آیا ۷۰درصد مردم با حجاب اجباری مخالف هستند؟ آیا ۷۰درصد مردم با حجاب اجباری مخالف هستند؟ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / آیا ۷۰درصد مردم با حجاب اجباری مخالف هستند؟

آیا ۷۰درصد مردم با حجاب اجباری مخالف هستند؟

جماران: مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گزارشی اعلام کرد: اخیرا مهدی نصیری، مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان در برنامه تلویزیونی شبکه ۴ به یافته­‌ای از نتایج موج سوم پیمایش ملی ارزش­ها و نگرش­های ایرانیان اشاره کرده­ است که در تعارض جدی با یافته‌­های واقعی این پیمایش است. وی گفته است «براساس آمار وزارت ارشاد ۷۰ درصد مردم ایران مخالف الزام به حجاب هستند.»

در پیمایش ارزش­ها و نگرش­های ایرانیان (پژوهشی که در سال ۱۳۹۴ و در سطح شهری و روستایی کشور انجام شده است) سوال شده «تا چه اندازه با این جمله که “همه خانم­ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند” موافق یا مخالف هستید؟».

براساس نتایج به دست آمده از این پیمایش ۵۳٫۱ درصد موافق این گزینه بوده و تنها ۲۲٫۲ درصد با آن مخالفت کرده­اند. ۲۴٫۸ درصد نیز گزینه نه موافق نه مخالف را انتخاب کرده اند. لذا برداشت و اظهارنظر آقای نصیری با یافته‌های این پژوهش کاملا ناهمخوان است.

نمودار ۱: توزیع فراوانی نظر پاسخگویان در خصوص حجاب

آیا ۷۰درصد مردم با حجاب اجباری مخالف هستند؟

توزیع استانی نظر پاسخگویان در این سوال نیز در نمودار ۲ آوررده شده است.

لازم به یادآوری است ستون آبی رنگ نمودار ۲ از تجمیع درصد افراد “مخالف حجاب اجباری” با افراد بیطرف (کسانی که گفته­اند “نه موافق اند و نه مخالف”) شکل گرفته است. هرچند افرادی که نظر خود را در قالب ” نه موافق و نه مخالف” اظهار کرده­اند را نمی­توان الزاما مخالف حجاب اجباری در نظر گرفت.

در دو استان نامبرده آقای نصیری (قم و خراسان جنوبی)، درصد موافقان با این گویه، از مخالفان بیشتر است. لذا در هر دو مورد اعلامی آقای نصیری، یافته های مستخرج از این طرح، با اظهارات ایشان در تضاد است.

حتما بخوانید:  احمدی‌نژاد در حال خرید از یک میدان میوه و تره‌بار

آیا ۷۰درصد مردم با حجاب اجباری مخالف هستند؟

نمودار ۲: توزیع فراوانی نظر پاسخگویان در خصوص حجاب در استان­های کشور

نوار قرمز: افراد موافق حجاب اجباری

نوار آبی: افراد مخالف حجاب اجباری + افراد قائل به گزینه ” نه موافق و نه مخالف

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن استقبال از تحلیل علمی داده ­های برآمده از پیمایش‌های ملی پژوهشگاه، انتظار دارد که تحلیل و استفاده از این داده‌ها همراه با رعایت اصول علمی باشد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *