ولایتی ارمنستان را با اسرئیل مقایسه کرد ولایتی ارمنستان را با اسرئیل مقایسه کرد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / ولایتی ارمنستان را با اسرئیل مقایسه کرد

ولایتی ارمنستان را با اسرئیل مقایسه کرد

روزنامه کیهان: مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل گفت: مناطق اشغالی آذربایجان باید تخلیه شود، اما راه‌حل آن نظامی نیست.

ولایتی ارمنستان را با اسرئیل مقایسه کرد

علی اکبر ولایتی:

* جنگ آذربایجان و ارمنستان، دو کشور همسایه ایران و وقوع برخی تحولات از جمله، ورود رژیم صهیونیستی، ترکیه و گروه‌های تروریستی تکفیری به این جنگ و شلیک گاه و بی‌گاه گلوله و خمپاره به خاک ایران در این معرکه از موضوعات نگران‌کننده‌ای است که هر چه زودتر باید متوقف شود.

* باید اشاره کرد به این‌که ما به یکسری مبانی معقول و منطقی معتقدیم و یکی از آن مبانی این است که ما به «تمامیت ارضی» همه کشور‌ها احترام می‌گذاریم و این یکی از اصول منشور ملل متحد است و ما هم به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل به این اصل اصرار داریم، به ویژه آن‌که این دو کشور درگیر از همسایگان شمالی ما هستند. در این مورد خاک کشوری به دست کشور دیگری اشغال شده است. بخش‌هایی در جنوب جمهوری آذربایجان، حدود ۷ شهر، توسط ارمنستان اشغال شده است.

* در این مورد ۴ قطعنامه در سازمان ملل تصویت شده است که همه این‌ها ملزم می‌کند ارامنه‌ای که این بخش‌ها از خاک آذربایجان را اشغال کرده‌اند آنجا را ترک کنند و به مرز‌های بین‌المللی برگردند. همه ما که عضو سازمان ملل هستیم باید به این اصول گردن بنهیم. پس ما می‌خواهیم که ارمنستان این بخش‌های اشغال شده را به جمهوری آذربایجان بازگرداند. بیش از ۱ میلیون آذری در پی اشغال این مناطق آواره شده‌اند و باید به زودی به خاک خود برگردند؛ همان‌طور که ما با اشغال خاک فلسطین توسط رژیم صهیونیستی مخالفیم، این‌جا نیز همان موضع را داریم.

حتما بخوانید:  واکنش بازارهای جهان به شهادت سردار سلیمانی

* مسئله بعدی آن است که راه‌حل این کار به هیچ وجه نظامی نیست، بلکه باید از طریق سیاسی حل شود؛ لذا ما بر هر اقدام نظامی از طرف هر که باشد مخالفیم؛ چرا که بازنده این جنگ مردم هستند به خصوص این‌که در این اواخر مناطق مسکونی نیز بمباران می‌شود. این جنگ خلاف مصالح مردم دو کشور و خلاف امنیت منطقه است. برخی از خارج نیز جنگ افروزی می‌کنند، مثل رژیم صهیونیستی و ترکیه. برای چه ترکیه بر ادامه جنگ اصرار دارد؟ این کشور اگر می‌تواند باید کمک کند که جنگ پایان یابد، به شرط این‌که شهر‌های اشغال شده جمهوری آذربایجان حتماً آزاد شود.

* رژیم صهیونیستی خود اساسش نامشروع است و بر اشغال دیگر سرزمین‌ها یعنی فلسطین بنا نهاده شده است و اصلاً حق اظهار نظر در این موارد را ندارد، این رژیم در این منطقه جز فتنه‌انگیزی کاری نمی‌کند و نباید در این منطقه حضور داشته باشد. اما به دوستان خود در ترکیه توصیه می‌کنیم که به جای نفت بر آتش ریختن، کمک کنید تا ما، شما و دیگر کشور‌های منطقه حمایت از مظلوم کنیم، به آزاد شدن مناطق اشغال شده جمهوری آذربایجان کمک کنیم و تا جایی که ممکن است، اجازه ندهیم آزاد شدن مناطق اشغالی به قیمت ریخته شدن خون مردم انجام شود.

* نکته دیگر آن‌که ما با هر دو کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان همسایه‌ایم. مصلحت ما اقتضا می‌کند که این همسایگانمان با یکدیگر جنگ نکنند. ارمنستان همسایه ماست و ما با جمهوری آذربایجان اشتراکات زیادی داریم، در دین، مذهب، تاریخ و فرهنگ. کمتر دو کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هستند، که این اشتراکات را داشته باشند و این‌قدر به هم نزدیک باشند. ما کاملاً نگران سرنوشت آذربایجان هستیم و معتقدیم تمامیت ارضی آن باید حفظ شود و مناطق اشغالی‌اش تخلیه شود.

حتما بخوانید:  ورود پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی به تهران

* با ارمنستان نیز همسایه هستیم و تاریخ طولانی مشترک در همسایگی داریم و نمی‌خواهیم نه ارمنی‌ها تلفات بدهند و نه آذری‌ها؛ چه مسلمان چه مسیحی باید در امنیت کامل باشند. باید حقوق تضییع شده جمهوری آذربایجان تأمین شود و مناطق اشغالی‌اش به آن بازگردد و خونریزی پایان یابد. جمهوری اسلامی نیز از هیچ کمکی برای میانجی‌گری و صلح بین این دو کشور همسایه دریغ نخواهد کرد.

* فرانسه از آن طرف جهان دخالت می‌کند و در مورد این مسائل نظر می‌دهد. این مسائل چه ربطی به فرانسه دارد؟ اگر ما صحبتی در این مورد می‌کنیم همسایه این دو کشور و نگران سرنوشت مردم آن‌ها هستیم. ما اجازه نمی‌دهیم که منطقه تحت ناامنی قرار بگیرد و کشور‌هایی از دیگر نقاط جهان بیایند و امنیت شمال ایران را در قفقاز جنوبی به خطر بیندازند، ما حتماً در مقابل این ناامنی‌ها که ایجاد می‌کنند می‌ایستیم. ما قویاً معتقدیم صلح در جهت تأمین منافع هر دو کشور، از جمله تخلیه مناطق اشغال شده، برقرار شود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *