ترکیه رسماً از آمریکا شکایت کرد ترکیه رسماً از آمریکا شکایت کرد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / ترکیه رسماً از آمریکا شکایت کرد

ترکیه رسماً از آمریکا شکایت کرد

خبرگزاری فارس: ترکیه رسماً روز دوشنبه از آمریکا بابت اعمال تعرفه بر واردات آلومینیوم و فولاد به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.

«دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهور آمریکا روز ۱۹ مردادماه اعلام کرد تعرفه‌های گمرکی واردات آلومینیوم و فولاد از ترکیه را دو برابر کرده است.

ترامپ در یک پیام توئیتری، ضمن اعلام دستور دو برابر شدن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه، نوشت: «در حالی که ارزش واحد پول ترکیه، لیر، به سرعت در برابر دلار بسیار قوی ما، سقوط می‌کند».

وی با بیان اینکه تعرفه گمرکی واردات آلومینیوم به ۲۰% و فولاد به ۵۰% افزایش می‌یابد، تاکید کرد: «در برحه کنونی، روابط ما با ترکیه اصلا خوب نیست».

به نوشته «دیلی‌صاباح»، ترکیه در نامه‌ای به «سازمان تجارت جهانی» اعلام کرده که واشنگتن با افزایش تعرفه‌های فلزات وارداتی قوانین تجارت آزاد را نقض کرده است.

خبرگزاری «رویترز» پیشتر گزارش داده بود که بعد از تصمیم ترامپ برای آغاز جنگ اقتصادی با کشورهای مختلف، صادرات فولاد از ترکیه به آمریکا، طی ۵ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸ به میزان نصف رسیده است.

با دستور رئیس‌جمهور آمریکا در ماه مارس، تعرفه گمرکی واردات فولاد به ۲۵ درصد و تعرفه واردات آلومینیوم به ۱۰ درصد افزایش یافته بود.

طبق قوانین تجارت جهانی، آنکارا و واشنگتن با این شکایت اکنون ۶۰ روز برای حل اختلافات فرصت دارند و در صورت ناتوانی در این فرایند، سازمان تجارت جهانی حکم خود را در این زمینه صادر خواهد کرد.

کاخ سفید چهارشنبه (۱۰ مردادماه) اعلام کرد وزارت خزانه‌داری آمریکا وزرای دادگستری و کشور ترکیه را به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت یک کشیش آمریکایی تحریم کرده است.

حتما بخوانید:  آمریکا سه سازمانِ ایرانی را تحریم کرد

تحریم این دو مقام ترکیه به بهانه بازداشت «اندرو برانسون»، کشیش آمریکایی در ترکیه صورت گرفت. این کشیش در ترکیه به همکاری با عوامل کودتای نافرجام در این کشور متهم شده است.

پرونده «برانسون» در کنار مسائلی مانند حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کرد سوری، عدم اقدام واشنگتن برای استرداد «فتح‌الله گولن»، واعظ ترکیه‌ای در آمریکا، اقدام آنکارا در خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه تازه‌ترین موضوع تنش در روابط آمریکا و ترکیه است که در سال‌های گذشته شدت گرفته است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *