همتی: وضعیت ذخایر ارزی کشور بی‌سابقه است همتی: وضعیت ذخایر ارزی کشور بی‌سابقه است | آوتاف
خانه / اخبار داغ / همتی: وضعیت ذخایر ارزی کشور بی‌سابقه است

همتی: وضعیت ذخایر ارزی کشور بی‌سابقه است

خبرگزاری ایرنا: رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه مهمترین سیاست پولی، مهار تورم است، گفت: علی‌رغم کاهش درآمدهای نفتی تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه و کاهش شدید قیمت نفت، وضعیت ذخایر اسکناس ارزی کشور مناسب و در تاریخ کشور بی‌سابقه است.

به گزارش روز یکشنبه بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در جلسه «نظام بانکی و جهش تولید» که با حضور معاون اول رییس جمهوری، مدیران عامل بانک‌ها و اعضای هیات عامل در بانک مرکزی برگزار شد، اقدام‌ها و دستاوردهای بانک مرکزی در حوزه های «سیاست پولی»، «اعتباری»، «ارزی» و «نظام های پرداخت» را تشریح کرد.

وی گفت: این دستاوردها با تلاش مجموعه نظام بانکی و در سایه سیاست‌گذاری صحیح بانک مرکزی به دست آمده است و در صورتی که از نظام بانکی حمایت شود، دستاوردهای بزرگ تری در آینده شاهد خواهیم بود.

رییس شورای پول و اعتبار در خصوص سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی با تاکید بر اینکه بر اساس این سیاستگذاری به موضوع تولید توجه ویژه ای شده است، گفت: بانک مرکزی گام های موثری از جمله اعطای تسهیلات به شرکت های پیشران، بنگاه های کوچک و متوسط و شرکت های دانش بنیان در جهت حمایت از این بخش برداشته است و در همین راستا نیز به تأمین سرمایه بنگاه‌ها و زنجیره تولید نگاه و حمایت ویژه‌ای شده است.

همتی به دستاوردهای حوزه سیاست های پولی بانک مرکزی پرداخت و گفت: مهمترین سیاست پولی مهار تورم و کنترل روند آن بوده است و این دستاورد علی‌رغم شرایط تحریم و وضعیت خاص فروش و قیمت نفت به دست آمده است.

وی در خصوص تصمیم‌ها و سیاست‌های اتخاذ شده به منظور تامین صحیح کسری بودجه بدون تاثیر در نرخ تورم افزود: برای تامین کسری بودجه، تصمیم ها و برنامه های خوب و مناسبی اندیشیده و در حال اجراست که نمونه آن تصمیم به فروش اوراق بدهی برای تأمین کسری بودجه و استفاده از مکانیزم بازار باز توسط بانک مرکزی است که در ۶۰ سال گذشته بی سابقه است.

حتما بخوانید:  آیت‌الله تسخیری، مشاور رهبر انقلاب درگذشت

همتی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در زمینه سیاست های پولی ابزار قوی و مناسبی در اختیار دارد، گفت: بازار باز مکانیزمی است که بانک مرکزی برای مدیریت بازار پول از آن به خوبی بهره گرفته است و خوشبختانه بانک ها و موسسات اعتباری نیز بدون فشار و ابزار دستوری، همراهی مناسب و مطلوبی با سیاست های بانک مرکزی در این زمینه داشته اند که جای تقدیر و تشکر دارد.

رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه بانک محور بودن اقتصاد باید اصلاح شود، تصریح کرد: درحال حاضر مانده تسهیلات بانکی دو هزار میلیارد تومان است که نزدیک ۹۰ درصد تامین مالی کشور به حساب می آید و خوشبختانه اقبال خوبی به بازار سرمایه شده است و جادارد که نقش بازار سرمایه در تامین مالی افزایش یابد.

وی افزود: البته در بازار سرمایه مسئولان باید اقدامات احتیاطی لازم را در نظر بگیرند تا با مدیریت مناسب شاهد رشد مطمئن و منطقی آن باشیم.

همتی در حوزه ارزی تصریح کرد: علیرغم کاهش درآمدهای نفتی تحت تاثیر تحریم های ظالمانه و کاهش شدید قیمت نفت، وضعیت ذخایر اسکناس ارزی مناسب و در تاریخ کشور بی سابقه است، ضمن آنکه برای تامین کالاهای اساسی تمهیدات لازم پیش بینی شده و مشکلی وجود ندارد.

رییس کل بانک مرکزی به دستاوردهای حوزه فناوری های نوین پرداخت و گفت: در حوزه نظام های پرداخت اقدامات مناسبی انجام شده است که مهمترین آن کنترل جدی بر گردش پول ملی و جلوگیری جدی از پولشویی و اقدامات سفته بازانه در بازارهای مختلف به‌ویژه بازار ارز است و در مقابل، این گردش پول در خدمت فعالیت های مولد اقتصادی قرار گرفته است.

حتما بخوانید:  بایدن به مناسبت ماه محرم پیام داد

همتی در خصوص حمایت های بانک مرکزی از فضای کسب و کار در پی شیوع ویروس کرونا تاکید کرد: در مبازره با آثار اقتصادی و معیشتی شیوع ویروس کرونا سیستم بانکی در خط مقدم قرار دارد و علیرغم شرایط سخت اقتصادی با برنامه ریزی های لازم تسهیلات حمایتی از محل اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی در اختیار اقشار آسیب دیده قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با برنامه ریزی های انجام شده این تسهیلات به فعالان حوزه کسب و کار و تولید پرداخت می شود و همین امروز دستور العمل مربوط به وام بنگاه ها صادر شد.

در این جلسه اعضای هیات عامل بانک مرکزی در حوزه های «سیاست پولی»، «اعتباری»، «ارزی»، «نظارتی» و «نظام های پرداخت» به ارایه گزارش پرداختند و برخی از مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی با تشریح مسائل، مشکلات، راهکارهای پیشنهادی را مطرح کردند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *