وقوع زلزله در تهران، فاجعه سه قرن اخیر خواهد بود وقوع زلزله در تهران، فاجعه سه قرن اخیر خواهد بود | آوتاف
خانه / اخبار داغ / وقوع زلزله در تهران، فاجعه سه قرن اخیر خواهد بود

وقوع زلزله در تهران، فاجعه سه قرن اخیر خواهد بود

مهر نوشت: یک زلزله شناس گفت: سیستم هشدار سریع زلزله تهران پس از تکمیل قادر به تخمین فاصله زمانی بین موج P و S زلزله است، نه پیش‌بینی زلزله، هیچ کشوری تاکنون خود زلزله را پیش‌بینی نکرده است.

فریبرز ناطق الهی استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با تاکید بر این‌که سیستم هشدار سریع زلزله تهران پس از تکمیل قادر به تخمین فاصله زمانی بین موج P و S زلزله است، نه پیش‌بینی زلزله، گفت: هیچ کشوری تاکنون خود زلزله را پیش‌بینی نکرده‌اند. به نظر می‌رسد برخی رسانه‌ها برداشت دلخواه خود را از سخنان رییس سازمان پیش‌بینی و مدیریت بحران شهر تهران منتشر کرده‌اند.

وقوع زلزله در تهران، فاجعه ۳قرن اخیر خواهد بود

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارنظر رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در خصوص پیش‌بینی زلزله عنوان کرد: کرمی محمدی از همکاران بنام دانشگاهی ما است. از دید بنده برخی رسانه‌ها برداشت شخصی و تیتر دلخواه خود را از صحبت‌های ایشان منتشر کردند.

وی افزود: اما دلیل اینکه من یادداشتی تحت عنوان سخنان رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران به رسانه‌های ارائه دادم این بود که پس از انتشار این خبر با تماس‌هایی از سوی برخی از رسانه‌ها مواجه شدم. پس از جستجو در اخبار متوجه شدم که علت آن تیتر نادرستی بود که یکی از رسانه‌ها در خصوص صحبت‌های رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران ارائه کرده بود.

ناطق الهی تاکید کرد: سیستم هشدار سریع زلزله شهر تهران پس از تکمیل قادر است به پیش‌بینی زمانی فاصله موج P و موج S زلزله بپردازد. این مدت زمان اندک فرصتی را برای قطع شریان‌های حیاتی ایجاد می‌کند. این امر در کشورهای مختلف و در شرایط آزمایشگاهی بررسی و تایید شده است؛ اما پیش‌بینی خود زلزله تاکنون در هیچ جای دنیا انجام نشده است.

حتما بخوانید:  اپل از آیفون ۱۲ رونمایی کرد

وی گفت: این پروژه همچنان نیاز به آزمون‌وخطا و بررسی دارد زیرا با توجه به شرایط خاک و ساختار زمین‌شناسی تهران باید این سیستم کالیبره شود تا بتواند درنهایت ۵ تا ۲۰ ثانیه بین موج P و S را تخمین بزند.

ناطق الهی با تاکید بر این‌که اقدام شهرداری تهران برای راه‌اندازی سیستم هشدار سریع زلزله اقدامی بسیار خوب و هم‌راستا با بسیاری از شهرهای لرزه‌خیز در سطح دنیا است، گفت: امیدواریم درنهایت ۵ تا ۱۰ سال آینده این بازه زمانی قابل پیش‌بینی باشد. تصور می‌شود اعلام عمومی این خبر از سوی سازمان مدیریت بحران شهر تهران باهدف جهت جلب مشارکت و همکاری مسئولان ذی‌ربط برای تکمیل این پروژه صورت گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر آموزش و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در شهر تهران تاکید و خاطرنشان کرد: معتقدم تهران بیش از کارگذاری ۲۰۰ سنسور جهت تکمیل سیستم هشدار سریع زلزله به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و توسعه حوزه آموزش نیاز دارد؛ زیرا در فقدان این دو موضوع پیش‌بینی فاصله بین موج P و موج S زلزله کاری از پیش نمی‌برد. لذا باید تمرکز بیشتر بر کاهش آسیب‌پذیری شهر تهران معطوف کرد زیرا اگر در تهران زلزله‌ای بزرگ رخ دهد حجم آسیب‌ها به‌گونه‌ای خواهد بود که به جد می‌توان گفت فاجعه آمیزترین زلزله در سه قرن اخیر است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *