فصل داغ ائتلاف‌های سیاسی در چپ و راست فصل داغ ائتلاف‌های سیاسی در چپ و راست | آوتاف
خانه / اخبار داغ / فصل داغ ائتلاف‌های سیاسی در چپ و راست

فصل داغ ائتلاف‌های سیاسی در چپ و راست

برترین‌ها: در حالی که چند روزی است اما و اگرها درباره دیدار انتخاباتی قالیباف و احمدی‌نژاد در محافل رسانه‌ای خبرساز شده است، گفت‌وگوی احزاب و تشکل‌ها از جمله اصلاح‌طلبان با وزیر کشور با هدف ایجاد فضای مطلوب برای برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در جریان است.

چند روزی است نقل و نُقل محافل سیاسی و رسانه‌ای شده ملاقات محمدباقر قالیباف با محمود احمدی‌نژاد است. ماجرا از روز جمعه شروع شد؛ «وحید یامین‌پور» مجری صدا و سیما و فعال سیاسی اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر از دیدار محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری سابق ایران و محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران خبر داد.

فصل داغ اتئلاف‌های سیاسی در چپ و راست

محسن پیرهادی از اعضای شورای شهر سابق و چهره نزدیک به قالیباف در حساب کاربری‌اش در توییتر خود نوشت: خبر دیدار آقایان قالیباف و احمدی‎نژاد مربوط به اواخر فروردین‌ماه است. گویا آقای احمدی‎نژاد چند جلسه به مجمع تشخیص مصلحت نظام نیامده بودند، آقای قالیباف پیگیری کردند و متوجه شدند ایشان بیمارند بنابراین با جمعی از دوستان به عیادت ایشان رفتند. او همچنین نوشت همه‌ چیز در دنیا سیاست‌بازی، انتخابات و حاشیه نیست.

ساعتی از تکذیبیه توییتری پیرهادی نگذشته بود که خبر دیگری این‌ بار به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به احمدی‌نژاد منتشر شد که نشان می‌داد آنچه حامیان قالیباف می‌گویند چندان با واقعیت منطبق نیست. آقای قالیباف به منزل آقای احمدی‎نژاد رفتند و با ایشان ملاقات کردند. اما اینکه علت این ملاقات، بیماری آقای احمدی‌نژاد اعلام شده، صحت ندارد.

این‌روزها می‌توان بین مواضع و اهداف قالیباف و احمدی‌نژاد شباهت‌هایی یافت؛ وعده‌های انتخاباتی مشابه مانند یارانه یا برخورد با مفاسد اقتصادی با همان رفتار و نقطه اشتراک دیگری بود که این دو را بیشتر به هم شبیه می‌کرد؛ بنابراین حداقل در مقام تصور، قالیباف و احمدی‌نژاد می‌توانند زوج انتخاباتی خوبی برای یکدیگر باشند و طبیعی است هم‌کاسه شدن این دو نفر و تلاش برای ایجاد «جریان سوم» چندان دور از ذهن نباشد.

حتما بخوانید:  هشتگ استراماچونی ترند یک توئیتر فارسی شد

به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد و قالیباف می‌توانند فعلا به ائتلافی حداقل موقت برسند و استراتژی‌ای برای خود تعریف کنند؛ ائتلافی برای بردن انتخابات آتی مجلس و احتمالا چشم‌دوختن به انتخابات ۱۴۰۰؛ با این تفاوت که احتمال تأیید صلاحیت رئیس سابق دولت در آن انتخابات، تقریبا بعید به نظر می‌رسد، درحالی‌که قالیباف همچنان شانس زیادی برای بردن دارد. احمدی‌نژاد توان بسیج یک بدنه خاکستری را دارد و قالیباف توان گذشتن از سد تأیید صلاحیت را؛ احتمالا ائتلاف این دو وضعیتی شبیه رابطه اصلاح‌طلبان و روحانی پیدا خواهد کرد.

فصل داغ اتئلاف‌های سیاسی در چپ و راست

گفتگوهای اصلاح‌طلبان با وزیر کشور در عمارت فاطمی

برنامه عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برای گفت‌وگو با احزاب و تشکل‌ها از نحله‌های مختلف سیاسی با هدف ایجاد فضای مطلوب برای برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در جریان است. رویکردی که می‌توان آن را به عنوان امری مستمر در راستای سیاست اخیر دولت برای شکل گرفتن گفت‌وگوهای اجتماعی تلقی کرد و البته به نظر می‌رسد که وزارت کشور تمایل دارد آن را در فضایی به دور از هیاهوهای سیاسی رایج پیگیری کند.

بهزاد نبوی ، علی شکوری راد، محسن هاشمی حسین مرعشی، رسول منتجب‌نیا، الیاس حضرتی،در این دیدار جضور داشتند.

منتجب نیا در رابطه با این دیدار گفت:

*در این جلسه گفتم که در اصل حضور پرشور در انتخابات تردیدی وجود ندارد و با مشارکت گسترده مردم بسیاری از تحلیل‌ها و توطئه‌های دشمنان خنثی می‌شود.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با وزیر کشور دو پیش زمینه را برای حضور پرشور در انتخابات مطرح کرده است. به باور او اقدام سریع، شجاعانه و کارساز دولت برای رفع مشکلات اقتصادی مردم و دمیدن روح امید و اعتماد به جامعه اولین ضرورت است که سبب خواهد شد احزاب و فعالان سیاسی با تشویق مردم؛ فضای انتخابات را هر چه بیشتر گرم و پرشور کنند.

حتما بخوانید:  مقصودلو: از ماهیت حریف اسرائیلی اطلاعی نداشتم

علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت هم اینگونه توضیح داد:

‎* این جلسه روز پنجشنبه و به دعوت وزارت کشور برگزار شد. شرکت کنندگان همگی به موانعی که پیش روی افزایش مشارکت مردم وجود دارد اشاره کردند. از مهم‌ترین نکات آنان این بود که مردم نسبت به اثربخش بودن شرکت‌شان در انتخابات دغدغه دارند و به همین دلیل فکر می‌کنند جدای از اینکه انتخابات تا چه حد خوب برگزار شود، اگر رأی هم بدهند، منتخبان مردم نمی‌توانند اثربخشی چندانی در بهتر اداره شدن کشور داشته باشند، به همین دلیل برخی مردم از اینکه در انتخابات شرکت بکنند، ناامید هستند. البته انتقادهای نسبت به عملکرد شورای نگهبان به دلیل اعمال نظارت استصوابی و رد صلاحیت‌های نامزد‌های انتخاباتی مطرح شد. نشاط سیاسی در جامعه و نیز جایگاهی که احزاب باید در جامعه داشته باشند هم از دیگر مسائل مطرح شده بود.

‎*توضیحاتی که آقای رحمانی فضلی ارائه داد، می‌توان گفت در مجموع مثبت و مقداری امیدوارکننده بود و نشان می‌داد که وزارت کشور تلاش می‌کند فرآیند بی طرفانه‌ای را دنبال کند و تلاش می‌کند این باور را در همه ایجاد کند. به همین دلیل صحبت‌ها تا حدی مؤثر واقع شد.

* درباره برخی فرمانداران و عوامل اجرایی انتخابات نگرانی‌هایی ابراز شد؛ اینکه برخی خیلی ضعیف هستند و برخی هم گرایش‌های بی‌طرفانه ندارند. هرچند وزیر کشور تأکید کرد که به همه این نیروها آموزش داده و تأکید شده در چارچوب تعیین شده عمل کنند. البته به نظر من باید منتظر ماند و این موارد را در عمل ارزیابی کرد که وزارت کشور چه میزان کار اجرایی بی‌طرفانه، قانونی و با دقت نظر انجام می‌دهد و چقدر می‌تواند مقابل اعمال اثر احتمالی ناصواب هیأت‌های نظارت ایستادگی کند. در این جلسه تأکید شد که اکنون نگرانی مردم از خود شورای نگهبان است. امروز مردم از دست شورای نگهبان به وزارت کشور پناه آورده‌اند .

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *