فلاحت پیشه: اتفاقات بصره کار بعثی‌ها بود فلاحت پیشه: اتفاقات بصره کار بعثی‌ها بود | آوتاف
خانه / اخبار داغ / فلاحت پیشه: اتفاقات بصره کار بعثی‌ها بود

فلاحت پیشه: اتفاقات بصره کار بعثی‌ها بود

روزنامه «آرمان» با حشمت‎ا… فلاحت‎پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت‌وگو کرده که می‎خوانید.

فلاحت پیشه: اتفاقات بصره، کار بعثی‌ها بود

بخشی از گفتگو با فلاحت پیشه:

در روزهای اخیر تعدادی از معترضان عراقی به کنسولگری ایران در بصره حمله کردند. ارزیابی شما از این حمله مشکوک چیست؟

اعتقاد بنده این است که باید ایران و عراق با منطق و ملاحظه خاصی موضوع بصره را مورد پیگیری قرار دهند. معمولا از لحاظ حقوق بین‎الملل و با توجه به کنوانسیون‎های موجود بین‎المللی در مورد موضوع نمایندگی خارجی‎ها، دولت عراق موظف است که خسارت لازمه را تامین کند و یقینا این اقدام صورت می‎گیرد. یعنی به عبارتی مشکلی در روابط ایران و عراق شکل نخواهد گرفت. منتهی بحثی که وجود دارد، بحث سیاسی و روانی این موضوع است.

با توجه به اینکه در آستانه سفرهای مرتبط با اربعین و ماه محرم قرار داریم که اتباع ایرانی و عراقی نیز در حال تدارک سفر به این دو کشور هستند، این مسائل در این مناسبات مطرح شده است که این مسائل کاملا جنبه سیاسی دارند. بعضا نیز می‎بینیم که اغراق در آن مسائل صورت می‎گیرد.

مساله‎ای که در هفته اخیر در مورد اتهامات خلاف اخلاقی که در کشور عراق به مردان ایرانی وارد می‎شود و در ایران به ویژه در شهر مقدس مشهد و غیره نیز به مردان عراقی وارد می‎شود، در این راستا صورت گرفته است. بنده معتقدم که با حساسیت موضوع رسیدگی شود و اگر مواردی نیز در این زمینه وجود دارد، حتما برخورد جدی صورت گیرد.

این اقدامات خرابکارانه را با توجه به نزدیک بودن ماه محرم چگونه ارزیابی می‎کنید؟

حتما بخوانید:  روحانی: هیچ تصمیمی برای مذاکره با آمریکا نداریم

اساس بحث این است که همراهی سیاسی و عقیدتی ملت‎های ایران و عراق، دو کشوری که ۸ سال در حال جنگ بودند، مولفه‎های همبستگی بسیار قوی بین دو کشور ایجاد کرده است که اوج آن در اربعین است. این سیاست‎ها و توطئه‎ها با هدف از بین بردن این زنجیره ارتباطی به کار گرفته می‎شود.

همین موضوع بصره نیز در این رابطه است که هم در آستانه اربعین است و هم در ایام شکل‎گیری دولت جدید عراق است و هم در ایامی که برخی از کشورها سعی می‎کنند فرصت‎های اقتصادی و همکاری‎های سیاسی و راهبردی ایران در عراق را از بین ببرند. این اقدامات، ملاحظات خاصی را می‎طلبد که باید به آن توجه کرد.

دو طرف ایرانی و عراقی باید از کانال‎هایی که از سال‎ 2003 تاکنون بین آن‎ها ایجاد شده مشکلات را حل کنند. هدف اقدامات خرابکارانه ایجاد بحران در این روابط است.

بنابراین باید از این کانال‎ها استفاده کرد. این کانال‎ها اعم از کانال‎های مراجع و نیروهای مردمی هستند که مانع از ایجاد بحران در مناسبات بین دو کشور شده‎اند.

شاهدیم که دولت عراق به‎گونه‎ای دوگانه رفتار کرده است. از یک طرف وزارت امور خارجه عراق حمله به کنسولگری ایران در بصره را محکوم کرده است، اما دولت عراق سعی می‎کند که این حمله را به داعش نسبت دهد در حالی که داعش این حمله را به گردن نگرفته است، ارزیابی شما از این وضعیت چیست؟

تصور اینکه چنین اقدامی توسط داعش در بصره صورت گیرد، یک تصور انحرافی است. بنده معتقدم که آن بخشی از مقامات عراقی که بحث داعش را مطرح کرده‎اند برای مدیریت تحولات بوده است. در حالی که ریشه چنین کاری از سوی نیروهای بعثی است یا مرتبط با برخی کشورهای مرتجع که سعی می‎کنند مناسبات بین ایران و عراق را دچار نوسان کنند. بنابراین بنده معتقدم که موضع‌گیری دولت عراق با هدف مدیریت موضوع است نه با هدف منحرف کردن این موضوع.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *