهد هستیم، تبادل ادعاهای یکسان از سوی آمریکا و ایران درباره طرفی است که باید گام اول را بردارد».

روسیه: آماده تعامل برای حفظ برجام هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: «آمادگی داریم با شرکای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همچنین دولت جدید آمریکا وارد تعامل نزدیک شویم تا به این هدف دست پیدا کنیم».

زاخاروا تأکید کرد: «باید این را در نظر داشت که تمام فعالیت‌های ایران در سایت‌های ذکر شده، تحت نظارت دقیق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای صورت گرفته و از تعهدات تهران تحت معاهده اِن‌پی‌تی فراتر نرفته است».

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» خارج شد و همه تحریم‌های رفع‌شده ذیل این توافق را علیه ایران بازگرداند و به امید آنکه ایران را وادار به موافقت با توافق مورد پسند آمریکا کند، سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران را در پیش گرفت.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به طور کامل تعهداتش در توافق هسته‌ای را اجرا کرد و به کشورهای اروپایی که وعده جبران آثار این خروج را می‌دادند برای عمل به تعهداتشان فرصت داد.

ایران از آن زمان به بعد تعهداتش به محدودیت‌های مندرج در برجام در زمینه غنی‌سازی، میزان ذخائر اورانیوم و تحقیق بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته کنار گذاشته است. تهران علاوه بر این کار بر روی یک خط مونتاژ جهت ساخت اورانیوم فلزی را هم از سر گرفته است.

حتما بخوانید:  تصاویرِ ورود اولین نفتکش ایرانی به آب‌های ونزوئلا

جمهوری اسلامی ایران گفته همه این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند و چنانچه واشنگتن به برجام برگردد ایران نیز این اقدامات را به عقب برخواهد گرداند.

اکنون با تغییر دولت آمریکا و روی کار آمدن «جو بایدن»، وزرای دولت او مدعی شده‌اند خواستار احیای برجام هستند اما ایران باید گام اول را در این راستا بردارد. دستگاه دیپلماسی ایران با رد این درخواست به واشنگتن یادآور شد که آمریکا از این توافق خارج شده و باید با برداشتن گام اول، به آن بازگردد.

امروز (پنجشنبه) «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در مسکو به سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرگزاری «اینترفکس» روسیه، بر لزوم به کارگیری تلاش‌ها به منظور حفظ برجام تأکید کرد و گفت: «ضروری است که در چارچوب کمیسیون مشترک برجام از «فشار حداکثری» به سمت «دیپلماسی حداکثری» حرکت کنیم تا بتوانیم یک انگیزه مثبت ایجاد کرده و بار دیگر اجرای کامل توافق توسط طرف‌ها از جمله ایران را تضمین کنیم».

بورل با اشاره به این موارد تأکید کرد: «هدف نهایی همچنان بازگشت به اجرای کامل توافق هسته‌ای (برجام) است».

«پیتر استانو» سخنگوی بورل نیز روز سه‌شنبه دراین‌باره گفت: «برجام همچنان موجود است و هر کسی تعهداتی دارد. آمریکا از برجام خارج شد و باید به آن بازگردد. اتحادیه اروپا نیز نقش هماهنگ کننده در برجام را بر عهده دارد و در حال حاضر اولویت بازگرداندن آمریکا به برجام بوده و اولویت دوم بازگشت ایران به تعهداتش در این توافق است».

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *