جهانپور، خبر دلهره‌آور درباره سینوفارم را تکذیب کرد جهانپور، خبر دلهره‌آور درباره سینوفارم را تکذیب کرد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / جهانپور، خبر دلهره‌آور درباره سینوفارم را تکذیب کرد

جهانپور، خبر دلهره‌آور درباره سینوفارم را تکذیب کرد

برترین‌ها: همچنان رکورد قربانیان کرونا در ایران شکسته می شود و  تعداد بیشتری از هموطنانمان به کام مرگ فرو می روند. در همین حال تردیدها درباره اثربخشی واکسن‌ها در ایران نیز پررنگ‌تر شده است. در حال حاضر بیشترین واکسنی که در ایران تزریق می‌شود «سینوفارم» است که به تازگی موضوع کیفیت این واکسن حرف و حدیث‌هایی به دنبال داشته است.

3

رمزگشایی کیفیت سینوفارم

روزنامه جهان صنعت در گزارشی اثربخشی واکسن‌های کرونا در ایران را بررسی کرد و نوشت:

* بر اساس شنیده‌ها گویا واکسن سینوفارم چینی دو نوع دارد که در دو شرکت مختلف با دو کیفیت متفاوت تولید می‌شوند. نوع اول واکسن سینوفارم ووهانی است که در سایت ووهان با کیفیت کمتر تولید و با قیمت هر عدد ۱۰ دلار به فروش می‌رسد. دیگری واکسن سینوفارم ساخت پکن است که در شهر پکن با کیفیت بیشتر و با قیمت هر عدد ۲۵ دلار تولید و فروخته می‌شود. در همین راستا به تازگی شایعاتی به گوش می‌رسد که واکسن سینوفارم ووهان از نظر میزان اثربخشی بسیار کم‌اثر‌تر از نمونه اصلی است و شاید همین موضوع دلایل افزایش تلفات در افراد واکسینه شده در ایران است.

3

* با این اوصاف آنچه وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروی ایران تایید کرده است سینوفارمی بوده که در شهر پکن تولید شده، یعنی کارخانه اصلی سینوفارم نه متفرقه. اما از آنجایی که هلال‌احمر قیمت خریداری شده واکسن‌های سینوفارم را کمتر از ۱۰ دلار اعلام کرده است ما را بر آن داشت تا در گفت و گو با کارشناس‌های مربوطه از کیفیت واکسن سینوفارم رمزگشایی کنیم، چرا که شاید این امر عمدی نبوده و طرف چینی واکسن سینوفارم کم اثرتر را به جای اصلی به ایران فروخته است!؟ با این حال براساس شنیده‌ها گویا هر دو واکسن سینوفارم‌اند ولی سینوفارم ووهان همانند برکت ایران در ابتدای کار هستند و تاییدیه کامل نگرفته است. با این حال سینوفارم ووهان در چین مجوز اضطراری گرفته و به تعدادی تزریق هم شده است. در واقع آنها حاضرند به کشورهای دیگر این واکسن را مجانی بدهند تا تاییدیه نهایی را بگیرند.

حتما بخوانید:  حمله مجیدی به قلعه‌نویی در نشست خبری

3

سینوفارم با قیمت ووهانی!

* در همین رابطه دکتر نریمان صدری مدیرعامل شرکت دارویی خصوصی که در این ایام برای تهیه واکسن از طریق بخش خصوصی در تلاش است در خصوص قیمت واکسن سینوفارم به «جهان صنعت» گفت: واکسن سینوفارم را ما تا سقف ۱۴ دلار خریداری می‌کنیم و اینکه از چه نوعی است اطلاعی ندارم.

سینوفارم کمتر از ۱۰ دلار!

دکتر قوسیان‌مقدم، دبیرکل جدید جمعیت هلال‌احمر:

* تاکنون هفده میلیون و صد و شصت هزار دوز واکسن وارد کشور کردیم. منتهی قبلا در خصوص اینکه از کدام کشور واکسن وارد می‌کنیم صحبت نشده ولی در کل به دلیل تحریم‌ها مسیرهای وارد شده را اعلام نمی‌کنیم اما مقدار زیادی از چین وارد شده است. امیدواریم در ماه‌های آینده ۲۷ میلیون دوز دیگر واکسن کرونا وارد کنیم.

* ما واکسن‌ها را کمتر از ۱۰ دلار خریداری می‌کنیم و قیمت آن را دولت به واسطه بانک مرکزی به صورت ارزی پرداخت می‌کند. چرا که ما بدون واسطه از تولیدکننده واکسن را خریداری می‌کنیم. بخش خصوصی قیمت بیشتری را اعلام کرده آن هم به دلیل سودی است که آنها بهره‌مند می‌شوند ولی ما همان قیمت که خریداری می‌کنیم به دولت هم می‌فروشیم.

3

مرگ پس از تزریق دو دوز واکسن سینوفارم؟!

دکتر علیرضا ناجی- دکترای ویروس شناسی و رییس مرکز ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری:

* (درخصوص میزان اثربخشی واکسن سینوفارم): واکسن سینوفارمی که به افراد سالمند بالای ۶۰ سال تزریق شده اثربخشی لازم را نداشته و این موضوع براساس مطالعات جهانی اثبات شده که یکی از معایب واکسن سینوفارم است. چرا که افراد بسیاری با وجود تزریق دو دوز واکسن سینوفارم اما باز هم به کرونا مبتلا شده و برخی هم فوت کرده‌اند. بنابراین به نظر ما واکسن سینوفارم برای سالمندان انتخاب مناسبی نبوده است. با این تفاسیر امروزه ما باید به دنبال دوز سوم این واکسن برای این عزیزان باشیم. البته اینکه واکسن سینوفارم از سایت ووهان یا پکن خریداری شده را اطلاع ندارم.

حتما بخوانید:  رسانه دولت به قالیباف: شما آدرس غلط می‌دهید!

3

 سینوفارم مصرف شده در ایران، پلتفرم اصلی است

ایسنا به نقل از جهانپور؛ سخنگوی سازمان غذا و دارو:

* درباره اظهاراتی مبنی بر واردات واکسن سینوفارم از منبعی که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت ندارد، (سینوفارم ووهان که تاییدیه WHO را ندارد): آنچه در ایران عرضه و مصرف شده است پلتفرم اصلی و دقیقا آن واکسنی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است.

* (با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر واردات واکسن سینوفارم از منابع نامعتبر): به طور کلی چین پنج واکسن کرونا عرضه کرده است که شامل سینوفارم پکن، سینوفارم ووهان، سینوواک، کان سینو و… است.  باید توجه کرد که سینوفارم پکن از واکسن‌هایی است که مورد تایید WHO قرار گرفته است.

* بر همین اساس هم تنها واکسن چینی دارای مجوز مصرف در ایران سینوفارم پکن است که در ماه‌های اخیر وارد شده است. ایران از ابتدای واردات واکسن تاکنون تنها، واردکننده و مصرف کننده سینوفارم پکن بوده است که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت هم قرار دارد. در ضمن این به معنای نامعتبر بودن واکسن سینوفارم ووهان نیست؛ چرا که دهها میلیون دز از آن واکسن در چین استفاده شده است؛ مضافا به اینکه حسب اطلاع سینوفارم ووهان نیز در حال انتقال به پلتفرم اصلی‌ است و در آینده احتمالا تنها یک واکسن سینوفارم از سوی چین عرضه خواهد شد.

* در هر صورت آنچه در ایران عرضه و مصرف شده است پلتفرم اصلی و دقیقا آن واکسنی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی بهداشت مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است و داده‌ها و یافته‌های موجود از اثربخشی آن در ایران، مستندات و مدارک کارآیی و اثربخشی پلتفرم اصلی یا همان سینوفارم پکن محسوب خواهد شد.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *