آشوب و بلوا در ونزوئلا دوباره شدت گرفت آشوب و بلوا در ونزوئلا دوباره شدت گرفت | آوتاف
خانه / اخبار داغ / آشوب و بلوا در ونزوئلا دوباره شدت گرفت

آشوب و بلوا در ونزوئلا دوباره شدت گرفت

برترین‌ها: به دنبال مراسم سوگند مادورو برای شروع دومین دوره ریاست جمهوری خود در ماه ژانویه، خوان گوایدو با حمایت آمریکا و برخی از کشور‌های دیگر در آمریکای لاتین، خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا خواند. اقدامی که با مخالفت زیادی مواجه شده است.

«خوان گوایدو» امروز (سه‌شنبه) خواستار شورش مسلحانه در این کشور شد. گوایدو با انتشار ویدئویی در فضای مجازی از مردم ونزوئلا خواست تا به شورش مسلحانه ملحق شوند.

وی در این ویدئو در حالی که تعدادی نظامی مسلح وی را احاطه کرده‌اند، از ارتش ونزوئلا خواسته بود تا به بخشی از آنچه که «قیام ملی صلح‌آمیز» این کشور خوانده بود، تبدیل شوند.

در ادامه تحولات اخیر در ونزوئلا و همچنین واکنش کشور‌های مختلف را به صورت خلاصه می‌خوانید:

* «لئوپولدو لوپز» سیاستمدار مخالف ونزوئلا نیز که تحت بازداشت خانگی بود، پشت سر گوایدو و با لباس نظامی ایستاده است. این فرد در ابتدای این ویدئو فریاد می‌زند: «حالا وقتشه».

آشوب و بلوا در ونزوئلا دوباره شدت گرفت

* گوایدو هم در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «مردم ونزوئلا، ما باید همگی با هم به خیابان‌ها برویم، از نیرو‌های دموکراتیک حمایت کنیم و آزادی‌مان را دوباره پس بگیریم… مردم کاراکاس، همه به سوی «لاکارلوتا» (نامی که مردم ونزوئلا برای پایگاه هوایی «جنرالیزمو فرانسیسکو دمیراندا» در کاراکاس به کار می‌برند)».

* دولت ونزوئلا، اما لحظاتی بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کودتای کوچک در این کشور دفع شده است و در ادامه اقدام گوایدو برای راه‌اندازی کودتای نظامی در این کشور را محکوم کرد.

* «ولادیمیر پادرینو لوپز» وزیر دفاع ونزوئلا با تأکید بر اینکه نیرو‌های نظامی ونزوئلا همچنان در حمایت از «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور ایستاده‌اند، گفت: «نیرو‌های مسلح جمهوری بولیواری ونزوئلا در دفاع از قانون اساسی ونزوئلا و مقامات مشروع این کشور ثابت قدم خواهد ماند».

حتما بخوانید:  پربیننده‌ترین برنامه‌های نوروزی صداوسیما اعلام شد

* بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، نیرو‌های امنیتی ونزوئلا بلافاصله پس از انتشار ویدئوی گوایدو در شبکه‌های اجتماعی در محل حاضر شده و به سمت وی و افرادی که با لباس نظامی در کنار او ایستاده بودند، گاز اشک آور پرتاب کردند.

آشوب و بلوا در ونزوئلا دوباره شدت گرفت

* «دیوسدادو کابلو» رئیس مجلس مؤسسان ونزوئلا گفته است که مخالفان نتوانسته‌اند کنترل پایگاه هوایی این کشور را به دست بگیرند و به دنبال آن از حامیان مادورو خواسته‌اند تا در محل کاخ ریاست‌جمهوری در کاراکاس رژه بروند.

* طرفداران رئیس‌جمهور ونزوئلا در واکنش به تحرکات رهبر مخالفان این کشور برای راه‌اندازی شورش مسلحانه در این کشور در کاراکاس به خیابان‌ها آمده‌اند.

آشوب و بلوا در ونزوئلا دوباره شدت گرفت

آشوب و بلوا در ونزوئلا دوباره شدت گرفت

*وزارت امور خارجه روسیه طی بیانیه‌ای خواستار توقف خشونت در ونزوئلا شد و تاکید کرد که مشکلات در این کشور باید از طریق مذاکره حل شود.

* «مولود چاوش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز درباره رویداد‌های اخیر در ونزوئلا گفت: ما با تلاش‌ها برای تغییر دولت‌های مشروع به شیوه‌های غیر دموکراتیک مخالف هستیم.

* «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه‌شنبه از ارتش ونزوئلا خواست تا از کودتای مخالفان علیه دولت مادورو حمایت کند. او در توئیترش نوشت: نیرو‌های مسلح باید از قانون اساسی و مردم ونزوئلا حمایت کنند. آن‌ها باید در کنار مجمع ملی و موسسات قانونی درمقابل غارت دموکراسی بایستند. ایالات متحده در کنار مردم ونزوئلا ایستاده است.

* «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه نیز همانند «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا از اقدام مخالفان ونزوئلا برای کودتا در این کشور حمایت کرد. او در توئیتر نوشت: «امروز رئیس‌جمهور خوان گوایدو آغاز عملیات آزادی را اعلام کرد. دولت آمریکا کاملا از خواسته مردم ونزوئلا برای آزادی و دموکراسی حمایت می‌کند. نمی‌توان دموکراسی را شکست داد.»

حتما بخوانید:  توضیح درباره اهتزاز پرچم اقلیم کردستان در مهرآباد

* «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی روز سه‌شنبه و پس از آنکه «خوان گوایدو» رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا اعلام کودتا کرد، از «نیکلاس مادورو» اعلام حمایت کرد. مورالس در پیامی در توئیتر نوشت: «ما قدرتمندانه تلاش برای کودتا در ونزوئلا توسط جناح راست که در راستای منافع خارجی‌هاست محکوم می‌کنیم.»

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *