باستی‌هیلز؛ شهرک لس‌آنجلسیِ ایران باستی‌هیلز؛ شهرک لس‌آنجلسیِ ایران | آوتاف
خانه / اخبار داغ / باستی‌هیلز؛ شهرک لس‌آنجلسیِ ایران

باستی‌هیلز؛ شهرک لس‌آنجلسیِ ایران

اعتماد آنلاین: در ارتفاع ۲۰۰ متری از لواسان، می‌توانید ویویی ۳۶۰ درجه‌ای از این شهر را همراه با منظره‌ای از سد لتیان بدون مزاحمت سازه‌های دیگر تماشا کنید. اینجا «باستی هیلز» است. شهرکی نزدیک به پایتخت، اما با قیمت‌های چند صد میلیاردی و نمای بی‌نظیر که بیشتر یادآور محل سکونت یا تفرجگاه ستاره‌های هالیوودی است.

جمعی از نمازگزاران، ۲ هفته پیش، بعد از اقامه نماز جمعه طی نامه‌ای از حجت‌الاسلام رئیسی خواستند تا سرزده و بدون اطلاع قبلی از ساخت و سازهای اطرف این منطقه دیدن کند.

رئیس قوه قضاییه هم با این درخواست موافقت کرد و پیرو آن دستور پیگیری پرونده داده شد. در نتیجه با دستور حوزه قضایی لواسانات، گیت ورودی شهرک باستی هیلز جمع‌آوری شد. انتشار تصاویر این شهرک و ویلاهای لوکسش باعث ایجاد ابهامات فراوانی در بین مردم شد.

باستی هیلز کجاست؟

اگر می‌خواهید بدانید شهرک باستی هیلز دقیقاً کجای لواسان قرار دارد، کافی است تصویر ماهواره‌ای این شهرک لاکچری را ببینید. این شهرک در شمال غربی شهر لواسان واقع شده و آن‌طور که از تصاویر ماهواره آن پیداست، حدود ۳۵۰ هکتار زمین دارد. دورتادور شهرک باستی هیلز دیوارکشی شده و همان‌طور که از ورودی آن مشخص است، بعید است که هر کسی بتواند وارد آن شود؛ مگر اینکه ساکن یکی از ۳۶ ویلای لاکچری در شهرک باستی هیلز باشید.

علت این نام‌گذاری آن است که بلوار باستی در لواسان به این شهرک ختم می‌شود و به خاطر تشابه منطقه‌ای با بورلی هیلز لس‌آنجلس، این نام را به آن اختصاص داده‌اند.

باستی‌هیلز؛ شهرک لس‌آنجلسیِ ایران

قیمت هر ویلا در این شهرک چند است؟

یکی از ویلا‌های رویایی شهرک باستی هیلز یک ویلای ۲ هزار و ۱۰۰ متری است که به قیمت ۶۰ میلیارد تومان به فروش گذاشته شده. البته متراژ بنای این ویلا هزار و ۵۰۰ متر است و حدود ۶۰۰ متر حیاط دارد. از امکانات این ویلا می‌توان به استخر، سونا، جکوزی، حیاط و باربیکیو اشاره کرد. این ویلا حدود چهار سال است که ساخته شده و شش خواب مستر دارد. هر اتاق برای خودش یک تراس مجزا دارد که به لطف تریبلکس بودن بنا این امکان به ویلا اضافه شده. پنجره همه اتاق‌ها قدی و کل ویلا مبله و فول‌فرنیش شده است. محوطه آن به سبک هلندی ساخته شده و تنوع گیاهی زیادی دارد.

حتما بخوانید:  زمان احتمالی پرداخت یارانه ۱۱۰هزار تومانی

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس: این شهرک فصلی جدید در عبور از قانون است

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس، با ابراز تعجب از وجود این شهرک گفت: رونمایی از این شهرک شوکه‌کننده بود. متعجب شدم از کاخ‌هایی که با این شکل و ترتیب طی سال‌های طولانی یا دور از نظر ناظران یا جلوی دیدگان آنها ساخته شده است. بنا بر ملاحظاتی که در این قضایا وجود دارد، در این حوزه نیازمند ورود و برخورد جدی هستیم. ساخت‌وساز اشکالی ندارد، اشخاص هر چقدر ثروت مشروع داشته باشند و هرچه دوست داشته باشند، می‌توانند خانه بسازند.

پورمختار این سازه‌ها را عبور از مرزهای قانون می‌داند: آنچه در لواسانات اتفاق افتاده به نظر می‌رسد یک فصل خاص از عبور از مرزهای قانون است تا با نگاه محدود و تبدیل آن به قلعه‌ای، از ورود مسئولان جلوگیری کند. به نظر می‌رسد در این فرایندِ ساخت‌وساز با این دیوارهای آهنین حتی اجازه نداده باشند مسئولان محلی هم نظارت کنند. این موضوع نیازمند بررسی جدی در سابقه کار و نحوه صدور مجوزهاست. البته مجلس بنا بر وظیفه نظارتی که دارد باید این موضوع را از دستگاه‌های متولی امر جویا شود. امیدواریم با پیگیری مجلس بخشی از زوایای عمدتاً ناپیدا و پنهان این ساخت‌وساز رمزگشایی شود. پیگیری‌ها در این‌باره وظیفه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس است. اگر این کمیسیون ورود کند، کار سریع‌تر انجام می‌شود؛ اگر ورود نکند، کمیسیون اصل نود یا کمیسیون قضایی این بحث را دنبال خواهد کرد.

باستی‌هیلز؛ شهرک لس‌آنجلسیِ ایران

۳۵ میلیارد، رقمی ارزان برای یک ویلا در باستی هیلز

قیمت ویلا در این شهرک آن‌قدر بالاست که یک ویلای ۳۵ میلیاردی، ویلای چندان گرانی محسوب نمی‌شود. مدتی است آگهی‌های تبلیغاتی این ویلاها در اپلیکیشن‌های مختلف دیده می‌شود و مثلاً آگهی‌دهنده یک ویلا، در کنار رقم ۳۵ میلیارد ویلایش، از صفت ارزان هم استفاده می‌کند. ویلایی که هزار و ۵۰۰ متر بنا دارد و ۵۰۰ متر دیگر آن حیاط با فضای سبز است. این ویلای تریبلکس در باستی هیلز لواسان چهار اتاق خواب دارد که همگی مستر هستند. کل ویلا هم مبله شده و علاوه بر چهار اتاق خواب، پنج سرویس بهداشتی دارد. استخر، سونا و جکوزی هم که پای ثابت ویلا‌های شهرک باستی هیلز لواسان است. محوطه‌سازی عالی، دسترسی آسان و فول‌امکانات، عبارت‌هایی است که صاحبخانه برای تعریف کردن از ویلای خود به کار می‌برد.

حتما بخوانید:  خالق انیمیشن «خدا لک‌لک‌ها را دوست دارد» درگذشت

باستی‌هیلز؛ شهرک لس‌آنجلسیِ ایران

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها: شورای شهر و شهرداری‌ها باید نظارت کنند

محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، نیز با اشاره به اهمیت نقش شهرداری‌ها در چنین رخدادهایی گفت: شوراهای شهر و شهرداران باید پاسخگوی ساخت‌وسازهای خارج از عرف و غیرقانونی باشند. شهرها دارای طرح جامع و تفصیلی هستند، زمانی که بر طرح جامع و تفصیلی نظارت و کنترل نباشد، شاهد ساخت چنین شهرک‌هایی هستیم.

او ادامه داد: متاسفانه در برخی از نقاط ساخت‌وسازها بدون نظارت یا با جواز یا بدون جواز انجام می‌شود. از آنجا که ظرفیت طرح تفصیلی پایین است، گاهی برخی از خانه‌ها با جواز ساخته می‌شود، اما در اصل تخلف شده است و سپس به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود و در آنجا مالک جریمه پرداخت می‌کند. اگر شهرداری‌ها نظارت کنند، شاهد چنین ساخت‌وسازهایی نخواهیم بود.

باستی‌هیلز؛ شهرک لس‌آنجلسیِ ایران

نمایی روشن و واقعی از اختلاف طبقاتی در کشور

ویلاهای این شهرک عموماً بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان قیمت دارند و وجود گیت‌هایی اطراف باستی هلیز باعث شده نمایی از اختلاف طبقاتی را به رخ مردم بکشد. همین موضوع هم چند پرسش را مطرح می‌کند.

نخست واکنش بسیاری از مسئولان از جمله نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع «تعجب» بوده است. در حالی که این کاخ‌ها نتیجه ویژه‌خواری، نبود نظارت کافی، نادیده گرفتن قانون، خرید قانون توسط پول، عدم برخورد قاطع با متخلفان و ویژه‌خواران و از همه مهم‌تر تاخیر و اهمال در ایجاد اصلاحات ساختاری در اقتصاد کشور بوده است. موضوعی که اتفاقاً وکلای مردم در مجلس وظیفه بررسی آن را بر عهده دارند.

حتما بخوانید:  وزیر بهداشت: فایزر برای افراد عادی تزریق نمی‌شود

نکته دوم اینکه باستی هیلز شاید از حیث قیمت نجومی و ظاهرش منحصربه‌فرد باشد، اما اتفاق تازه‌ای نیست. در تمام این سال‌ها، باستی ‌هیلزهای فراوانی ساخته و خبرساز شده‌اند. سازه‌هایی که نشأت‌گرفته از فقدان شفافیت مالی شرکت‌ها و دستگاه‌های مختلف است. فاسدان مالی‌ای که حاکمیت هنوز که هنوز است، برخورد جدی‌ای با آنها نکرده و حتی در تمام این سال‌ها نام متخلفان مالی دستگاه‌های مختلف هم به سختی فاش شده است.

و در نهایت اینکه این شهرک اگرچه نامش شبیه به سازه‌ای اینچنینی در لس‌آنجلس است، اما صاحبانش به شکل دیگری زندگی می‌کنند. در همان آمریکای مبتنی بر نظام سرمایه‌داری، دست‌کم صاحبان چنین ویلاهایی ملزم به پرداخت مالیات‌های هنگفت هم می‌شوند، اما بعید است در ایران که دارایی، حساب مالی و منشاء حساب جزو رموز مملکتی است و قوانین مالیات بر ثروت و مالیات بر عایدی سرمایه در حد حرف و نوشته باقی مانده‌اند، ساکنان این کاخ‌ها حتی عوارض سالانه‌شان را هم پرداخت کنند.

باستی‌هیلز؛ شهرک لس‌آنجلسیِ ایران

ساکنان باستی هیلز مالیات هم می‌دهند؟

در همین راستا نیز سیاوش غیبی‌پور، مدیر سابق سازمان مالیاتی کشور، درباره اینکه ساکنان باستی هیلز چقدر مالیات پرداخت کرده‌اند، گفت: مالیات گرفتن بر حسب قانون است، اما اگر سکنه این منطقه با قوانین فعالی اقدام به خریدوفروش کنند، درصدی از فروش نقل و انتقال را باید به عنوان مالیات ارائه دهند. در حال حاضر چارچوب کلان قانونی و ضابطه‌ای نداریم و مامور مالیاتی کاری به لوکس بودن و نبودن ملک ندارد، تنها ارزش منطقه‌ای ملک را محاسبه می‌کند و می‌رود. اگر هم تعلل کند، مورد اعتراض مؤدی قرار می‌گیرد.

او با گلایه از اینکه مالیات بر ثروت در حاشیه قرار گرفته، عنوان کرد: ثروت ابعاد جدیدی پیدا کرده؛ زمانی املاک به تنهایی ثروت بود، در دنیای فعلی نگهداری سهام، ارز و طلا نیز مصداقی از ثروت است، اما به خاطر خلأهای قانونی فقط هزینه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *