نسل‌کشی در منوی رستوران‌ها؛ بفرما گوشت شکار! نسل‌کشی در منوی رستوران‌ها؛ بفرما گوشت شکار! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / نسل‌کشی در منوی رستوران‌ها؛ بفرما گوشت شکار!

نسل‌کشی در منوی رستوران‌ها؛ بفرما گوشت شکار!

روزنامه اینترنتی فراز در گزارشی از گردشِ مالیِ ۱٢۰ میلیاردی گوشت پرندگانِ مهاجر خبر داده.

نسل‌کشی در منوی رستوران‌ها؛ بفرما گوشت شکار!

در این گزارش آمده:

* حدود سه دهه است در مورد کشتار پرندگان، چالش‌های جدی در میان است و در برخی شهرهای شمالی به راحتی می‌توان رد پرنده‌های حفاظت شده را در منوی برخی رستوران‌ها‌ دید. مانند همان رستورانِ ساحلی که محتوای خوش رنگ و لعابِ بشقاب های سفالی اش، مقدمه نسل کشی برخی حیوانات است؛ همین قدر تلخ.

* گوشتِ شکار نیز، یکی از مصادیقِ تجارتِ سیاه در ایران است؛ تجارتی که یک سرش به رستوران های خاص می رسد و سر دیگرش به مشتری های خاص داخلی و خارجی!تجارتی که فقط بخشی از آن که مربوط به پرندگان مهاجر است، بیش از ۱٢۰ میلیارد تومان در بازارهای غیرقانونی گردش مالی دارد.

* برای مثال همانِ فسنجانِ مقدمه گزارش، دارد پرسی ٢۵۰ هزار تومان در برخی رستوران ها فروش می رسد! هرچند اعتراضِ فعالان محیط زیست تا حدودی، بازار پر رونق شکار پرندگان مهاجر و حیوانات قابل طعام را از شکارچیان گرفته است با این حال، شرایط حساس کنونیِ کشور از لحاظ موج تازه ویروس کرونا نیز، گویا توان مقابله با برخی بازارهای غیر مجاز چون بازار سیاه گوشت شکار را ندارد. با این حال هیچ چیز مانند خرافات، تنورِ این بازار را داغ نگاه نمی دارد.

* برخی افراد ناآگاه، بر پایه خرافات، اجزای بدن خرس را دارای خواص درمانی می‌پندارند و این موضوع باعث شده سودجویان دست به چنین اقداماتی بزنند و اجزای بدن گونه‌های با ارزشی همچون خرس قهوه‌ای را با مبالغ گزاف به خرافاتی‌ها بفروشند»؛ این را مدیر کل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری می گوید. اما کدام خرافات؟ برای مثال گفته شده بسیاری از زنان روستایی برای تامین مواد اولیه طلسم و جادوی دعانویسان وسحرنویسان، شوهرانشان را راهی شکار می‌کنند. بماند که در این راه، مردان هنگام درگیری و شکار حیوانات ممکن است زخمی شوند و حتی عضوی از بدنشان را از دست بدهند!

حتما بخوانید:  توضیحات متروی تهران درباره عکس خبرساز

* با این حال حتی اگر پزشکان نیز نسبت به مصرف ‌گوشت شکار و ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزای پرندگان هشدار دهند، اما متاسفانه خرافات آن چنان در تار و پودِ این مرز و بوم رخنه کرده که مافیای شکار به راحتی با دامن‌زدن به آن، بازار را داغ نگه داشته‌اند. مشتریان این بازارها، گوشت را علاج دردها می دانند؛ البته نه گوشت گاو و گوسفند را بلکه گوشتِ گوزن زرد در حال انقراضِ جنگل‌های شمال یا گوشت خرس‌هایی که دارند به خاطره بدل می‌شوند!

* تخمین زده می‌شود بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون قطعه پرنده مهاجر در فریدونکنار و در فصل زمستان‌گذرانی شکار شوند. با یک حساب سرانگشتی از فروش ۵۰۰ هزار تا یک‌میلیون قطعه پرنده با قیمت متوسط ۱۵۰ هزار تومان، می‌توان به گردش مالی ۵۷ تا ۱٢۰ میلیارد تومان در بازار غیرقانونی عرضه مستقیم پرندگان مهاجر رسید.

* بیشترین پرنده مهاجری که در بازار عرضه می‌شود اردک کله سبز است که سال گذشته جفتی ۲۵۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌شد. هر عدد غاز نیز ۲۰۰ تا ٢۵۰ هزار تومان خریدار دارد. خوتکا نیز ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان، مرغابی ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و چنگر نیز سال قبل در بازار فریدونکنار ۵۰ هزار تومان خرید و فروش شد. البته باید اضافه کنیم که این قیمت‌های دست اول پرندگان است و با چند دست چرخیدن بین واسطه‌ها تا چندصد هزار تومان در رستوران‌ها خرید و فروش می‌شوند. براساس همین گزارش، گوشت برخی از انواع پرندگان مهاجر و وحشی شکار شده سال گذشته تا قیمت ۶۰۰ هزار تومان نیز به مشتریان عرضه شده است!

حتما بخوانید:  پمپئو به کشورهای جهان: از ایران فاصله بگیرید!

* برخی آمارها حکایت از وجود ۶۰۰ تا ٧۰۰ هزار قبضه سلاح شکاری مجوزدار در کشور دارد و دیگر رقم مورد بحث در این میان از وجود یک میلیون و ۵۰۰ هزار قبضه سلاح در دست مردم حکایت می‌کند. با این حساب اگر هر شکارچی فصلی دو حیوان را هم شکار کند دیگر حیات وحشی باقی نمی‌ماند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *