شهریاری: سیستان و بلوچستان فقط قلک رای است شهریاری: سیستان و بلوچستان فقط قلک رای است | آوتاف
خانه / اخبار داغ / شهریاری: سیستان و بلوچستان فقط قلک رای است

شهریاری: سیستان و بلوچستان فقط قلک رای است

رکنا: هوتک یا برکه های آب، آب هایی سطحی هستند که آب باران در آنها جمع می شود. یکسال طول می کشد تا این آب تبخیر شود و در این مدت جلبک در داخلش به وجود می آید. همچنین انواع و اقسام حیوانات از آن آب می خورند و مردم هم مجبور هستند از همین آب استفاده کنند. کودکان گاهی برای آوردن آب و گاهی هم برای بازی به کنار هوتک می روند و گاهی جانشان را در این برکه ها از دست می دهند.

اغلب غرق شدن کودکان در هوتک ها و گاهی هم حمله گاندو به آنها در این مکان خبرساز می شود. برکه هایی که غالبا در جنوب سیستان و بلوچستان و پیرامون مناطقی مانند ایرانشهر، نیک شهر، چابهار و همچنین منطقه سرباز دیده می شوند.

برای پرسیدن از اینکه در پس مطرح شدن این اخبار چه تلاش و حرکتی برای رفع این مشکل از سوی دولت انجام گرفته است با حسینعلی شهریاری، نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت و گویی داشتیم که در ادامه می توانید بخوانید.

شهریاری از کم توجهی دولت ها گفت و تامین نشدن هزینه آبرسانی به روستاها.

حسینعلی شهریاری در توضیح پیشینه مساله هوتک ها در سیستان و بلوچستان، گفت: در دولت اول آقای هاشمی رفسنجانی و زمانی که بنده رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بودم، هوتک ها را به میرزاده، معاون اجرایی وقت، واعظ مهدوی و دکتر سمنانیان نشان دادم. ولی متاسفانه در تمام این سال ها مشکل حل نشده است و مردم مجبور هستند بعلت دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی، از این آب استفاده کنند.

حتما بخوانید:  ماجرای ناپدید شدن ۲۰ ثانیه‌ای زهرا

سیستان و بلوچستان استانی بی صاحب است

او در مورد دلیل حل نشدن مساله هوتک ها، اظهار داشت: متاسفانه دولتمردان استان سیستان و بلوچستان را چندان جدی نگرفتند. همیشه گفته ام که سیستان و بلوچستان استانی بی صاحب است. یعنی نه در دولت و نه در حاکمیت کسی را ندارد که در زمان تقسیم غنائم به فکر این استان باشند.

شهریاری: سیستان و بلوچستان فقط قلک رای است

وی یادآور شد: به جز هوتک ها، دیگر نقاط سیستان و بلوچستان هم مشکل جدی آب دارند. کل استان دچار مشکل خشکسالی است. در زاهدان هم مشکل جدی آب داریم و متاسفانه دولت ها نتوانسته اند مشکلات را حل کنند.

بلاتکلیفی انتقال آب از دریای عمان به علت کمبود منابع مالی

پرسابقه ترین نماینده استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، افزود: در دولت احمدی نژاد و زمانی که آقای نامجو وزیر نیرو بود، انتقال آب از دریای عمان به تصویب رسید که گفتند منابع مالی زیادی می خواهد و باید فایننس شود اما فایننس کننده ای پیدا نشد. در دولت روحانی هم طرح مشابهی تصویب شد ولی بازهم می گویند بعلت کمبود منابع مالی بلاتکلیف مانده است.

وی در توضیح تلاش ها برای حل مساله، گفت: اظهار داشت سال گذشته استاندار استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی موافقت نامه ای برای انتقال آب از دریای عمان به این سه استان امضا کردند. گفته می شود حدود ۱۰ هزار تومان منابع مالی برای اجرای این پروژه نیاز است اما متاسفانه نه بخش خصوصی و نه بخش دولتی نمی توانند منابع مالی لازم را تامین کنند. البته با توجه به تورم موجود، مبلغ لازم برای انجام این پروژه روز به روز بالاتر می رود.

حتما بخوانید:  مفتح: باید مردم را برای حذف دلار ۴۲۰۰ آماده کنیم

دولت ها به فکر سیستان و بلوچستان نیستند

حسینعلی شهریاری ادامه داد: ما می گفتیم به جای اینکه سنگ بزرگی بردارید و بخواهید هر سه استان را حل کنید، اول مشکل سیستان و بلوچستان را مرتفع کنید. این اتفاق هم نیافتاد. برای انجام این کار، باید اراده ای جدی در دولت وجود داشته باشد و دولت ها هم چندان به فکر استانی مانند سیستان و بلوچستان نیستند.

هشدار مقام معظم رهبری به دولت و بودجه هایی که معلوم نیست چه می شود

او با اشاره به توجه مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان، گفت: مقام معظم رهبری هر چند وقت یکبار به دولت هشدار می دهد که به سیستان و بلوچستان رسیدگی شود. یکبار هم رهبری برای آبیاری قطره ای سیستان ۸۰ میلیون دلار اختصاص دادند و برای راه آهن چابهار ۳۰۰ میلیون دلار اختصاص دادند.

روسای جمهور به سیستان و بلوچستان به دید قلک رای نگاه می کنند

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، افزود: مقام معظم رهبری به دولتی ها فشار می آورند که به فکر سیستان و بلوچستان باشند اما متاسفانه روسای جمهور به سیستان و بلوچستان به دید قلک رای نگاه می کنند. فقط در زمان انتخابات می آیند و وعده و وعید می دهند. بعد از انتخابات دوباره سیستان و بلوچستان را فراموش می کنند تا انتخابات بعدی.

وی در پاسخ به سوالی در مورد نقش شرکت آب و فاضلاب و مسئولان استانی در حل مشکل هوتک ها، گفت: سازمان منطقه ای آب ابتدا باید منابع آبی را تامین کند تا شرکت آب و فاضلاب استان بتواند به روستاها آبرسانی و لوله کشی کند. البته پهناور بودن استان سیستان و بلوچستان و پراکندگی روستاها در منطقه بلوچستان هم کار لوله کشی و آبرسانی را سخت می کند.

حتما بخوانید:  اپلیکیشن برترین‌ها، برگزیده جشنواره وب و موبایل ایران

او افزود: آقای دکتر قالیباف، ریاست جدید مجلس شورای اسلامی، از نمایندگان استان سیستان بلوچستان خواسته اند که اولویت ها و مشکلات جدی سیستان و بلوچستان را به ایشان بدهیم که شاید اولویت اول استان نیز مساله آب باشد.

برخلاف گفته رییس جمهور، بسیاری از شهرهای ما گاز ندارند

شهریاری در توضیح مشکلات دیگر سیستان و بلوچستان، گفت: شمال تا جنوب استان ما هزار و دویست کیلومتر است اما یک کیلومتر آزادراه ندارد و فقط ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه دارد. سیستان و بلوچستان از جوان ترین استان های کشور است اما مشکلات جدی در اشتغال دارد. برخلاف گفته رییس جمهور که ۹۹ درصد کشور گاز دارند، از نظر گازرسانی استان ما آخرین استان کشور است و بسیاری از شهرهای ما گاز ندارند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *