صدای خطای انسانی دوم، اسفندماه در می‌آید صدای خطای انسانی دوم، اسفندماه در می‌آید | آوتاف
خانه / اخبار داغ / صدای خطای انسانی دوم، اسفندماه در می‌آید

صدای خطای انسانی دوم، اسفندماه در می‌آید

محسن محمدی معین؛ تحلیلگر و فعال اجتماعی در روزنامه اعتماد نوشت: برای انجام یک کار اداری شخصی از دورترین نقطه شرقی کشور یعنی «چابهار» (که این روزها با بحران سیل مواجه است)، به «اصلاندوز» در نقطه صفر مرزی با آذربایجان، آمده‌ام و در جریان رویدادهای سیاسی- اجتماعی این روزهای شهرهای این مسیر طولانی به صورت اجمالی قرار گرفتم و یک مساله عجیب توجه مرا جلب کرد که به نظرم رسید از بسیاری از بحران‌هایی که با آن دست به گریبان هستیم پیچیده‌تر و هراسناک‌تر است فلذا خواستم که با ارسال این یادداشت این موضوع را با شما به مشارکت بگذارم.

رد صلاحیت گسترده کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی توسط هیات‌های اجرایی و نظارت شورای نگهبان، شمار قابل توجهی از کسانی که می‌توانستند در فضای سرد و مبهم انتخاباتی کشور، موجبات آوردن اقشار مختلف مردم شهرها و روستاها، پای صندوق‌های انتخابات اسفند‌ماه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شوند، را حذف و از صحنه رقابت انتخاباتی خارج کرد.

گستردگی این حذف تاریخی و بی‌سابقه که در قالب‌های دوره‌های قبلی انتخابات که با عنوان «حذف یک جناح و جریان سیاسی» شناخته می‌شد و قابل تفسیر بود، از گستردگی و تعمیم بسیار بیشتری برخوردار است به گونه‌ای که گویی برای ناامید ساختن مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران و حق قانونی مردم در تعیین سرنوشت خویش، هیچ اقدام مخربی زیان بارتر از این حرکت، نمی‌توانست صورت گیرد.

به عبارت دیگر، مجریان و ناظران انتخابات با این «ردصلاحیت گسترده» که در برخی حوزه‌های انتخابیه، نتیجه رقابت از پیش تعیین شده تلقی می‌شود، اصل مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را در جنگ نیابتی، هدف گرفته و در صورتی که سران قوای کشور جلوی این حرکت ضد مصلحت نظام به فوریت و قاطعیت نایستند، به مراتب شعاع تخریب آن گسترده‌تر و عمیق‌تر از منهدم شدن هواپیمای مسافربری اوکراینی خواهد بود.

حتما بخوانید:  وزارت صمت افزایش قیمت خودروها را ممنوع کرد

رد صلاحیت داوطلبانی که اغلب قریب به اتفاق‌شان پیش از این و تا هم‌اکنون، مسوولیت‌ها و مشاغل حساس و قابل توجهی را عهده‌دار بوده‌اند و غالبا با حسن عمل و پاکدستی، اعتماد و توجه قشرهای مختلف مردم را جلب کرده‌اند و می‌توانند در فضای سیاسی اجتماعی مناطق مختلف کشور برای ایجاد انگیزه حضور مردم در انتخابات پیش روی، اثربخشی موثر و مثبت داشته باشند. مردم، برای آمدن پای صندوق‌های رای‌گیری این دوره مجلس شورای اسلامی، نیاز به انگیزه‌هایی قوی‌تر از گذشته دارند و مجلس یازدهم باید برساخته از آرای شمار قابل توجهی از اقشار و اقوام مناطق مختلف کشور باشد تا با یک حماسه حضور دیگر، به تقویت نقاط مثبت نظام بینجامد.

پرواضح است که رد صلاحیت گسترده کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی توسط هیات‌های اجرایی و نظارت، آن هم با عناوینی همچون «عدم التزام به اسلام»! برای کسانی که جانباز انقلاب و دفاع مقدس هستند و از کارنامه مردمی مثبتی برخوردارند، کور سوی امید مردم به تایید رای‌شان در تعیین سرنوشت خویش را تبدیل به یأس می‌نماید.

می‌توان این تعبیر را به کار برد که اقدام خلاف مصلحت رد صلاحیت گسترده کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی به مثابه «خطای انسانی» هیات‌های اجرایی و نظارت انتخابات در هدف‌گیری موشکی است جهت شلیک به قلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات که اگر مسوولان عالیرتبه نظام، جلوی شلیک آن را «امروز» نگیرند قطعا صدور اطلاعیه‌ها و ایراد سخنرانی و انجام مصاحبه‌ها‌ی رسانه‌ای در توجیه این «خطای انسانی غیرسیستماتیک» قابل پذیرش نخواهد بود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *