موضع وزارت امور خارجه درباره تهدید نظامی ترامپ موضع وزارت امور خارجه درباره تهدید نظامی ترامپ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / موضع وزارت امور خارجه درباره تهدید نظامی ترامپ

موضع وزارت امور خارجه درباره تهدید نظامی ترامپ

خبرگزاری مهر: سخنگوی وزارت امور خارجه به حملات راکتی اخیر به سفارت آمریکا در عراق و احتمال اقدام نظامی دولت ترامپ علیه ایران واکنش نشان داد.

واکنش رسمی ایران به تهدید نظامی ترامپ

سعید خطیب‌زاده:

* (در خصوص دلایل حملات راکتی صورت گرفته در عراق): از نظر ما حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی کاملاً مردود است و هفته پیش هم این را عرض کردم. آنچه رئیس جمهور ایالات متحده و آقای پمپئو گفتند محکوم است و رد می‌شود و محتوای این توئیت ها مشکوک و شیطنت آمیز است. ما به دنبال تنش نیستیم، از امنیت جمهوری اسلامی ایران با تمام قوا دفاع می‌کنیم. مسئولیت این پیام‌ها تماماً با ایالات متحده آمریکا است. سیاست ایران حسن همجواری بوده است و هیچ‌وقت در هیچ مقطعی حاضر نبوده اختلافات خود را در منطقه دیگر حل کند. ما در چارچوب یک دولت مسئول و در چارچوب قواعد بین المللی در موضع دفاع از خود تردیدی نداریم.

* (در رابطه با گزارش سازمان هواپیمایی در خصوص هواپیمای اوکراینی و ادعای نرسیدن این گزارش به اوکراین): در مورد تراژدی سقوط هواپیما هفته پیش هم عرض کردم، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نهاد مسئول در حوزه فنی به مسئولیت خودش عمل و گزارش را آماده کرده و به صورت ویدئو آنلاین در اختیار طرف اوکراینی و طرف‌های دیگر قرار داده است. امروز و فردا هم به صورت رسمی با ترجمه در اختیارشان قرار می‌گیرد. نباید این موضوع را سیاسی کرد. بهترین راه، راه‌های حقوقی و عمل در چارچوب معاهدات است. گزارش فنی با دقت آماده شده و در اختیار قرار گرفته و امیدوار هستیم با گذراندن یک مسیر درست، بتوانیم اندکی از اندوه خانواده‌ها را کم کنیم. فکر می‌کنم به زودی ابعاد فنی و حقوقی این موضوع بر همگان مشخص خواهد شد.

حتما بخوانید:  چالش لیس زدن میله علیه کرونا در فرانسه!

* (در رابطه با ادعاهای برجامی مطرح شده اخیر): نشست غیر رسمی وزاری خارجه باقی مانده در برجام بعد از کمیسیون مشترک کشورها برگزار شد. طرف‌ها بیشتر در مورد تحولات، بررسی‌هایی داشتند. تحولات متعددی در واشنگتن در حوزه برجام و غیر برجام صورت گرفته است. آقای ظریف مواضع را روشن و شفاف توئیت کردند. در تمام جلسه آقای ظریف روشن کردند که اروپا شریک لغو برجام است و این با آمار و عدد و ارقام کاملاً روشن است.

* (در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه موضع ایران درباره حرکت زیردریایی اتمی به حوزه خلیج فارس چیست؟): نمیدانم این گزارش چقدر وثاقت دارد اما همه می‌دانند ایران در حوزه امنیتی و دفاعی خود چه سیاستی دارد و اگر بخواهد از خطوط مرزی ایران عبور کند، چه ریسکی دارد.

* (در رابطه با ارزیابی خود از تحرکات جدید آمریکا در منطقه): به طور روشن گفتیم عواقب هر توطئه چینی با آمریکا است. متأسفانه ما هم اخبار تشدیدی می‌شنویم. ما به دنبال تنش در منطقه نیستیم و در دفاع از کشور ذره‌ای تردید نداریم و همه این موضوع را می‌دانند و امتحان هم کردند و پاسخ گرفتند.

* (در رابطه با اینکه آیا دولت و مجلس عراق پیرامون ترور سردار سلیمانی با ایران مراوده‌ای داشتند؟): همانطور که آقای عادل عبدالمهدی گفتند سردار مهمان عراق بودند و مسئولیت دوستان و دولت عراق از روز اول مشخص است. مصوبه پارلمان عراق برای اخراج آمریکا سند افتخار عراق است. فکر نمی‌کنم کسی بتواند در دنیای لیبرال غرب ادعای حقوق بشری کند، وقتی مقابل دوربین‌ها به حقوق‌ها بی توجه هستند و خنده تلخ می‌زنند. عاملین، آمرین و اجرا کنندگان باید مورد محاکمه قرار بگیرند.

حتما بخوانید:  رونمایی از فرش فیروزه‌ای به جای فرش قرمز در فجر!

* (در رابطه با اینکه آیا پیش بینی می‌شود دولت ترامپ اقدام نظامی علیه ایران داشته باشد؟): پیش بینی نه کار سیاستمداران و نه دیپلمات‌ها و حتی محققین است. ما به عنوان یک دولت برای هر سناریو آمادگی داریم. به هر سناریو فکر می‌کنیم و برای هر کدام پاسخ مناسب هم داریم. امیدواریم در این زمینه کاخ سفید دست بردارد و هر قدمی بردارند میراث بدتری در خاطره‌ها از خود باقی خواهند گذشت.

* (در رابطه با اینکه آیا برای خرید واکسن، عدم تصویب لوایح FATF تأثیر داشته است): در خصوص واکسن وزارت بهداشت باید با جزئیات بیان کند. هیچ درخواستی بی پاسخ نمانده و مذاکرات کمک دهنده انجام شده است. خرید واکسن در جاهایی که وزارت بهداشت گفته بود را مذاکره کردیم. اما اینکه کسی در رابطه با لوایح اظهار نظر کرده است خودش باید پاسخگو باشد. اینکه این لوایح در این زمینه ضروری است باید از سوی بانک مرکزی تشریح شود. در خصوص واکسن کرونا نمی دانم چه کسی ادعا کرده اما باید از وزارت بهداشت و بانک مرکزی پرسیده شود. مسیر اخذ واکسن کاملاً مشخص است. FATF را در فضای حقوقی و فنی باید مورد بررسی قرار داد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *