علم‌الهدی: یعنی طلاب، اندازه دانش‌آموزان نیستند علم‌الهدی: یعنی طلاب، اندازه دانش‌آموزان نیستند | آوتاف
خانه / اخبار داغ / علم‌الهدی: یعنی طلاب، اندازه دانش‌آموزان نیستند

علم‌الهدی: یعنی طلاب، اندازه دانش‌آموزان نیستند

شفقنا: آیت الله علم الهدی با تأکید بر اینکه آموزش در همه حوزه های علمیه باید با تجهیزات و امکانات روز همراه باشد‌، گفت: امروز طلبه های ما از نظر معیشت در مصیبت اند، اما درس برای طلاب از معیشت هم مهم تر است و حداقل باید امکانات آموزشی برای آنان فراهم کنیم که امیدواریم در تحولات حوزه این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله علم الهدی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان که با حضور طلاب،روحانیون و اساتید حوزه و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مدرسه علمیه نواب مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امیدواریم مجموعه مجاهدت هایی که امسال در جریان تحصیل و آموزش و پژوهش در عرصه توسعه دانش های دینی در حوزه صورت می‌گیرد مورد رضایت و خشنودی صاحب ما حضرت بقیه الله(عج) قرار بگیرد، مشمول دعای خیر آن حضرت باشیم و مجموعه ی توفیقات لازم در این جهت با عنایت خاص آن حضرت برای ما فراهم گردد.

وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه در طول تاریخ مسیرهای پر پیچ و خمی را پشت سر گذاشته اند، بیان کرد: اگر با یک تعمق و دقت در تاریخ حوزه علمیه و آموزش دینی نگاه کنیم با کیفیات متنوع و متعدد در طول تاریخ روبرو هستیم، در هر زمان و برحسب شرایط موقعیت های مختلفی برای حوزه پیش آمده؛ گاهی در عمق اختناق دشمنان شیعه و اهل بیت و گاهی در پهنه عظمت و قدرت مکتب تشیع بوده است.

علم‌الهدی: یعنی طلاب، اندازه دانش‌آموزان ارزش ندارند

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اهمیت پاسداشت از ارزش های حوزه ادامه داد: وقتی زندگی علمای بزرگ و فضلای گرانقدر را بررسی می کنیم در راس و در طلیعه همه مجاهدت ها و فعالیت‌های ارزشمندی که در طول تاریخ داشته اند، تاسیس حوزه علمیه و راه اندازی جریان آموزش دینی در شکل های مختلف بوده است و تلاش تمام بزرگان در عرصه تعلیم و تربیت، به وجود آوردن یک جریان خاص در جامعه مسلمین تحت عنوان آموزش دانش های دینی بوده است. در دوره ای که امکانات لازم نبود در شرایط خاص و در دوره ای که امکانات فراهم بوده در یک فضای گسترده فعالیت می کردند.

وی افزود: علت اینکه بزرگان بر تعلیم اصرار داشته اند، آن است که مسئله آموزش و پژوهش به صورت یک نهاد موثر، همیشگی شود و در زندگی اجتماعی اسلام و تشیع تثبیت گردد چرا که باید علم دین را آموخت و بر اساس آن تربیت و پرورش را تنظیم و از همه امکانات در توسعه این تعلیم و تربیت استفاده کرد.

حتما بخوانید:  ایرانی‌ها برای درمان کرونا چقدر خرج کردند؟

امام جمعه مشهد با بیان اینکه حوزه علمیه دارای سه رکن رکین و اصیل است، گفت: عزیزانی که امروزه در صدد انجام یک فعالیت مجاهدانه و تحول بخشی به حوزه هستند باید از همین سه رکن اصلی تفقه، پژوهش و انذار در تنظیم حوزه استفاده کنند مسئله تفقه در دین برای طلبه یک امر واجب است و اگر تفقه در دین برای طلب واجب شرعی شد، مقدمات آن هم بر او واجب می گردد که تفقه در دین مقدمات زیادی در عالم طلبگی و روحانیت دارد لذا درس خواندن برای طلبه واجب شرعی است البته تفقه در دین تنها با درس خواندن نیست بلکه با درس دادن هم توسعه پیدا می کند. بنابراین درس دادن و درس خواندن در حوزه واجب شرعی است.

آیت الله علم الهدی در ادامه با اشاره به حوزه های علمیه قبل از انقلاب بیان کرد: ساختار گذشته جریان نظام‌مندی مثل امروز نداشت و کسی نبود به ما بگوید چه چیزی بخوانیم و چگونه عمل کنیم؟ و این موقعیت خوب امروز به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا به وجود آمده که ساختار نظام مندی بتواند برای تحصیل طلبه برنامه ریزی نموده و از آن مراقبت کنند. اما آن ساختار گذشته حوزه در دوره ای به سر می برد که فسادهای اخلاقی غوغا می کرد و طلبه‌ها خود به تنهایی برای تحصیل مجاهدت می کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه اکنون مسئله مهم در حوزه ها آمیختگی پژوهش و آموزش است، افزود: با آن که امروزه در عرصه پژوهش هم در حوزه علمیه خراسان و هم در حوزه علمیه قم نظام‌ها و استعدادهای پرفراز و برجسته‌ای در پژوهشکده های مختلف در حال شکوفایی هستند و حوزه اکنون آثار قابل توجهی در عرصه پژوهش دارد، اما آنچه مهم است آمیختگی آموزش و پژوهش است‌‌. مشکلی که ما امروزه در حوزه داریم آن است که آموزش و پژوهش با هم آمیخته نیست در حالی که وضعیت علمی اسلامی ما اگر پژوهش در کنار آموزش برای طلب وجود نداشته باشد رشدی هم شکل نخواهد گرفت.

حتما بخوانید:  یک اقتصاددان: بورس بریزد،برای کشور ماجرا‌ها دارد

آیت الله علم الهدی در ادامه با اشاره با بیان اینکه باید کلاس های درس خارج در حوزه علمیه با نظام مندی بیشتری طرح ریزی شوند گفت:طلبه ای که امروز پای درس خارج می نشیند با طلبه ای که ۱۰ سال قبل پای درس خارج می نشست از نظر استعداد، فهم و رشد متفاوت است. در عرصه های مختلف اجتماعی سیاسی وقتی با نسل های جدید رو به رو می شویم به راحتی متوجه می شویم‌ که این ها از رشد بهتری برخوردارند و این مسئله در تدریس و تحصیل نسل جدید هم مشهود است اگر امروز استاد درس خارج بخواهد یادداشت‌های ۱۰ سال قبل را امروز هم برای طلبه‌ها بازگو کند باعث جلوگیری از رشد طلبه می شود.

وی ادامه داد: آنچه که مهم در مسئله سازماندهی درس خارج مهم است یکی تقریرات و یکی هم تحقیق طلبه است چرا که در درس خارج، مطالعه کردن برای طلبه واجب تر از استاد است زیرا درس خارج یک درس آموزشی نیست که صرفاً طلبه بخواهد آن را از استاد فراگیرد و درس خارج واقعاً باید سازماندهی شود که الحمدالله سازماندهی آن آغاز شده و ان شاءلله ادامه می‌یابد.

امام جمعه مشهد در ادامه با تاکید بر این که آموزش باید حوزه علمیه با پژوهش باشد، افزود: در همه حوزه های علمیه آموزش باید با تجهیزات و امکانات روز همراه باشد‌. مدرکی که حوزه علمیه به طلاب می‌دهد در همه شهرهای محروم و غیر محروم یکسان است بنابراین باید همه طلبه ها از یک ظرفیت و امکانات علمی برخوردار باشند همه حوزه‌ها به تجهیزات روز مجهز شوند.

وی در ادامه با اشاره به موضوع آموزش مجازی طلاب، بیان کرد: به ما گفتند باید در فضای مجازی درس بدهیم، آمدند فیلمی از تدریس ما ضبط کردند و روی سایت حوزه گذاشتند اما به نظر من آموزش آفلاین و این که فیلم ضبط شده در سایت بارگذاری شود خوب نیست زیرا بعضی از طلبه ها بعد از تدریس آفلاین ما در سایت، نزد ما آمدند و گفتند بعضی از حرف هایتان را نفهمیدیم و بعضی ها را اصلاً قبول نداشته و نسبت به آن ایراداتی داریم. نیاز است که امکانات و تجهیزات لازم برای حوزه ها فراهم باشد تا بتوانند حداقل آموزش آنلاین در فضای مجازی داشته باشند و من می‌گویم امکانات فقط یک دانشگاه برای کل حوزه ‌خراسان کافی است.

حتما بخوانید:  کشته شدن سرباز ایرانی‌تبارِ ارتش آمریکا در کابل

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به کمک های کمیته امداد جهت خرید تبلت برای دانش آموزان کم بضاعت، افزود: اکنون می‌گویند کمیته امداد چه مقدار لپ تاپ و تبلت خریداری کرده و می خواهد در اختیار کودکان بی بضاعت حاشیه نشین قرار دهد تا بتوانند از آموزش مجازی استفاده کنند. یعنی این طلاب ما به اندازه دانش آموزان ابتدایی ارزش ندارند؟! باید امکانات در اختیار طلاب بگذاریم یا حداقل کمک کنیم آنها را تهیه کنند.

وی افزود: امروز طلبه های ما از نظر معیشت در مصیبت اند اما درس برای طلاب از معیشت هم مهم تر است و حداقل باید امکانات آموزشی برای آنان فراهم کنیم که امیدواریم در تحولات حوزه این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله علم الهدی در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع تبلیغ دین افزود: اگر انذار و تبلیغ نباشد، درس خواندن طلبه هم بی‌نتیجه است اگر ما انذار کننده در جامعه نباشیم و نتوانیم در تهاجمات فکری از جامعه دفاع کنیم و جامعه را در جهت دین تربیت کنیم درس خواندن ما چه فایده‌ای خواهد داشت؟ امروز باید ارزیابی کنیم چقدر به درد امام زمان (عج) می خوریم و به همان قدر هم ارزش خواهیم داشت نه به اندازه اینکه چقدر سواد داریم. آن فقیه و مجتهد بزرگ هم ارزشش به واسطه سوادش نیست بلکه ارزش او به واسطه خدمتی است که برای امام زمان انجام می دهد.

امام جمعه مشهد در پایان گفت: مشهد در زمانی کانون بهترین منبری های کشور بود اما امروز آستان قدس و حرم مطهر رضوی اگر برنامه‌ای داشته باشد سخنرانش را از تهران می آورد و این یعنی باید در جهت تربیت و پرورش مبلغ موثر در حوزه خراسان توجه بیشتری کرد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *