چگونه وزیر شاه در یک شب محبوب ارزشی‌ها شد؟ چگونه وزیر شاه در یک شب محبوب ارزشی‌ها شد؟ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / چگونه وزیر شاه در یک شب محبوب ارزشی‌ها شد؟

چگونه وزیر شاه در یک شب محبوب ارزشی‌ها شد؟

برترین‌ها: صحبت‌های اردشیر زاهدی نقاط قابل تحلیل بسیاری دارد، فارغ از این جو‌ دوقطبی که له و علیه او ایجاد شده، استقبال کم‌نظیر کاربران به اصطلاح ارزشی، از صحبت‌های یک وزیر نظام پهلوی عجیب است. اینجا بخش کوتاهی از تحلیل احمدزیدآبادی و سهندایرانمهر را گذاشته‌ایم و در انتها سه واکنش به عنوان مشت نمونه خروار از واکنش‌های فعالان رسانه‌ای اصولگرا را هم اضافه کردیم.

چگونه وزیر شاه در یک شب محبوب ارزشی‌ها شد؟

اردشیر زاهدی، وزیر امورخارجه دوران پهلوی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی گفته است: من به او (سردار قاسم سلیمانی) افتخار می‌کردم، افتخار می‌کنم و افتخار خواهم کرد، کسی که جان خودش را در راه مملکتش فدا کرد نه کسانی که خودشان را به پول فروخته‌اند. غلط می‌کنند کسانی که تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانند. آمریکا و شرکایش مانند اسرائیل و سعودی در برابر ایران به زانو درآمدند. آن‌ها خلاف قانون سازمان ملل که خودشان در آن حضور دارند و در آنجا رای دادند عمل می‌کنند.

سهند ایرانمهر؛ روزنامه‌نگار درباره مواضع اردشیر زاهدی نوشت:

* اردشیر زاهدی در تازه ترین مصاحبه اش با بی‌بی‌سی بار دیگر سیاست‌های آمریکا ، ترور سردار قاسم سلیمانی و کسانیکه به هر دلیل از خارجی پول می‌گیرند، را محکوم کرده است. او گفته است که به دستاوردهای کشور و توانایی جوانان ایرانی -که آینده از آن آنان است- افتخار می‌کند و آنهایی را که خواهان تحریم یا حمله نظامی به ایران هستند، خائن می داند.

* زاهدی از صاحب منصبان دوران پهلوی بود که روابط بسیار نزدیکی با محمدرضا شاه داشت . پدر او سپهبد زاهدی هم نقش موثری در تقویت و تحکیم سلسه پهلوی داشت و پدر و پسر هر دو معتمد این خاندان بودند. زاهدی از آن دسته ای است که نگاه او با نسل جدید مخالفان ایران زاویه جدی دارد زیرا اکثریت طیف موسوم به برانداز که از قضا بخش عمده ای از آنان همچون زاهدی نگاه توام با ستایشی به دوران پهلوی دارند، در مسائلی همچون مواضع ترامپ و قضیه تحریم، با او اختلاف نظر اساسی دارند، در نتیجه هر بار که زاهدی به عنوان عضوی از سلسله پهلوی -چه به شکل نسبی و چه درجایگاه یک مقام کلیدی -اظهار نظری می‌کند از سوی این طیف مورد هجمه قرار میگیرد و متهم به خیانت و زوال عقل می شود .

حتما بخوانید:  داماد خانواده انصاریان: از فوت میناوند خبر ندارد

* نکته مهم دیگر، موضع نیروهای به اصطلاح ارزشی، برخی اصولگرایان یا اصلاح طلبانی و یا افراد ذینفوذی در داخل حاکمیت است که با القابی همچون “با شرف” و “وطن پرست” از او یاد می‌کنند یا در مورد اخیر برخی از ارزشی ها به مزاح یا جدی پیشنهاد می‌دهند که :”کاش می شد برخی انقلابیون سابق یا منتقدین فعلی که زمانی منتسب به نظام بوده اند را داد و امثال زاهدی را گرفت”.

* اردشیر زاهدی بی توجه به آنان که به او زنده باد و مرده باد میگویند ،متواضعانه و به مدد تجربه گرانقدر زندگی، پذیرفته است و می گوید :”در مورد گذشته من هم خائنم”. این سخن اگرچه اشاره به جنس خطاپذیر و توام با اشتباه ابنای بشر من جمله خطاهای اردشیر زاهدی دارد اما “خود ویرانگری” نیست ،تلنگری برای ارزیابی منصفانه خودمان و مسئولیتی است که باید بدان متعهد باشیم.

احمد زیدآبادی؛ روزنامه‌نگار هم در تحلیل سخنان اخیر وزیر خارجه دوران پهلوی می‌گوید:

* اردشیر زاهدی در مصاحبه با تلویزیون بی بی سی بار دیگر مواضعی را مطرح کرده که به شدت مورد استقبال جناح اصولگرا در ایران قرار گرفته است.

* اردشیر زاهدی فرزند سپهبد فضل‌الله زاهدی از عوامل اصلی سقوط دولت دکتر محمد مصدق و از نزدیک‌ترین و وفادارترین افراد به شاه سابق ایران است. او مدت‌ها در مقام وزیر خارجه و سفیر ایران در آمریکا و بریتانیا در کابینۀ امیرعباس هویدا، نخستِ وزیر دولت شاهنشاهی خدمت کرده است.

* اینک انسانی با این سوابق، با لحنی از وضعیت بین‌المللی و قدرت نظامی ایران ستایش می‌کند که بیشتر از زبان جناح اصولگرا در داخل ایران شنیده می‌شود. او با تأکید بر اینکه از متهم شدن به حمایت از دولت ایران هراسی ندارد، در اشاره‌ای تلویحی به سیاست آمریکا و اپوزیسیون برانداز خارج از کشور می‌گوید: “غلط می‌کنند کسانی که تغییر حکومت در ایران را عامل پیشرفت می‌دانند.”

حتما بخوانید:  فرمان‌آرا: اسم گوگوش را هم نمی‌توانیم بیاوریم

* بیان این نوع سخنان از طرف داماد سابق محمدرضا شاه، به واقع آن دسته از هواخواهان سلطنت پهلوی را به دردسر انداخته است به طوری که بعضاً می‌کوشند تا او را نادیده بگیرند. با این حال، زاهدی هر از چندی بر صفحۀ تلویزیون‌های فارسی زبان خارج از کشور ظاهر می‌شود و نظرات خود را با تندی و صراحتی بیش از پیش بیان می‌کند.

* اگر زاهدی مکنونات قلبی خود را بروز می‌دهد، باز پرسش این است که به چه علت به این مواضع رسیده است؟ آیا از تأثیر رفتار برخی نیروهای برانداز خارجی و حامیان خارجی آنها بر سرنوشت ایران واقعاً نگران است؟ یا علل و عوامل دیگری در میان است؟

* در این میان، استقبال اصولگرایان از مواضع زاهدی نیز معنایی جز اذعان به وطن‌دوستی او ندارد! حال آیا اذعان به وطن‌دستی فردی با کارنامه و سابقه و خلق و خوی اردشیر زاهدی از سوی اصولگرایان، امری بدون تناقض است؟ اصولگرایان تاکنون تمامیت حکومت پهلوی و نیروهای مؤثر در آن را به وابستگی، وطن‌فروشی و نوکری اجانب متهم کرده‌اند، حال چگونه است که مواضع فردی در سطح اردشیر زاهدی را به نوعی وطن‌دوستی و ملی‌گرایی تعبیر می‌کنند و با استقبال از آن، در سطح وسیعی منتشر می‌کنند!

واکنش برخی چهره‌های اصولگرا در این رابطه را بخوانید:

چگونه وزیر شاه در یک شب محبوب ارزشی‌ها شد؟

چگونه وزیر شاه در یک شب محبوب ارزشی‌ها شد؟

چگونه وزیر شاه در یک شب محبوب ارزشی‌ها شد؟

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *