ثبت یک شاهکار دیگر توسط تلسکوپ هابل ثبت یک شاهکار دیگر توسط تلسکوپ هابل | آوتاف
خانه / اخبار داغ / ثبت یک شاهکار دیگر توسط تلسکوپ هابل

ثبت یک شاهکار دیگر توسط تلسکوپ هابل

عصر ایران: تلسکوپ فضایی هابل بیش از ۳۰ سال است که به ما برای مشاهده و کاوش فضا و همچنین ثبت برخی از دیدنی‌ترین تصاویر از آن کمک کرده است. انتظار می رود این تلسکوپ طی دهه میلادی فعلی عملیاتی باقی بماند، در شرایطی که تلسکوپ فضایی جدید جیمز وب قرار است به آن ملحق شود.

“صخره کیهانی” نام مستعاریست که برای دو سحابی واقع در اعماق ابر ماژلانی بزرگ در نظر گرفته شده و یک تصویر دیدنی از آنها توسط تلسکوپ هابل ثبت شده است. سحابی بزرگ‌تر یک منطقه ستاره‌زایی به نام ان‌جی‌سی ۲۰۱۴ است که به رنگ نارنجی-قرمز دیده می شود و سحابی کوچک‌تر به رنگ آبی روشن منطقه ان‌جی‌سی ۲۰۲۰ نام دارد.

این دو سحابی در فاصله حدود ۱۶۰ هزار سال نوری از ما در ابر ماژلانی بزرگ، بزرگ‌ترین قمر کهکشانی راه شیری قرار دارند. به رغم ظاهر آرام خود، این مناطق زادگاه برخی از پر انرژی‌ترین و بزرگ‌ترین ستاره ها در همسایه کیهانی ما هستند.

ان‌جی‌سی ۲۰۲۰ خانه یک ستاره ولف-رایه است که از نظر اندازه ۱۵ برابر بزرگ‌تر و از نظر روشنایی ۲۰۰ هزار برابر درخشان‌تر از خورشید ماست.

از سوی دیگر، گروهی از ستارگان در قلب ان‌جی‌سی ۲۰۱۴ قرار گرفته که از میان ابرهای گازی می درخشند. هر ستاره درون این سحابی ۱۰ تا ۲۰ برابر بزرگ‌تر از خورشید ماست و بادهایی چنان قوی را رها می کنند که موجب انفجار گازهای با چگالی کمتر شده و ساختارهای شبه مرجانی را ایجاد می کند.

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *