ظریف: تنها در برابر پرچم ایران تعظیم می‌کنم ظریف: تنها در برابر پرچم ایران تعظیم می‌کنم | آوتاف
خانه / اخبار داغ / ظریف: تنها در برابر پرچم ایران تعظیم می‌کنم

ظریف: تنها در برابر پرچم ایران تعظیم می‌کنم

خبرگزاری ایسنا: وزیر خارجه با تاکید بر این‌که در مقابل پرچم هیچ کشوری تعظیم نمی‌کند و تنها در برابر پرچم ایران تعظیم می‌کند، در خصوص کنوانسیون دریای خزر گفت: کنوانسیون خزر در نهایت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

محمدجواد ظریف در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی به سوال مشترک نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران مبنی بر این‌که چرا به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق ادای احترام کردید، پاسخ داد.

وی توضیح داد: بنده برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم طالبانی شرکت کردم که این کار مورد اجماع همه دوستان در نیروی قدس، سپاه، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی بود، ضرورت داشت به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این مراسم شرکت کنم.

ظریف: تنها در برابر پرچم ایران تعظیم می‌کنم

وزیر خارجه افزود: حضور پررنگ جمهوری اسلامی ایران و استقبال گسترده از آن در این مراسم نشان داد که جایگاه ایران در عراق و کردستان و روابط ایران با تمام اقشار عراق در چه سطحی است. ایران دوستان خود در دولت عراق را در زمان مبارزه با رژیم صدام حسین فراموش نمی‌کند.

ظریف ادامه داد: در این مراسم در کنار رییس جمهور عراق، نمایندگان مجلس و روسای فراکسیون ‌های مجلس عراق از جمله آقای حکیم حضور داشتند. البته که تعدادی از نمایندگان عراق هم به دلایلی حضور نداشتند. در جریان اجرای مراسم همکاران بارزانی برخلاف توافق انجام شده با دولت عراق به جای پرچم عراق از پرچم کردستان روی تابوت استفاده کردند که باعث تعجب شد، اما در آن شرایط کسی جلسه را ترک نکرد.

وی اظهار کرد: در مراسم اهدای تاج گل تنها کسی که در برابر جنازه سرخم نکرد بنده بودم. بنده بقیه مراسم احترام را به شکل دیگری به جای آوردم.

حتما بخوانید:  دوستی عجیب یک خانم با گرگ‌ها

وزیر خارجه در ادامه با تاکید بر این‌که حضور ما در عراق بسیار موثر، گسترده و تاثیرگذار است، گفت: براین اساس ضرورت داشت که در این مراسم حضور داشته باشیم. بنده به همراه برادران‌مان و فرماندهان سپاه در این مراسم شرکت کردیم که تاثیر خوبی بر مردم کردستان و عراق داشت. می‌دانید که این مراسم در زمانی انجام شد که نزدیک به برگزاری رفراندوم بود. این نشان داد علی‌رغم مخالفت ایران با حرکت سیاسی آقای بارزانی ارتباطات ما با مردم کرد عراق بسیار گسترده، عمیق و تاریخی است و ادامه خواهد داشت.

ظریف اضافه کرد: اما ما نگرانی و ملاحظات نمایندگان از جمله آقای قاضی‌پور را درک کرده و فراموش نمی‌کنیم و همواره آن را در ذهن داریم.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه در بخش دوم از صحبت‌هایش با تاکید مجدد بر این‌که روابط ما با عراق همه‌جانبه و گسترده بوده و تصمیم‌گیری درباره‌ی این روابط براساس اجماعی است که در شورای امنیت ملی اتخاذ شده است، اظهار کرد: بنده یکی از مجریان این اجماع داخلی هستم. اقدام موثر ایران همراه با دولت مرکزی عراق برای جلوگیری از حرکت بسیار خطرناک و کوتاه‌نظرانه درباره رفراندوم را همه می‌دانیم. حضور در مراسم خاکسپاری بعد دیگری از آن سیاست اجماعی بود.

ظریف به صحبت‌های قاضی‌پور اشاره کرد و ادامه داد: از این‌که آقای قاضی‌پور بنده را به صفت جوانی خطاب کردند متشکرم. این باعث خوشحالیم است که کار جوانانه‌ای می‌کنم. امیدوارم دل همه شما جوان باشد، چون باید در جوانی فکر و کار کرد.

وزیر خارجه مجددا به مراسم خاکسپاری طالبانی اشاره و خاطرنشان کرد: در این مراسم نمایندگانی از بسیاری از کشورها از جمله ایران حضور داشتند با این تفاوت که روابط ما با دولت عراق همچون سایر کشورها نیست. ما روابط بسیار نزدیک و تنگاتنگی داریم که در سطوح بالایی دنبال می‌شود. فراموش نمی‌توان کرد که آقای طالبانی در زمان جنگ با ما همکاری کرد و مردم عراق هم تلاش‌های زیادی کردند.

حتما بخوانید:  واکنش الناز شاکردوست به پیامک نوروزی روحانی

وی افزود: برگزاری مراسم خاکسپاری در سلیمانیه تصمیم دولت عراق بود. ما باید در آن شرکت می‌کردیم چون قرار نبود مراسم دیگری وجود داشته باشد. بنده در مقابل پرچم هیچ کشوری تعظیم نکرده و نمی‌کنم تنها مقابل پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم می‌کنم.

وزیر خارجه با تاکید بر این‌که ایران بهترین روابط را با عراق در بین همسایگان دارد، اظهار کرد: صادرات ما با عراق کماکان بیشتر از سایر همسایگان است. ما بر ضرورت تسهیل صادرات و بازگشایی ارتباطات بانکی با عراق تاکید داریم که این مذاکرات ادامه دارد.

ظریف به صحبت‌های قاضی‌پور درباره دریای خزر اشاره و اظهار کرد: نهایتا کنوانسیون خزر برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. هر زمان که مجلس شورای اسلامی خواست می‌آیم و توضیحات کامل را می‌دهم اما با کمال احترام می گویم که چه‌طور این سند افتخارآمیز امضاء شد. در این بین کسانی که از این سند ضرر کردند در برابر ملت سخن‌پراکنی می‌کنند.

وی در پایان گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران و نظام در مذاکرات اجازه نمی‌دهد یک وجب از دریای خزر و این سرزمین که مطهر به خون شهداست از دستمان خارج شود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *