کاهش احتمال کاندیداتوری سیدحسن و احمدی‌نژاد کاهش احتمال کاندیداتوری سیدحسن و احمدی‌نژاد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / کاهش احتمال کاندیداتوری سیدحسن و احمدی‌نژاد

کاهش احتمال کاندیداتوری سیدحسن و احمدی‌نژاد

روزنامه اعتماد: در میان همه کاندیدا‌های بالقوه ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ نام ۲ گزینه نه تنها عجیب به نظر می‌رسد بلکه با، اما و اگر‌هایی نیز همراه است و همین مساله شاید این دو نفر را جدا از سایر کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری که در مورد حضورشان گمانه‌زنی‌هایی می‌شود کنار هم قرار می‌دهد؛ محمود احمدی‌نژاد و سیدحسن خمینی.

اولی یک بار برای حضور دوباره بر راس قوه مجریه اعلام آمادگی کرده اما از سوی شورای نگهبان یا به تعبیری حاکمیت پذیرفته نشده است و دیگری به‌واسطه نسبت و نسب خانوادگی‌اش کاندیداتوری‌اش به آسانی و سادگی باقی کسانی نیست که یک‌شبه یا ساعاتی پیش از پایان مهلت قانونی راهی وزارت کشور می‌شوند و نام‌نویسی می‌کنند. با این حال خبرهای رسمی نشان می‌دهد همان‌قدر که احتمال کاندیداتوری احمدی‌نژاد رو به کاهش است، احتمال کاندیداتوری سیدحسن خمینی ضعیف به نظر می‌رسد و شاید هیچ‌کدام از این دو گزینه جنجالی در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ کارنامه خود را به رای مردم نگذارند.

اگرچه در فضای غیررسمی رسانه‌ای خبرها حکایت از رایزنی احمدی‌نژاد با شورای نگهبان دارد و مرتضی طلایی نیز این خبر را تایید کرده ‌بود اما یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد به‌ جد این موضوع را تکذیب کرده است. بهمن شریف‌زاده از نزدیکان سیاسی احمدی‌نژاد یک هفته پس از طرح این مساله گفته است که «این خبر دروغ است و صحت ندارد. هیچ رایزنی صورت نگرفته است.»

او به اخبار منتشر شده پیش از انتخابات مجلس یازدهم نیز اشاره کرد و گفت:«در آن روزها اخبار مختلفی منتشر می‌شد که آقای احمدی‌نژاد لیست داده است یا با آقای قالیباف بر سر انتخاب نامزدها ملاقات دوگانه و سه‌گانه داشته، حال آنکه هیچ کدام صحت نداشت و دروغ بود. معتقدم این اخبار را مطرح می‌کردند تا از پتانسیل هواداران آقای احمدی‌نژاد استفاده انتخاباتی کنند.»

حتما بخوانید:  عکس رویترز از تشدید بحران کرونا در هند

این فعال سیاسی نزدیک به جریان بهار معتقد است که ظرفیت هواداران محمود احمدی‌نژاد، تنور انتخابات را گرم می‌کند و همه این خبرها به این دلیل مطرح می‌شود. اما فارغ از اینکه احمدی‌نژاد با شورای نگهبان رایزنی را شروع کرده یا نه، پرسش مهم این است که اساسا چرا این اخبار درمورد احمدی‌نژاد مدام در فضای رسانه‌‌ای و مجازی مطرح می‌شود؟ شریف‌زاده معتقد است که هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان می‌خواهند از این ظرفیت استفاده کنند اما معتقد است «چند شخصیت اصولگرا این مساله خلاف واقع را بیان می‌کنند.»

اما گزینه پُر حرف و حدیث دیگری که این روزها در رسانه‌ها نامش به چشم می‌خورد، سیدحسن خمینی است. روز گذشته یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز در مورد کاندیداتوری نوه بنیان‌گذار انقلاب صحبت کرد و گفت که احتمال چنین تصمیم‌گیری ضعیف است. سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز توضیح داد: «بسیار بعید است که سیدحسن برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کند یا به دعوت گروه‌های سیاسی پاسخ مثبت بدهد. در واقع ایشان به عنوان نوه امام خمینی ترجیح می‌دهد همچنان در حوزه علمیه به تدریس بپردازد تا در این سنگر خدمت کند و تاثیرگذار باشد.»

اکرمی در پاسخ به این پرسش که چرا این کاندیداتوری را بعید می‌داند، توضیح داد:«البته سیدحسن خمینی در سال ۹۴ برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان اعلام آمادگی کرد که متاسفانه راه را برای ایشان باز نکردند. به همین دلیل معلوم است، حاضر نمی‌شود به عنوان یکی از خاندان امام بیاید و خود را در معرض تایید شورای نگهبان بگذارد.»از قضا یکی دیگر از مشابهت‌های شرایط محمود احمدی‌نژاد و سیدحسن خمینی روابط آنها با شورای نگهبان است. هر دوی آنها از فیلتر شورای نگهبان عبور نکرده‌اند. اما یک مساله را نباید نادیده گرفت و اینکه انتخابات و کاندیداهای نهایی ریاست‌جمهوری در ایران به اصطلاح کاندیداهای دقیقه نودی هستند. یعنی هفته‌های منتهی به انتخابات است که همه‌ چیز را مشخص خواهد کرد و تا پیش از آن احتمال درست نبودن هر گمانه‌زنی وجود دارد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *