احتمال مواجه بازار برنج با موجی از کمبود و گرانی احتمال مواجه بازار برنج با موجی از کمبود و گرانی | آوتاف
خانه / اخبار داغ / احتمال مواجه بازار برنج با موجی از کمبود و گرانی

احتمال مواجه بازار برنج با موجی از کمبود و گرانی

ایلنا: خشکسالی و کاهش تولید برنج موجب شد وزارت صمت رفع ممنوعیت واردات برنج در فصل کشت را مصوب کند، اما با مخالف وزارت جهاد کشاورزی این ممنوعیت پا برجا ماند. این در حالی است که کارشناسان معتقدند؛ با توجه به کاهش تولید داخلی و افت واردات، کمبود و گرانی برنج محتمل است.

هر ساله با هدف حمایت از کشاورزان داخلی در فصل برداشت برنج، ممنوعیت واردات اعمال می‌شود که به اصطلاح به آن “ممنوعیت فصلی” گفته می‌شود. ممنوعیت فصلی معمولا از ابتدای مرداد تا پایان آبان ماه اعمال می‌شود و در باز زمانی ترخیص برنج نیز از گمرک ممنوع است.

احتمال مواجه بازار برنج با موجی از کمبود و گرانی

اما امسال سال متفاوتی برای کشاورزی کشور با توجه به کاهش قابل توجه بارندگی است. کاهش بارندگی موجب کاهش تولید بیشتر محصولات کشاورزی از جمله برنج شده است.

این موضوع مورد تائید وزارت جهادکشاورزی نیز قرار گرفته است. فرامک عزیز کریمی، مدیرکل دفتر محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی، پیش‌تر ‌در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد: بدلیل کاهش بارندگی‌ها و وقوع خشکسالی در سالجاری پیش‌بینی می‌شود سطح کشت برنج و میزان تولید به جز دو استان گیلان و مازندران، در سایر استان‌ها به ترتیب حدود ۲۴ و ۲۲ درصد کاهش یابد.

در این شرایط وزارت صمت رفع ممنوعیت واردات برنج در فصل کشت را مطرح و مصوب کرد، اما این مصوبه با مخالف وزارت جهاد کشاورزی اجرایی نشد.

کارشناسان معتقدند؛ با توجه به کاهش تولید داخلی و افت واردات، کمبود و گرانی برنج محتمل است.

مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران، در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت ذخایر برنج‌های وارداتی در شرایط کاهش تولید داخلی، اظهار کرد: بر اساس گزارش گمرک، میزان ترخیص برنج از گمرکات در سالجاری هم از نظر وزنی و هم ارزشی کاهش ۶۹ درصدی داشته است.

حتما بخوانید:  مرغ پَر درآورد؛ کیلویی ۱۳ هزار تومان

وی تصریح کرد: از ابتدای سالجاری تا نیمه تیرماه میزان ترخیص برنج از گمرکات ۸۶ هزار و ۳۶۷ تن بوده است، در حالی در سال گذشته در همین بازه زمانی ۲۷۷ هزار و ۶۹۱ برنج ترخیص شده بود.

کشاورز با تاکید بر اینکه در حال حاضر برنج موجود در بنادر و گمرکات کشور فقط ۳۷ هزار و ۱۴۷ تن است، افزود: ۸۰ هزار تن دیگر ثبت سفارش شده است که احتمالا تا قبل از آغاز ممنوعیت امکان ترخیص ندارند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران پیش بینی کرد: کاهش تولید و افت واردات احتمالا بازار برنج را با موجی از کمبود و گرانی مواجه کند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *