سانیا سالاری بازیگر جوان و تازه واردی است که می توان تا به حال همه فعالیت های او فقط در تئاتر بوده است. تئاترهای سانیا سالار ی که بسیار معروف هستند، «مجلس ضربت خوردن» و «نام تمام مادران …» است. سا نیا سالاری در اولین کار تلویزیونی خود در سریال دلدادگان منوچهر هادی بازی کرده است. سا نیا سالاری در سریال دلدادگان نقش ارغوان (دختر افسانه) را بازی می کند. گویا منوچهر هادی بعد از دیدن بازی او در تئاتر مجلس ضربت خوردن، او را برای بازی در نقش ارغوان در سریال دلداگان در نظر گرفته است. سایت آوتاف در این بخش بیوگرافی سانیا سالاری ، مصاحبه سا نیا سالاری و همچنین عکس سانیا سالاری بازیگر نقش ارغوان در سریال دلدادگان را برای شما عزیزان منتشر می کند.
پیج اینستاگرام سا نیا سالاری
www.instagram.com/sania__salari
سانیا سالاری
بیوگرافی سانیا سالاری
سانیا سالاری بازیگر نقش ارغوان در سریال دلدادگان
بازیگر نقش ارغوان در سریال دلدادگان
ارغوان در سریال دلدادگان
گفتگو با سا نیا سالاری در مورد تئاتر «نام تمام مادران …)
سا نیا سالاری، بازیگر تئاتر، بهتازگی در نمایش «نام تمام مادران…» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان بازی کرده است.
او در «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» ، «شب سال نو» ، «روز واقعه»، «آدامس خوانی» و «مجلس ضربت زدن» با رحمانیان همکاری داشته است.
سانیا سالاری که چندین تجربه حضور در آثار محمد رحمانیان را دارد در رابطه باتجربه کار با این کارگردان گفت:
«اولین کاری که افتخار همکاری با آقای رحمانیان را داشتم، یک نمایشنامه خوانی به نام «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» بود.
بعد نمایشنامه خوانی «شب سال نو» که خود آقای رحمانیان نویسنده آن بودند؛
سپس «روز واقعه» و پسازآن اجرای «آدامس خوانی» و همچنین «مجلس ضربت زدن» و در این کار نیز در خدمت ایشان هستم.»
وی افزود:
«من بازیگری را سر کلاسهای خانم «مهتاب نصیرپور» آموختم. ایشان دورههای مقدماتی داشتند و بعد متوسطه و سپس پیشرفته.
من در کلاسهای استاد رحمانیان بودم که ایشان یک کارگاه بازیگری داشتند و نتیجه آن کارگاه شد نمایش «سلفی»
نمایش «سلفی» خودشان نویسندگی و کارگردانی آن را بر عهده داشتند که تجربه بزرگی بود و همیشه آرزویم بوده است.»
او همچنین اضافه کرد:
«همیشه دوست داشتم با استاد رحمانیان کارکنم و در گروه ایشان باشم.
این آرزوی بزرگی است و فکر میکنم آرزوی هر بازیگری است که در کاری که استاد رحمانیان آن را نوشته و کارگردانی نمودهاند، بازی کنند
البته درعینحال سخت است، ولی این اعتماد بزرگ، بسیار لذتبخش است و در کنار سختی لذت فوقالعادهای نیز دارد.
ازاینجهت که برای آقای رحمانیان همهچیز باید بسیار ایدهآل باشد و این تلاش بسیار زیادی را میطلبد. من بسیار خوشحالم که در کنار ایشان هستم.»
سالاری در مورد ویژگی این متن بهعنوان بازیگر نقش «مبارکه فاطمی» در این نمایش افزود:
«این متن کاملاً زنانه است. تمام دغدغههایش زنانه است. تمام مشکلاتی که یک زن در زندگیاش دارد.
در این متن به تمام آن چیزی که یک زن در طول زندگیاش با آن سروکار دارد پرداختهشده است.
از طرفی آقای رحمانیان کار بازیگر را بسیار راحت کردند و این به دلیل متن کاملی است که نوشتهاند.
وقتی چنین متنی در اختیار بازیگر باشد هیچ غصهای در میان نیست؛
زیرا بازیگر با کارگردانی درست میداند که برای مثال چطور راه برود، چطور آشنا شود، چطور ایفای نقش کند و…»
وی همچنین اضافه نمود:
«نکته بسیار لذتبخش این متن برایم این است که ریزبهریز دردهای زنان را پرداخت کرده است.
چیزهایی که زنان آن را حس میکنند، دردهایی که تنها زنها آن را درک میکنند و این به طرز بسیار ظریف و مشخصی به تصویر کشیده شده است.
درک و شناخت عمیق آقای رحمانیان نسبت به مسائل و مشکلات زنان جامعه بسیار بالا است.»
او در رابطه به برخورد با چنین نقشی ادامه داد:
«در مواقعی، بازیگر تلاش میکند تا به یک شخصیت برسد؛ اما زمانی که متن و شخصیت کاملاً درست و قوی کامل پرداخت شود،
آن موقع کار برای بازیگر بسیار راحتتر میشود.
زمانی را که خود آقای رحمانیان متن را خواندند، از یادم نمیرود؛ بهجز نشان دادن احساسم با گریه هیچ کار دیگری نمیتوانستم انجام دهم.
آنقدر دقیق مسائل یک زن را مطرح کرده بودند که جدای از کمکهای خودشان برای اجرای بهتر، نیازی به نزدیک شدن من به این شخصیت نبود.
بزرگترین گام برای شناخت، حس، درک و بازی یک نقش داشتن متن خوب است و با توجه به دقیق بودن تمام اجزای این نمایشنامه، نیازی برای پیدا کردن چیزی نداشتم.»
سا نیا سالاری در مورد پیامی که در دل این نمایش وجود دارد عنوان کرد:
«با دیدن این اثر چیزی که در نظر من نمود پیدا میکند، چگونگی پیدا کردن یک زن در جامعه است.
اینکه زن در جامعه چطور زندگی میکند؟ چطور با مشکلات دستوپنجه نرم میکند؟ چطور مادری میکند؟
درد میکشد، غصه میخورد، مسائلی را که شاید از بیرون اسمش «مسئله» است، وقتی از درون برای یک زن پیش بیاید،
چگونه میشود و همچنین تبدیل جایگاه زن، دختر، مادر به مصیبتی برای یک زن.
بعد از دیدن این نمایش دیگر نمیشود نام «زن» را ساده به زبان آورد و از کنار مسائل و مشکلاتش ساده گذشت.
زنی که به موقعش مادر است، به موقعش خواهر؛ زنی که جای پدر را میگیرد.
زنی که آغوشی گرم برای همسر دارد؛ زنی که آنقدر ظلم از سوی جامعه و اطرافیان میبیند.
تمام زنان کار که با تمام مشکلات دارند تلاش میکنند.»
سالاری در پایان در رابطه با اجرای این اثر بهصورت دو سانس و سختی پیرامونش گفت:
«من سالهای سال از بیرون نگاه میکردم و آرزویم بود که روی صحنهای باشم که نویسنده و کارگردانش آقای محمد رحمانیان است. این برایم مانند به ثمر نشستن تمام تلاشها است.
مثل برآورده شدن تمام آرزوها. اسمش خستگی نیست، اسمش رهایی و آرامش است.»
گفت وگو با سانیا سالاری بازیگر نمایش مجلس ضربت زدن
در آثار بهرام بیضایی همواره زنان در پیشانی ایجاد درام هستند و گاها از شخصیت های مردان نیز اکتیو واثر گذارترند.
این ویزگی شاید نوشته های بهرام بیضایی را از سایر آثار هم نسلانش متمایز می کند.
یک جورهایی در آثار نوشتاری بیضایی به شخصیت اسطوره ای و یا ابر زن بودن تاکید حاصی انجام می شود.
به تعبیری او فمینیست ترین کارگردان – نویسنده معاصر ایرانی است که به دور از هیاهوهای رایج به این سمت رفته است.
شاید به همین دلیل است که هنوز شخصیت زن و دخترآسیابان نمایش نامه مرگ یزد گرد و یا زن جوان نمایش نامه اشغال در ذهن مخاطبان مانا شده اند.
نمایش مجلس ضربت زدن یک نمایش درنمایش است که به چالش های یک نویسنده در باره نوشته اش می پردازد.
مایشی که به نوعی در زمان حال و گذشته دررفت وآمد است و یک بخش قصه به زمان شهادت امام علی علیه السلام و یک بخش دیگر به زمان حال برمی گردد .
بخشی از قصه که به زمان حال بر میگردد، درباره گروه نمایشی است که در تکاپوی اجرای تئاتر هستند.
درنمایش مجلس ضربت زدن با دو شخصیت زن ( نویسنده و قطام ) روبه رو هستیم.
ایفاگر نقش دشوار و چند لایه قطام سا نیا سالاری است.
با او در باره نقش و چالش های که حین بازی در این نمایش داشت گفت وگویی انجام داده ایم.
در اولین تجربه جدی بازیگریتان در نمایش بزرگ و مهمی مثل مجلس ضربت زدن بازی دارید. این موقعیت برایتان چه ویزگی هایی دارد ؟
من در دانشگاه رشته تدوین خوانده ام وبازیگری را در کلاس های مهتاب نصیرپور شروع کردم.
درادامه در کارگاهای بازیگری محمد رحمانان شرکت داشتم. خدا را شکر می کنم که دراولین تجربه جدی و حرفه ای بازیگریم توانستم در نمایش مجلس ضربت زدن بازی کنم .
موقعی که متوجه شدید قرار است محمد رحمانیان به شما اعتماد کند و در نمایشش بازی کنید چه حس و حالی داشتید؟
قبل از حضورم در این نمایش در چند مراسم نمایش نامه خوانی منجمله مجلس ضربت زدن با محمد رحمانیان همکاری داشتم.
پدیده جمال ها دستیار محمد رحمانیان با من تماس گرفت و بعد از رفتن به دفتروملاقات با محمد رحمانیان متوجه شدم من را برای بازی درنقش قطام در نظر گرفته اند.
و کلی خوشحال شدم. حضور در نمایشی که نویسنده اش بهرام بیضایی و کارگردانش محمد رحمانیان است برای من در حکم یک چالش بزرگ بود .
خیلی از بازیگران بزرگ تئاتر ما آرزو دارند در چنین نمایشی بازی کنند و این حضور برایم ضمن هیجان آمیز بودنش یک ماجراجویی بزرگی است .
چگونه از دلهره و استرس حضور و بازی در این نمایش خارج شدید؟
صحبت های مهتاب نصیر پور و محمد رحمانیان خیلی تاثیر و نقش داشت .
در اولین شب اجرا با دیدن جمعیت انبوه مخاطبان چه حسی داشتید؟
تمام توجه ام به این امر متمرکز بود که بازیم را درست و مطابق خواسته کارگردان ارائه کنم تا از اعتماد ایشان سربلند بیرون بیایم
شش دنگ حواسم روی این قضیه متمرکز بود و به حضورانبوه تماشاگران در سالن فکر نکردم .
آیا به بازی بازیگرانی که در گذشته نقش قطام را در تلویزیون و تئاتر مثل یکتا ناصر و ویشکا آسایش بازی کرده بودند، رجوعی داشتید؟
نمایش ترور حمید رضا نعیمی را ندیده بودم و کارگردان از من هم نخواست به بازی بازیگر خاصی که در گذشته این نقش را ایفا کرده بود رجوعی داشته باشم .
معتقدم راهنمایی های رحمانیان بهترین شیوه نزدیک شدن به نقش و درک ویزگی های مختلف آن بود .
از شخصیت قطام چه ویزگی هایی را مد نظر داشتید؟
استباطم از شخصیت قطام این است که او درعین داشتن خصلت های پررنگ زنانه ،
آدم بسیار کینه توز، مغرور و رومانتیکی است.
مثل اغلب ادم های در درونش مجموعه ای ازخصلت های بشری که شرش پر رنگ تر است وجود دارد .
دراوردن همه این نوع احساسات در حین بازی کار دشواری بود .
منتهی راهنمایی های کارگردان باعث شد تا با شناخت بروم سراغ نقشم.
در اغلب آثاری که در باره حضرت علی ساخته شده و شخصیت قطام هم در آن حضور دارد ، تاکید اصلی روی جذابیت های زنانه این شخصت متمرک شده است. اما در نمایش مجلس ضربت زدن این رویکرد کمتردیده نمی شود . این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟
قطام مجلس ضربت زدن زن مقتدری است و صرفا از زنانگیش استفاده نمی کند .
صلابت و اقتدارش درشخصیتش موج می زند و با ان وسیله تلاش می کند تا آتش کینه توزیش را نسبت به حضرت علی خاموش کند ..
قطام مجلس ضربت زدن در عین حال از جذابیت های زنانه تهی نیست.
در لحن و گفتارهایش با مردان در جاهایی که نیاز است از این حربه زنانه بهره می برد.
در حین بازی ایفای کدام بخش نمایش برایتان دشوار تر بود؟
بازی در تمام صحنه های نمایش برایم دشوار و سخت بود و تلاش کردم از این فرصتی که برایم پیش آمده به درستی استفاده کنم
و نقش را به شایستگی در معرض دید مخاطب قرار بدهم .
حضور بازیگران با تجربه ای مثل امیر جعفری ، رضا مولایی ، مهتاب نصیر پور و سایرین چه تاثیراتی در بازیتان داشت؟
برای من خیلی حائز اهمیت است که با این بازیگران بزرگ همبازی بشوم و کلی انرزی مثبت از آنها گرفتم.
تلاش کردم از تجربیاتشان به نحو احسنت بهره برداری کنم .بعد ازخاتمه هر روی تمرینات نظراتشان را در باره بازیم جویا می شدم و از نظراتشان برای ارتقا بازیم استفاده می کردم .
آیا هر شب بعد ازخاتمه هر اجرا بازیتان را مورد بازنگری قرار می دهید؟
بعد از خاتمه هر شب اجرا به این مسئله فکر می کنم که می شود به گونه ای دیگر به نقش نگاه کرد و درادامه بازیش کرد.
با خودم فکر می کنم بهتر می شد با تغییرلحن یک صحنه را بهتر بازی می کردم.
همیشه روز بعد با تحلیل های جدید از نقشم روی صحنه می روم.
سانیا جون خیلی نازی❤