حضور عراقی‌ها در انتخابات ایران صحت دارد؟ حضور عراقی‌ها در انتخابات ایران صحت دارد؟ | آوتاف
خانه / اخبار داغ / حضور عراقی‌ها در انتخابات ایران صحت دارد؟

حضور عراقی‌ها در انتخابات ایران صحت دارد؟

وب سایت تجارت نیوز در گزارشی به بررسی یک شایعه انتخاباتی پرداخته است.

44

در این گزارش می‌خوانیم:

* حدود یک هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، هیات وزیران به صورت یک طرفه گرفتن روادید برای مسافران بین ایران و عراق را حذف کرد. همزمان با این مساله این شایعه منتشر شده که قرار است عراقی‌ها در انتخابات پایان این هفته شرکت کنند. این خبر صحت دارد؟

* هیات وزیران مجوز برقراری مقررات لغو ویزا بین ایران و عراق را صادر کرده، یعنی ازین پس از سوی ایران مقرراتی برای رفت و آمد بین دو کشور وجود ندارد. قبلا هم برای سفرهای اربعین روادید لغو شده بود. اما هنوز عراق در این خصوص تصمیم‌گیری نکرده است.

* براساس تقویم اربعین امسال روز پنج مهر است، لغو روادید معمولا ۴۵ روز قبل از روز اربعین انجام می‌شود. اینکه دولت ایران یک هفته قبل از انتخابات ایران و بیشتر از چند ماه زودتر از شروع سفرهای اربعین روادید را لغو کرده، ابهام‌برانگیز شده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در این باره توضیح می‌دهد:

* رابطه ایران و عراق یک رابطه ویژه‌ است. سالانه حدود هفت میلیون نفر بین دو کشور در بحث زیارتی، سیاحتی و سلامت در رفت و آمد هستند. همچنین حجم سرمایه‌گذاری و تجارت بین دو کشور به مراودات راحت، سریع و آسان نیاز دارد.

*  دولت ایران از مدت‌ها قبل برای برداشتن بروکراسی‌های لازم اعلام آمادگی کامل کرده، یعنی از جانب ایران مشکلی نیست. دولت عراق هم در کلیت برداشتن این بروکراسی‌ها آمادگی کامل دارد اما در پروسه اداری باید به تصویب مجلس، رئیس‌جمهور و نخست وزیر برسد.

حتما بخوانید:  روحانی: شرایط اقتصاد ما از آلمان بهتر است

* همچنین در رابطه با سفرهای اربعین هم ویزا برداشته شده است. در رابطه با بقیه موارد نیز برداشتن روادید از سوی ایران انجام شده و معاون اول رئیس‌جمهور نیز آن را ابلاغ کرده، اما نیاز هست که دولت عراق اعلام موافقت کند.

* لغو روادید یک هفته قبل از انتخابات ایران موجب به وجود آمدن این شایعه شده که قرار است عراقی‌های در روز انتخابات در شعب اخذ رای حضور داشته باشند.

* آل اسحاق می‌گوید که بیشتر از ۷۰ سال است که ایران و عراق رابطه دارند. برخی از مردم ایران در عراق زندگی می‌کنند، ازدواج کرده‌اند و فرزند دارند. ممکن است برخی از آنها شناسنامه ایرانی داشته باشند و مانند دیگران می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.

* آل اسحاق در پاسخ به این سوال که (آیا عراقی‌ها برای حضور در روز انتخابات به ایران می‌آیند؟) می‌گوید: «چنین چیزی نیست. این انتخابات با حضور چند میلیون نفری برگزار می‌شود و برای چند هزار رای بیشتر نیازی به این کارها نیست.»

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *