محدودیت‌ها لغو شد؛ چرا فوتبال بدون تماشاگره؟ محدودیت‌ها لغو شد؛ چرا فوتبال بدون تماشاگره؟ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / محدودیت‌ها لغو شد؛ چرا فوتبال بدون تماشاگره؟

محدودیت‌ها لغو شد؛ چرا فوتبال بدون تماشاگره؟

روزنامه شرق: هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر در حالی از فردا شروع می‌شود که این بازی‌ها همچنان قرار است بدون حضور تماشاگر برگزار شود؛ موضوعی بحث‌برانگیز که حالا سروصدای بسیاری از علاقه‌مندان به فوتبال را درآورده است. این بحث از آنجا عجیب‌و‌غریب شده که بسیاری از محدودیت‌ها حتی در فضای بسته برداشته شده و با تجمع مردم و البته رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، همه‌چیز در حال برگزاری است؛ اما سؤال مهم‌تر این است که چرا ورزشگاه‌های فوتبال که در فضای باز پذیرای تماشاگران است، باید خالی بماند؟

چرا فوتبال ما بدون تماشاگر برگزار می‌شود؟

این موضوع شایعه‌های مختلفی را در هفته‌های گذشته به وجود آورده که مهم‌ترین آنها بحث حضور زنان در ورزشگاه است. این شایعه ابتدا زمانی قوت گرفت که برخلاف رایزنی‌های اولیه، مسئله ورود تماشاگران به ورزشگاه آزادی برای دیدار ایران با کره‌جنوبی لغو شد. آن زمان شایعه شد که چون فدراسیون نتوانسته مجوز ورود زنان به ورزشگاه را بگیرد، از ترس تهدیدات فیفا، مجبور شده بازی‌ها را بدون حضور تماشاگران برگزار کند. این مورد حالا به نظر می‌رسد تبدیل به دلیل اصلی خالی‌ماندن ورزشگاه‌های ایران از تماشاگر شده است.

همین چند روز پیش بود که سیف‌الله‌پور، مدیرعامل باشگاه نساجی، در گفت‌وگو با شبکه سه از این مورد پرده برداشت و گفت: «‌فکر می‌کنم بدون تماشاگر‌شدن بازی‌ها در فوتبال ایران به دلیل مسئله ورود زنان به ورزشگاه‌هاست». او حتی از نامه رسمی باشگاهش به فدراسیون فوتبال برای حضور پزشکان و پرستاران در یکی از دیدارهای نساجی و قدردانی از زحمات آنها خبر داد که بدون پاسخ مانده است.

در فدراسیون اما به نظر می‌رسد همه‌چیز روشن است؛ آنها توپ را به زمین دولت انداخته‌اند و می‌گویند فدراسیون در این زمینه تصمیم‌گیر نیست. شهره موسوی، نایب‌رئیس زنان فدراسیون فوتبال، در‌این‌باره می‌گوید: «درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها فکر می‌کنم اگر ضوابط رعایت شود و زیرساخت‌ها فراهم باشد، کسی مخالفتی ندارد. ضمن آنکه در این زمینه نه من به‌تنهایی تصمیم‌گیر هستم و نه آقای عزیزی‌خادم می‌توانند به‌تنهایی تصمیم‌گیری کنند و این مسئله نیازمند هماهنگی‌های بیشتری است».

حتما بخوانید:  حمله تند رائفی‌پور به تنابنده و پایتخت

روز گذشته داریوش مصطفوی، رئیس کمیته استیناف، درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها موضوع مهم‌تری را شرح داد و از این گفت که فدراسیون به فیفا درباره این مورد تعهد داده است. «مسئله بانوان در آیین‌نامه لیگ حرفه‌ای دیده شده است. بانوان نیمی از کشور ما هستند و مملکت، دولت و نظام باید به نتیجه برسند. نمی‌توانیم به خانمی که همه اصول اجتماعی و اسلامی را رعایت کرده است، بگوییم به ورزشگاه نیاید. اگر این اتفاق نیفتد، ما هم نظرمان را به AFC می‌گوییم و نمی‌توانیم دروغ بگوییم. ما ۱۶ صفحه درباره کلیات تعهد دادیم و فیفا تأکید ویژه‌ای روی ورود بانوان دارد که حتی اینفانتینو از رئیس‌جمهور وقت در‌این‌باره قول گرفت».

دو نکته‌ای که در صحبت‌های مصطفوی مشهود است، این است که می‌گوید دولت و نظام باید درباره این مقوله تصمیم‌گیری کنند و اینکه به‌صراحت عنوان می‌کند فدراسیون نمی‌تواند به فیفا دروغ بگوید. اگر حرف‌های مصطفوی درست و فرض بر این باشد که فدراسیون نمی‌تواند دروغ بگوید، آیا این فدراسیون توان بیان حقیقت را آن‌طور که هست، به فیفا دارد؟ به نظر می‌رسد واقعیت موجود را هم نمی‌تواند بیان کند؛ چون اگر چنین باشد، باید منتظر عواقب سخت آن بماند.

حال شاید سؤال پیش بیاید که کدام واقعیت؟ این موضوعی است که حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در واکنش به انتشار خبری مبنی بر ارائه طرح ورود زنان به استادیوم‌های فوتبال درباره‌اش حرف می‌زند. او در خبری که تابناک منعکس کرده است، می‌گوید: «در هر موضوعی به تعیین سازوکارهای نیازمندیم. در موضوع ورود زنان به استادیوم هم همین‌طور است. بعضی از اصول مخالف آن است که مردان در برابر زنان بدون لباس ورزش و کشف حجاب کنند. این بحث مبنایی است. ما هم برای ورود زنان به استادیوم منع قانونی داریم».

حتما بخوانید:  هشدار «ج.ا» درباره کاهش مشارکت در انتخابات

او در پاسخ به این پرسش که کدام بند از کدام قانون ورود زنان به استادیوم‌ها را ممنوع کرده است، گفت: «شرع و شریعت با این مسئله مخالفت کرده است». او درباره اینکه کدام نهاد مسئول اعلام نظر شرع و شریعت است نیز بیان کرد: «شورای نگهبان و مجمع تشخیص مسئول هستند. بالاتر از همه فتوای رهبری را داریم. فتوای رهبری است که رؤیت مستقیم بدن مردان از سوی زنان حرام است. این فتوا تکلیف حضور زنان در استادیوم‌ها را روشن و آن را منع کرده است».

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *