کاهش نگران‌کننده‌ی مصرف لبنیات در ایران کاهش نگران‌کننده‌ی مصرف لبنیات در ایران | آوتاف
خانه / اخبار داغ / کاهش نگران‌کننده‌ی مصرف لبنیات در ایران

کاهش نگران‌کننده‌ی مصرف لبنیات در ایران

ایلنا: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: به دلیل تبعات اقتصادی کرونا و افزایش قیمت مواد غذایی و تورم میزان مصرف شیر و لبنیات در سفره مردم کمتر شده و یا حذف شده است.

کاهش نگران‌کننده‌ی مصرف لبنیات در ایران

«زهرا عبداللهی»:

* (درباره مصرف شیر و لبنیات در کشور): به طور کلی مصرف شیر و لبنیات در برنامه غذایی ایرانیان همیشه کمتر از مقدار توصیه شده بوده است؛ یعنی مطالعات بررسی مصرف غذایی خانوارهای کشور که توسط انستیتو تحقیقات تغذیه در کشور انجام شده، همیشه نشان داده است که مردم کمتر از مقدار توصیه شده شیر و لبنیات مصرف می‌کنند.

* در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی و افزایش قیمت شیر و لبنیات این مقدار مصرف بسیار کمتر شده است. مطالعه‌ای که در انستیتو تحقیقات تغذیه در ایام کرونا انجام دادیم، نشان داد که در این وضعیت به دلیل تبعات اقتصادی کرونا و افزایش قیمت مواد غذایی و تورم، میزان مصرف شیر و لبنیات حدود ۳۰ درصد در سفره مردم کمتر شده و یا حذف شده است.

* دلیل این مسئله همانطور که گفتم اول به دلیل افزایش قیمت است که در حال حاضر قیمت‌ها بسیار بیشتر شده است و دلیل دوم آگاهی‌های پایین مردم در مورد اهمیت مصرف شیر و لبنیات است. بنابراین آن مقدار که تمایل دارند نوشابه‌های گازدار بخرند، تمایلی برای مصرف شیر وجود ندارد.

* شیر و لبنیات یکی از گروه‌هایی اصلی غذایی است و کارشناسان و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند همه افراد در هر گروه سنی، روزانه باید حداقل ۲ واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف کنند. منظور از یک واحد شیر و لبنیات، یک لیوان شیر و یا به همان اندازه ماست و یا در حدود ۵۰ گرم پنیر است.

حتما بخوانید:  بُرد شاگردان کی‌روش دقیقه ۱+۹۰ از دست رفت!

* (درپاسخ به این سوال که باتوجه برخی پیش بینی‌ها مبنی بر احتمال افزایش ۶۰ درصدی قیمت شیر و لبنیات، چه پیشنهاداتی از سوی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت برای افزایش مصرف شیر و لبنیات توصیه شده است): باید برای شیر و لبنیات یارانه تخصیص داده شود که مردم به خصوص دهک‌های درآمدی پایین قادر به خرید و مصرف شیر و لبنیات باشند، در سال‌های گذشته یکی از پیشنهادات و درخواست‌های وزارت بهداشت بوده و هست. اما متاسفانه چندان جدی گرفته نشده و در شرایط فعلی که ممکن است افزایش قیمت شیر و لبنیات در سال‌های آینده تا ۶۰ درصد باشد و حتماً از سفره تعداد بیشتری از مردم حذف می‌شود، در نظر گرفتن یارانه به هر شکلی که می‌تواند یارانه نقدی، بن کارت و غیره باشد، به خصوص برای دهک‌های درآمدی پایین باید عملی شده و اجرا شود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *