شاید آخرین فرصت: ربنای شجریان را پخش کنید شاید آخرین فرصت: ربنای شجریان را پخش کنید | آوتاف
خانه / اخبار داغ / شاید آخرین فرصت: ربنای شجریان را پخش کنید

شاید آخرین فرصت: ربنای شجریان را پخش کنید

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی خواستار پخش ربنای استاد محمدرضا شجریان از صداوسیما شد.

روزنامه آرمان ملی: ربنای شجریان را پخش کنید

این روزنامه نوشت:

ماه رمضان با خاطراتی گره خورده که ریشه در سال‌های طولانی دارد. مناجات ربنا هم یکی از آن خاطره‌هایی است که برای ما، فارغ از اینکه به عنوان اثر ملی ثبت شده، جنبه‌های متعدد دارد. مناجاتی که شجریان در اجرای آن به خوبی توانسته رنگ و طعمی از معنویت را به مخاطب ارائه کند. این اثر به چنان اوجی رسیده که حتی قاری شناخته شده‌ای ماننده غلوش مصری به ناتوانی خود در اجرای دوباره آن اقرار می‌کند.

ربنای با صدای محمدرضا شجریان بی‌شک یکی از ماندگارترین مناجات‌های چهل سال اخیر است و با وجود آنکه کج‌سلیقی مسئولان صداوسیما منجر به حذف آن از رادیو و تلویزیون شده اما همچنان مورد توجه است و برای بسیاری از مردم یادآور ماه رمضان و دقایق پیش از افطار است. بی‌شک دعای ربنا با صدای محمدرضا شجریان یکی از آثار ماندگار ملی مذهبی ماست. این دعا تا آن حد با زندگی مردم عجین شده که ماه مبارک رمضان را به نوعی با آن به یاد می‌آورند.

مناجات ربنا در تیرماه سال ۱۳۵۸ تولید شده و برای مدت ۳۰ سال یکی از برنامه‌های اصلی صداوسیما و رادیو در ماه رمضان بود اما حال چند سالی است سازمان صداوسیما با وجود آنکه شجریان این اثر را متعلق به مردم دانسته و پخش آن را بلامانع می‌داند، همچنان از پخش این اثر خاطره‌انگیز و ملکوتی سر باز می‌زند و حتی شکایت در این زمینه نیز پس از نزدیک به یک دهه به جایی نرسیده است!

حتما بخوانید:  واکنش رسمی ایران به اقدام جنگنده‌های آمریکایی

شجریان در نامه‌ای به عزت ا… ضرغامی از او خواست پخش آثارش توسط شبکه‌های تلویزیونی را متوقف کند. البته منظور شجریان دعای ربنا نبود و او اجازه پخش این مناجات و مثنوی افشاری را پیش‌تر صادر کرده بود. یک سال پس از این اتفاق بود که پخش ربنا به‌طور کامل از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی ممنوع اعلام شد! ربنای شجریان از آن زمان تا امروز از شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی پخش نشد.

البته تلویزیون و مدیران آن برای جایگزینی اثری دیگر به جای ربنای شجریان طی این سال‌ها تلاش‌های بسیار کرده‌اند اما واقعیت این است که هیچ‌کدام از آن آثار با وجود ارزش‌های هنری و معنوی نتوانستند جای ربنای شجریان را در ماه‌ مبارک رمضان پرکنند و تلویزیون در این زمینه تاکنون ناموفق بوده است.

 11 سال پس از ممنوعیت پخش ربنای استاد شجریان در تلویزیون مسئولان و روابط عمومی سازمان صداوسیما اینک در پاسخ به پیگیری‌ها درباره پخش ربنا با صدای شجریان در رمضان ۹۹ تنها یک جمله می‌گویند: «چیزی نشنیده‌ایم، پس اطلاعی نداریم.» درنهایت با وجود علاقه مردم به این مناجات، پخش این اثر ماندگار همچنان در رسانه رسمی کشور ممنوع‌ است. این شاید فرصت آخر باشد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *