گل‌واژه روز: گوشت و مرغ نشد، تخم‌مرغ بخورید! گل‌واژه روز: گوشت و مرغ نشد، تخم‌مرغ بخورید! | آوتاف
خانه / اخبار داغ / گل‌واژه روز: گوشت و مرغ نشد، تخم‌مرغ بخورید!

گل‌واژه روز: گوشت و مرغ نشد، تخم‌مرغ بخورید!

ایسنا: رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: درست است که گوشت و مرغ و تخم مرغ پروتئین دارند، ولی اگر خانواده ها نمی توانند به دلیل شرایط اقتصادی گوشت مصرف کنند، می توانند تخم مرغ و لبنیات را جایگزین این مواد غذایی کنند.

محمدحسن انتظاری امروز (پنجشنبه-۱۲ دی) در جمع خبرنگاران، اظهارکرد: خداوند قدرت زیادی در انتخاب و جایگزین کردن مواد غذایی در اختیار ما قرار داده، درعین حال که ما محدودیت شرعی، اخلاقی و علمی داریم، اما می توانیم مواد غذایی را با مواد سالم و مغذی جایگزین کنیم.

وی با بیان اینکه خیلی از مواد غذایی که به عنوان مواد غیرپروتئینه شناخته می شوند، پروتئینه هستند، تصریح کرد: از جمله این مواد غذایی نان و برنج است، درست است که گوشت و مرغ و تخم مرغ پروتئین دارد، ولی اگر خانواده ها نمی توانند به دلیل شرایط اقتصادی گوشت مصرف کنند، می توانند تخم مرغ و لبنیات را جایگزین کنند. تخم مرغ تمام اسیدهای امینه، املاح و ویتامین ها را دارد و حتی از گوشت قرمز بهتر است. نگران کلسترول تخم مرغ هم نباید بود چون جزو در موارد استثنایی برای همه مفید است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه ارزش میوه ها به مراتب از آبمیوه بیشتر است، افزود: میوه به صورت ملایم وارد سیستم گوارش شده و جذب می شود. سبزیجات هم به صورت مطلق می توان مصرف کرد به خصوص مواردی که نسبتا ارزان هستند.

وی با بیان اینکه میوه گران به هیچ عنوان مزیتی بر سایر میوه ها ندارد، تصریح کرد: میوه های با قیمت متوسط و ارزان در دسترس است، در عین حال که نباید خیلی به میوه های درشت و گران اعتماد کنید.

حتما بخوانید:  طعنه کروناییِ روزنامه پرسپولیس به استقلالی‌ها

انتظاری مسئله بعدی در بحث تغذیه را تنوع غذایی دانست و گفت: اگر تنوع غذایی رعایت شود برای سلامت بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: ما ایرانی ها مواد نشاسته ای زیادی می خوریم که منجر به چاقی می شود، درحالی که گاهی می شود ارزش غذایی را تا ۲۰ برابر افزایش داد، مثلا اگر برنج با تخم مرغ یا عدس خورده شود، ارزش بالاتری پیدا می کند، بنابراین می توانیم از جایگزین های متنوعی استفاده کنیم که لزوما گران نیست و ارزش غذایی بالایی دارد.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد محصولات تراریخته، گفت: تراریخته به صورت کلی بد نیست و منع علمی و قانونی ندارد، اما این نگرانی هم وجود دارد که شاید اثرش در سال های بد مشخص شود، بنابراین گرچه نمی شود نگران بود و با علمی که رو به پیشرفت است مقابله کنیم ولی باید جانب احتیاط را رعایت کنیم.

وی لاغری را یکی از بغرنج ترین مباحث تغذیه دانست و افزود: منشأ چاقی متفاوت است و حتی در برخی موارد اجتناب ناپذیر است، البته لاغری کار راحتی است، اما درست لاغر کردن و لاغر ماندن مهم است.

انتظاری با ابراز تاسف از اینکه هم اکنون لاغری تبدیل به موضوع تجاری شده است، تصریح کرد: شاید تعداد افرادی که واقعا تخصص تعذیه دارند در اصفهان به اندازه انگشتان دست است، اما بسیاری بدون داشتن تخصص لازم به موضوع لاغری و درمان چاقی روی آورده اند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه باید غذاها را به صورت طبیعی مصرف کنیم، گفت: هیچ عدد مطلقی برای میزان کالری مصرفی وجود ندارد و برای هر فرد متفاوت است، این درحالی است که اگر غذاها طبیعی باشد احتیاج به اندازه گیری نیست.

حتما بخوانید:  فولادی‌ها از رفتار فکری شاکی شدند

مواد غذایی با عنوان بومی و ارگانیک دستمایه افرادی سودجو شده است

همچنین عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه اصفهان با بیان اینکه هم اکنون مردم ما به مواد غذایی فله ای تمایل پیدا کرده اند که در دنیا منسوخ شده است، گفت: مواد غذایی فله ای با عنوان بومی، محلی و ارگانیک دستمایه افرادی سودجو شده است، درحالی که ارگانیک و بومی شرایطی دارد و باید نظارت بهداشتی بر آن صورت گیرد.

مسعود سامی، اظهارکرد: آنچه امروز جامعه ما با آن درگیر است، شایعاتی است که در مورد مواد غذایی وجود دارد و عمدتا صحت ندارد.

وی با اشاره به نگرانی مردم از مصرف مواد غذایی، گفت: دنیا صنعتی شده و قطعا آلودگی های میکروبی به سمت مواردی مثل آلودگی هوا، آب و خاک رفته که به مواد غذایی منتقل شده است.

این پزشک متخصص تغذیه با بیان اینکه هم اکنون حد مجاز فلزات سنگین جزو استانداردهای مواد غذایی نیست، تصریح کرد: کشورهای غربی دنبال این هستند که فلزات سنگین را نیر به استانداردها اضافه کنند، ما هم به دنبال این موضوع هستیم و به مردم حق می دهیم نگران باشند ولی باید آگاهی هم بدهیم که بهترین را انتخاب کنند.

وی با تاکید براینکه امروزه سبک زندگی ما متفاوت شده است، تصریح کرد: ما باید مردم را آگاه کنیم که اگر هم مجبورند فست فود و غذای صنعتی استفاده کنند از چه نوعی استفاده کنند.

سامی ادامه داد: به نظر می رسد دست هایی می خواهند صنایع غذایی را دچار مشکل کنند، درحالی که الان صنایع غذایی ما بسیار پیشرفت کرده اند و در دنیا جزو برندهای صادراتی هستند.

حتما بخوانید:  شکست خانگیِ استقلال مقابل استاد تساوی‌ها

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مردم به دلیل عدم اطمینان به صنایع غذایی، به مواد غذایی فله ای تمایل پیدا کرده اند، گفت: این درحالی است که باید روی این مواد غذایی از مزرعه تا توزیع نظارت شود.

سامی با بیان اینکه امیدواریم در غذاهای صنعتی هم از دورریز جلوگیری شود، گفت: در برخی از کشورهای خارجی فرهنگسازی کردند که مواد غذایی صنعتی قبل از انقضا جمع آوری شده و در دسترس مردم کم بضاعت قرار گیرد تا دورریز و اسراف کمتر شود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *