انگلیس به نازنین زاغری مصونیت دیپلماتیک داد انگلیس به نازنین زاغری مصونیت دیپلماتیک داد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / انگلیس به نازنین زاغری مصونیت دیپلماتیک داد

انگلیس به نازنین زاغری مصونیت دیپلماتیک داد

خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی: تصمیم دولت انگلیس برای اعطای رسمی مصونیت دیپلماتیک به «نازنین زاغری» تبعه ایرانی بازداشتی در تهران نشانه دیگری از افزایش تلاش‌های مقامات لندن برای تضمین آزادی این محکوم امنیتی است.

در واقع، دولت انگلیس با این اقدام که به لحاظ دیپلماتیک و حقوقی بسیار نادر است، نشان داد که قصد دارد پرونده بازداشت نازنین زاغری را نه به عنوان یک موضوع در سطح کنسولی، بلکه به عنوان یک مناقشه رسمی و حقوقی با ایران مطرح نماید.

حمید بعیدی نژاد سفیرایران در لندن درپی این اقدام دولت انگلیس در توییتی نوشت: تصمیم وزارت خارجه انگلیس به اعطای حمایت دیپلماتیک به خانم زاغری، مخالف حقوق بین الملل می‌باشد و فاقد آثار حقوقی و اجرایی است.

وی ادامه داد حقوق بین الملل اعطای حمایت دیپلماتیک از سوی دولتها را فقط نسبت به اتباع خود ممکن می‌داند. طبق قانون ایران، ایرانیان فارغ از محل اقامت، تابعیت خود را حفظ می‌کنند.

انگلیس به نازنین زاغری مصونیت دیپلماتیک داد

به نوشته بی بی سی دولت انگلیس با اعطای این مصونیت مدعی آن است که نحوه برخورد ایران با نازنین زاغری برخلاف معیارهای پذیرفته شده بین المللی است و از این پس، دیپلمات‌های انگلیس در دیدار با همتایان ایرانی خود بر سر پرونده نازنین زاغری، نه تنها پشتیبان منافع یک شهروند انگلیسی بلکه حافظ منافع کل دولت انگلیس هستند.

اعطای این مصونیت احتمالاً اتخاذ یک اقدام قانونی و بین المللی علیه ایران را برای دولت انگلیس امکانپذیر می‌سازد که دامنه این اقدام بین المللی از درخواست بازرسی گرفته تا تقاضای مذاکرات و حتی تقاضای جبران خسارت برای یک «اقدام بین المللی غیرقانونی» در نوسان خواهد بود.

حتما بخوانید:  محمد برسوزیان، بازیگر پیشکسوت درگذشت

افزون بر این، اعلام مصونیت دیپلماتیک دست دولت انگلیس را برای طرح پرونده نازنین زاغری در مجامع بین المللی همچون سازمان ملل باز می‌کند. در واقع، اکنون پرونده نازنین زاغری به سطح یک مناقشه رسمی میان دو دولت ارتقا یافته و دولت انگلیس در تلاش برای جلب متحدانی در عرصه بین الملل برای اعمال فشار جمعی بر تهران است.

گفته می‌شود یکی از دلایلی که سبب شد دولت انگلیس تاکنون از اعطای مصونیت دیپلماتیک به نازنین زاغری سرباز زند، نگرانی و بیم مقامات لندن از وخیم‌تر شدن اوضاع بوده است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *