خانه رئیس‌جمهور قزاقستان به آتش کشیده‌ شد خانه رئیس‌جمهور قزاقستان به آتش کشیده‌ شد | آوتاف
خانه / اخبار داغ / خانه رئیس‌جمهور قزاقستان به آتش کشیده‌ شد

خانه رئیس‌جمهور قزاقستان به آتش کشیده‌ شد

ایرنا: معترضان در آلماتی بزرگ‌ترین شهر قزاقستان روز چهارشنبه با حمله به محل سکونت رییس جمهوری این کشور، خانه او را به آتش کشیدند.

همچنین در درگیری‌های روز چهارشنبه، ۸ نیروی امنیتی قزاقستان کشته شدند.

خانه رئیس‌جمهوری قزاقستان به آتش کشیده‌شد

به نقل از خبرگزاری “تاس”، ساعاتی پس از تجمع هزاران نفر از تظاهرکنندگان در خارج از ساختمان ریاست جمهوری در آلماتی بزرگ‌ترین شهر قزاقستان، معترضان محل سکونت قاسم ژومارت توکایف رییس جمهوری این کشور را به آتش کشیدند و برخی تظاهرکنندگان سعی کردند با سلاح گرم وارد این ساختمان شوند.

بر اساس این گزارش خبرگزاری تاس پلیس پس از تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان از محل سکونت رییس جمهوری این کشور گریخته است.

در همین حال قاسم ژومارت توکایف رییس جمهوری قزاقستان در جدیدترین اظهارات تلوزیونی خود خطاب به مردم این کشور اعلام کرد که در هر شرایطی پایتخت را ترک نخواهد کرد و در کنار مردم خواهد بود.

وی گفت: به هر قیمتی من در پایتخت می‌مانم. بر اساس قانون اساسی این وظیفه من است که در کنار مردم باشم. ما بر این دوره سیاه در تاریخ قزاقستان غلبه خواهیم کرد. ما با قدرت از آن بیرون خواهیم آمد.

ژومارت توکایف همچنین اعلام کرد که وی به انجام اصلاحات متعهد است و به زودی پیشنهادهایی برای تحول سیاسی در قزاقستان ارائه خواهد کرد.

رئیس جمهوری قزاقستان، پیش از این دو بار سخنرانی کرده است. وی در سخنرانی پیشین خود اعلام کرد که کنترل شورای امنیت کشور را به دست گرفته است. این شورا قبلاً توسط نورسلطان نظربایف رئیس جمهور پیشین این کشور رهبری می‌شد. وی همچنین اعلام کرد که به شدت به معترضان برخورد خواهد شد.

حتما بخوانید:  چند درصد ایرانی‌ها از عملکرد کروناییِ روحانی راضی‌اند؟

اما “اسپوتنیک” در گزارشی جداگانه اعلام کرد که در طول اعتراضات در مناطق مختلف قزاقستان ۸ نیروی امنیت و گارد ملی این کشور کشته و ۳۱۷ نیروی امنیتی دیگر مجروح شده‌اند.

همچنین پلیس و نیروهای امنیتی قزاقستان بیش از ۲۰۰ نفر از معترضان را بازداشت کرده‌اند.

دولت قزاقستان روز چهارشنبه و درمیان اعتراضات گسترده در این کشور در سرتاسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

همزمان با اعلام وضعیت فوق العاده در قزاقستان، دسترسی به اینترنت در این کشور مسدود شده است. هچنین گزارش‌ها حاکی از حضور تانک‌ها در خیابان‌های شهر نورسلطان {آستانه سابق} هستند.

قاسم ژومارت توکایف» رئیس جمهوری قزاقستان در نشستی به منظور بررسی شرایط کنونی این کشور اعلام کرد، استعفای نخست وزیر پذیرفته شده و اعضای دیگر دولت تا تشکیل دولت جدید به کار خود همچنان ادامه خواهند داد. در پی تشدید ناآرامی‌های چند روز اخیر به ویژه امروز در شهرهای اصلی قزاقستان، معترضان به سیاست افزایش قیمت سوخت در این کشور امروز به دفتر شهردار آلماتی بزرگترین شهر کشور یورش برده و سعی کردند عمارت شهرداری را تصرف کنند، اما با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند.

در پی ناآرامی‌ها و اعتراضات بر سر افزایش قیمت بنزین و گاز ۱۹۰ نفر در اعتراضات گسترده در آلماتی قزاقستان زخمی شدند.

به دنبال بالاگرفتن اعتراض‌ها در دو شهر بزرگ قزاقستان به علت افزایش قیمت سوخت، دولت این کشور صبح امروز استعفا کرد. وزارت کشور قزاقستان نیز اعلام کرد به دنبال رویدادهای ساعات گذشته در این کشور که با اعتراض‌های گسترده مردمی همراه بوده، پلیس دست کم ۲۰۰ نفر را در ارتباط با نقض نظم عمومی بازداشت کرده است.

حتما بخوانید:  انتقادات تند حدادعادل از محمود احمدی‌نژاد

قیمت سوخت در این کشور تا هفته گذشته به قدری ارزان بود که اکثر مردم این کشور با تبدیل موتورهای خودروهای خود به گاز مایع سعی داشتند علاوه بر استفاده از خودروهای شخصی در ایاب و ذهاب هزینه‌های زندگی را نیز به راحتی مدیریت کنند، اما تصمیم جدید دولت برای افزایش قیمت سوخت آن‌ها را وارد یک چالش اقتصادی و اجتماعی جدید کرده است.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *