واکنش بریتانیا و آمریکا به توقیف نفت‌کش در هرمز واکنش بریتانیا و آمریکا به توقیف نفت‌کش در هرمز | آوتاف
خانه / اخبار داغ / واکنش بریتانیا و آمریکا به توقیف نفت‌کش در هرمز

واکنش بریتانیا و آمریکا به توقیف نفت‌کش در هرمز

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه عصر جمعه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: عصر امروز (جمعه ۲۸ تیر) یک فروند نفتکش انگلیسی با نام “stena impero” هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

واکنش بریتانیا و آمریکا به توقیف نفت‌کش در تنگه هرمز

این اطلاعیه می افزاید: نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد.

ایران سه دلیل را برای توقیف نفت کش انگلیسی اعلام کرد:

نفتکش انگلیسی بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش کرده و بر خلاف رویه جاری، به جای حرکت در مسیر ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز، از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که احتمال ایجاد حادثه و تصادف با کشتی‌ها را بالا

کشتی انگلیسی Stena Impero همچنین به هیچکدام از تذکرات داده شده نیز توجهی نکرده است.

به نقل از اسپوتنیک، تنها دقایقی پس از توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز، شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است که از توقیف این نفتکش با خبر است.

شورای امنیت ملی آمریکا همچنین اعلام کرده با دیگر شرکای بین‌المللی واشنگتن در حال رایزنی در این ارتباط است.

واکنش بریتانیا و آمریکا به توقیف نفت‌کش در تنگه هرمز

در بیانیه شورای امنیت ملی آمریکا در عین حال توقیف نفتکش انگلیسی با طرح ادعای «رفتارهای مخرب ایران» عنوان شده و این شورا افزوده است که با هدف مقابله با ایران در حال رایزنی است.

حتما بخوانید:  مجری تلویزیون: اگر مثل ما نیستید، از ایران بروید!

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم به این اقدام واکنش نشان داد و در توئیتر خود نوشت: 

ما شنیدیم که یکی دو نفتکش از سوی ایران توقیف شده است.

وی در ادامه مدعی شد: ایران چیزی جز دردسر نیست.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: در این باره (توقیف نفتکش) با انگلیس صحبت خواهد کرد.

واکنش بریتانیا و آمریکا به توقیف نفت‌کش در تنگه هرمز

ترامپ خطاب به مقام های انگلیسی افزود: شما خواهید فهمید که سخنان من درباره ایران درست بوده است.

به نقل از اسکای نیوز، «جرمی هانت»، وزیر خارجه انگلیس در واکنش به توقیف نفتکش این کشور اعلام کرده که از این موضوع به شدت نگران است.

وزیرخارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای در ارتباط با توقیف نفتکش این کشور با محکوم نمودن این موضوع اعلام کرده که در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر است.

در این بیانیه جرمی هانت به توقیف دو نفتکش انگلیس اشاره کرده و گفته است که جلسه اضطراری کابینه موسوم به «کبری» در حال برگزاری و در آن با دیگر مقامات انگلیس درباره توقیف نفتکش‌های این کشور در تنگه هرمز رایزنی خواهد کرد.

وزیرخارجه انگلیس در بیانیه خود همچنین کارکنان و خدمه نفتکش‌ها را اتباع کشورهای مختلف و غیربریتانیایی عنوان کرده و گفته است در هیچکدام از این دو نفتکش اتباع کشورش حضور نداشته‌اند.

واکنش بریتانیا و آمریکا به توقیف نفت‌کش در تنگه هرمز

جرمی هانت همچنین افزوده است که سفیر کشورش در تهران در حال رایزنی با وزارت خارجه ایران و دیگر مقامات ایرانی برای اقدامات لازم جهت حفاظت از جان کارکنان کشتی و آزادی فوری آن‌هاست.

وزیرخارجه انگلیس که کشورش کمتر از دو هفته پیش یک نفتکش ایرانی را جبل الطارق توقیف کرد، در انتهای بیانیه خود با غیرقابل قبول خواندن توقیف نفتکش‌های انگلیسی، خواستار اطمینان خاطر از تامین آزادی عبور و مرور و حمل و نقل دریایی در خلیج فارس شده است.

حتما بخوانید:  خانه سینما: در این ایام پرغصه جشن نمی‌گیریم

همچنین منابع غربی ساعتی پیش اعلام کردند که نفتکش دیگری با پرچم لیبریا با نام مصدار با ۱۶۰ هزار تن بار در آب‌های خلیج فارس توقیف شد. گفته شده نفت این کشتی نیز متعلق به انگلیس بوده است.

توقیف نفتکش دوم در خلیج فارس تنها ساعاتی پس از آن اعلام شد که یک نفتکش دیگر انگلیسی نیز در خلیج فارس توقیف شده بود. در عین حال مقصد هر دو نفتکش توقیف شده در خلیج فارس به بنادر عربستان سعودی عنوان شده، هرچند نفت این کشتی‌ها متعلق به انگلیس بوده است.

با این حال وزیرخارجه انگلیس در حالی در بیانیه خود به توقیف دو نفتکش این کشور اشاره کرده که بر اساس گزارش منابع خبری، تنها کشتی توقیف شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، نفت کش انگلیسی “استینا ایمپرو” می باشد و کشتی مصدر توقیف نشده است.

منابع مطلع اعلام کرده‌اند که کشتی مصدر (با پرچم لیبریا و تحت مالکیت انگلیس) در چارچوب ماموریت جاری گشتیهای نیروهای مسلح در منطقه خلیج فارس صرفاً نسبت به ضرورت دریا نوردی بی ضرر و رعایت مقررارت زیست محیطی توجیه شده و ادامه مسیر داده است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *