ادعای بازداشت بازرگان کلمبیایی در مسیر ایران ادعای بازداشت بازرگان کلمبیایی در مسیر ایران | آوتاف
خانه / اخبار داغ / ادعای بازداشت بازرگان کلمبیایی در مسیر ایران

ادعای بازداشت بازرگان کلمبیایی در مسیر ایران

فرارو: وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، مقامات در مجمع‌الجزایر “کیپ ورد” (دماغه سبز) یک تاجر نزدیک به رئیس جمهور ونزوئلا را بازداشت کردند؛ اقدامی که مقامات ونزوئلایی آن را نقض قوانین بین‌الملل دانستند.

ادعای بازداشت بازرگان کلمبیایی در مسیر ایران

به گزارش رویترز، “الکس ساب”، یک شهروند کلمبیایی که پاسپورت ونزوئلایی نیز دارد، قرارداد‌هایی را برای کسب منابع برای برنامه یارانه غذا زیر نظر دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به دست آورد. آمریکا سال گذشته ساب را به پولشویی متهم کرد و وی را به خاطر قرارداد‌های غذایی‌اش تحریم کرد؛ قرارداد‌هایی که مقامات آمریکایی آن‌ها را به عنوان یک کلاهبرداری طراحی شده برای ثروتمند کردن ساب و مادورو توصیف کردند.

نیکول ناواس آکسمن، سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا بدون ارائه جزئیات در بیانیه‌ای گفت: ساب براساس اخطار قرمز پلیس اینترپل که با توجه به کیفرخواست آمریکا برای وی صادر شده بود، بازداشت شد.

در همین حال برخی منابع مدعی شده اند، الکس ساب موران با هواپیمای شخصی خود راهی ایران بوده است.

ماریا دومینگز، وکیل ساب مستقر در آمریکا بازداشت موکلش در مجمع الجزایر کیپ ورد واقع در سواحل غرب آفریقا را تایید کرد، اما از ارائه جزئیات بیشتر امتناع کرد.

در همین حال، وزارت امور خارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای گفت: ساب در هنگام بازداشت به عنوان نمایتده دولت کاراکاس فعالیت می‌کرد تا بتواند مواد غذایی، دارو و دیگر کالا‌های بشردوستانه را به دست آورد و به ونزوئلا در مبارزه با پاندمی کرونا کمک کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ونزوئلا از دولت مجمع الجزایر کیپ ورد می‌خواهد تا الکس ساب را آزاد کند. این بازداشت یک بازداشت خودسرانه و نقض قوانین بین‌الملل است و ساب باید معافیت از مجازات دیپلماتیک داشته باشد.

حتما بخوانید:  کالبدگشایی جسد زهره فکور صبور انجام شد

مقامات آمریکا گفتند، این برنامه غذایی مستقیما به جیب مادورو وصل است؛ شخصی که بر فروپاشی اقتصادی شش ساله کشورش نظارت داشته و به فساد و نقض حقوق بشر متهم شده است.

بازداشت این بازرگان چند هفته پس از ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا انجام شده است.

منابع آمریکایی بارها ادعا کرده‌اند ونزوئلا بهای سوخت دریافتی از ایران را با طلا می‌پردازد. چندی پیش گزارش‌هایی از درخواست ونزوئلا برای انتقال ذخایر شمش‌های طلایش در بانک‌های خارجی منتشر شد. سفیر کشورمان در کاراکاس معامله سوخت با طلا را تکذیب کرده است.

هم ایران و هم ونزئلا تحت تحریم‌های یکجانبه آمریکا هستند.

انتقال سوخت از ایران به ونزوئلا، که با همراهی کشتی‌های نظامی ونزوئلا با نفتکش‌های ایرانی انجام شد، از طرف مقام‌های دو کشور به عنوان دستاوردی مهم ستایش شد و نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت برای تشکر شخصا به ایران خواهد رفت.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *