اصولگرایان علیه جهانگیری؛ از تمسخر تا تهدید اصولگرایان علیه جهانگیری؛ از تمسخر تا تهدید | آوتاف
خانه / اخبار داغ / اصولگرایان علیه جهانگیری؛ از تمسخر تا تهدید

اصولگرایان علیه جهانگیری؛ از تمسخر تا تهدید

برترین‌ها: اظهارات جهانگیری درباره‌ی تایید لوایح مبارزه با پولشویی توسط رهبر انقلاب با تکذیب مجمع تشخیص و محسن رضایی همراه شده. سیاستمدارانی چون کریمی‌قدوسی (نزدیک به جبهه‌پایداری) و محمد حسینی (وزیر فرهنگ احمدی‌نژاد) طی دیروز و امروز رسما جهانگیری را دروغگو خطاب کرده‌اند. برخی نهادهای دانشجویی اصولگرا هم موضع تندی گرفتند، نکته اینجاست که جهانگیری اصلاح‌طلب‌ترین فردِ دولت روحانی است و این فعل و انفعالات در انتخابات آینده بی‌تاثیر نخواهد بود.

ععع

انتشار سخنان اسحاق جهانگیری معاون رییس جمهور درباره وضعیت لوایح “اف‌ای تی اف” با واکنش تند اصولگرایان و تکذیب چند نهاد روبه رو شده است. اصولگرایان معاون اول رییس جمهور را متهم می‌کنند که مطالبی را به دروغ مطرح کرده است. در همین حال رییس دفتر حسن روحانی از کارشکنی یک نهاد در راه تصویب لوایح “اف‌ای تی اف” خبر داد و گفت “این نهاد باید مسئولیت این وضعیت را بپذیرد.

متن دقیق سخنان جهانگیری به شرح زیر است: «الان دو لایحه درباره اف. ای. تی. اف را به مجمع تشخیص مصلحت فرستادیم؛ تا الان تعیین تکلیف نشده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام جلساتش درباره پالرمو و سی‌اف‌تی علنی برگزار کند آنجا بحث کنند مردم بشنوند تا ببینند چه اتفاقی افتاده که می‌گویند نه. ما در جلسات سران سه قوه دو بار یا سه بار تصویب کردیم که این دو لایحه برای اداره کشور بسیار ضروری است. هر دو بار که تایید کردیم حضرت آقا تایید کردند این لوایح تصویب شود، چون لوایح داخلی هستند، ولی همین‌جور مانده است.”

این سخنان توسط اصولگرایان مورد هجمه قرار گرفت. در نخستین گام حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات جهانگیری گفت: «رهبر معظم انقلاب در این زمینه هیچ دستوری را به ما ابلاغ نکرده‌اند. ایشان اگر تشخیص بدهند خودشان موضوع را به ما اعلام می‌کنند. ما هم در همه امور تابع فرمایشات ایشان هستیم.»

حتما بخوانید:  توضیح درباره محموله قاچاق دارو در عراق

کریمی قدوسی؛ نماینده مردم مشهد در مجلس و حسینی وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد هم با انتقاد از معاون اول رئیس‌جمهور در اظهارنظر مشترکی گفتند: فقط اصلاح طلبی مثل جهانگیری می تواند در جمله ای کوتاه، هم دروغ بگوید و هم بهتان بزند!

پس از آن امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده در مجلس گفت که “اگر اینگونه بود آقای لاریجانی آن را مطرح می‌کرد.”

ععع

موج تکذیب سخنان جهانگیری ادامه دار شد و مجمع تشخیص مصلحت نظام به ادعای معاون اول واکنش نشان داد. مجمع سخنان جهانگیری را رد و در بیانیه خود اعلام کرد “معظم‌له هیچ‌گونه اظهار نظر یا مکتوبی دال بر موافقت با تصویب و اجرای لوایح اف‌ای تی اف یا سی اف تی نداشته اند.” این نهاد که طبق قانون اساسی وظیفه داوری در اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قانون اساسی را برعهده دارد تاکید کرده است: «مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسات و بررسی‌های خود را در خصوص این لوایح فارغ از هر گونه فشار و اعمال نظر و با در نظر گرفتن منافع ملی پیگیری خواهد کرد.»

محسن رضایی، دبیر مجمع هم در این رابطه گفت: صحبت آقای جهانگیری تکذیب می‌شود. رهبر معظم انقلاب نه شفاهاً و نه کتباً کنوانسیون‌های پالرمو و CFT را تایید نکرده است.

در همین حال سخنگوی قوه قضائیه نیز سخنان جهانگیری را به گونه‌ای دیگر تکذیب کرد. غلامحسین اسماعیلی گفت: «برخلاف ادعا‌های مطروحه، از زمان انتصاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه و حضور ایشان در جلسه سران قوا، هیچ‌گونه بحثی پیرامون اف‌ای تی اف مطرح نشده و ادعای تصویب این معاهده در جلسه سران قوا، در این دوره نادرست است.»

حتما بخوانید:  کنایه‌های تند زلنسکی خطاب به ناتو

ععع

همزمان با این تکذیب‌های رسانه‌های اصولگرا نیز به رد سخنان جهانگیری پرداختند. روزنامه کیهان در این باره نوشت: “رهبر معظم انقلاب به هیچ عنوان لوایح مرتبط با اف‌ای تی اف را را تایید نکرده‌اند.” این روزنامه ادعای جهانگیری را “غیراخلاقی” خواند.

روزنامه جوان نیز به شدت از جهانگیری انتقاد کرده است. این روزنامه ضمن گزارش سخنان جهانگیری را “دروغ” خوانده است.انتقاداتی مشابه از جهانگیری در فضای مجازی نیز وجود دارد. حتی برخی کاربران اصولگرا خواستار پیگیری قضایی ادعای جهانگیری شده اند.

ععع

در کنار واکنش‌ها به سخنان جهانگیری، اما دیگر مقامات دولتی نیز بر تصویب لوایح اف‌ای‌تیاف تاکید کردند.

رییس‌جمهور در جلسه اخیر هیأت دولت گفت: «نباید اجازه دهیم در سیستم بانکی‌اتهام پولشویی به ما بچسبد و این به زیان کشور است. البته در خصوص اف‌ای‌تی‌اف که برخی به آن حساسیت دارند سخنی نمی‌گویم.» روحانی در ادامه افزود: «چرا یک عده در مقابل چهار لایحه‌ای که در دولت و مجلس به تصویب رسیده، مانع‌تراشی می‌کنند و جلوی دولت و مجلس ایستاده‌اند؛ اینگونه اقدامات به نفع کشور نیست.»

اشاره روحانی به لوایحی است که از سوی دولت در ارتباط با پولشویی و کمک مالی به گروه‌های تروریستی تهیه و در مجلس تصویب شد.

ععع

محمود واعظی رییس دفتر ریاست جمهوری نیز به برخی “کارشکنی ها” اشاره کرد و گفت: «متاسفانه این لوایح بانکی و اقتصادی را سیاسی و جناحی کرده‌اند و کسانی که مخالفت می‌کنند باید مسئولیت مخالفت خود را بپذیرند.» واعظی درباه تایید این لوایح از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار بی‌اطلاعی کرده، اما او نیز تاکید کرد که این لوایح در جلسه سران سه قوه تصویب شده است.

حتما بخوانید:  اردوغان: سَر نیروهای کُرد را خُرد می‌کنیم

در همین راستا دفتر معاون اول رییس جمهور درخصوص سخنان اخیر اسحاق جهانگیری در باب لوایح مرتبط با FATF اطلاعیه ای منتشر کرد و با اشاره به آن‌چه «برداشت‌های متفاوت و موضع‌گیری سیاسی و غیراخلاقی برخی افراد و رسانه‌ها از سخنان دکتر جهانگیری در نشست با جمعی از علما و روحانیون» خوانده، تصریح کرد: برخی تلاش دارند تا هدف اصلی این سخنان مبنی بر ضرورت شفافیت در تصمیم گیری ها و اهمیت تسریع در تصویب لوایح مرتبط با FATF را به حاشیه ببرند.

اصولگرایان معاون اول رییس جمهور را متهم می‌کنند که مطالبی را به دروغ مطرح کرده است. در همین حال مدیر روابط عمومی ستاد امر به معروف چهره جهانگیری رو به دماغک هواپیما تشبیه کرد که تذکر به وی را درپی داشت.

ععع

ععع

با این حال شواهد حقوقی و تاریخی در این زمینه، نشان می‌دهند که سخن معاون اول رئیس‌جمهور بیراه نبوده است. کشور ما از اردیبهشت سال ۱۳۹۷، نهاد جدیدی به نام شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا دارد که با عضویت ۵ عضو از هر قوه به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود. مصوبات این نهاد نیز پس از تایید رهبر انقلاب در حکم قانون هستند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *