خیز اروپا برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا خیز اروپا برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا | آوتاف
خانه / اخبار داغ / خیز اروپا برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا

خیز اروپا برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا

برترین‌ها: بعداز ظهر یک شنیه سوم شهریور خبر سفر ظریف به بیاریتز، محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت، به تیتر اول خبری رسانه های جهان تبدیل شد. گرچه در همان ساعات، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: «در این سفر با هیأت آمریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.» اما باز هم از جذابیت این سفر کاسته نشد. ظریف بعد از مذاکره با مکرون و لودریان، فرانسه را ترک کرد، اما گمانه زنی ها برای مذاکره میان ایران و آمریکا ادامه پیدا کرد. 

خیز اروپا برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا

در کنفرانس خبری امانوئل مکرون و دونالد ترامپ در اجلاس گروه هفت، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد: آماده برگزاری ملاقات بین ترامپ و روحانی هستم. 

خیز اروپا برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا

مکرون اضافه کرد: امروز صبح رئیس جمهوری روحانی گفت که به خاطر کشورش آماده دیدار با هر مقام سیاسی است. و این چیزی است که من به وزیر [خارجه] ظریف گفتم و در گفت‌وگوی تلفنی با روحانی نیز متذکر شدم که اگر موافق دیدار با رئیس جمهوری ترامپ باشد، عقیده من این است که رسیدن به یک توافق ممکن است.

رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر توافق هسته ای ایران را وحشتناک خواند و در عین حال گفت اگر شرایط مناسب باشد، با ایرانی ها برای رسیدن به یک توافق جدید دیدار خواهم کرد.

این صحبت ها باعث مخالفت هایی در ایران شد.

روزنامه کیهان در یادداشتی با عنوان «آقای روحانی! کشور با کار و تلاش آباد می‌شود نه دیدار با این و آن» نوشت: آقای روحانی در اظهارنظری تأمل‌برانگیز گفته است که می‌توان با دیدار با مقامات ارشد کشورهای دیگر، آبادانی کشور را به ارمغان آورد. این در حالی است که تجربه‌های گذشته در ایران و دیگر کشورها نشان‌دهنده این است که آنچه آبادانی را برای یک کشور به ارمغان می‌آورد، نه دیدار با این و آن، بلکه کار و تلاش و مجاهدت خستگی‌ناپذیر است.

خیز اروپا برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا

روزنامه صبح نو هم برای انتقاد از سخنان روحانی درباره دیدار احتمالی با ترامپ تیتر «ملا‌قا‌ت با شیطا‌ن» را انتخاب کرد و نوشت: با وجود آنکه ترامپ بارها در تریبون‌های رسمی و پیام‌های توییتری خواستار مذاکره با مقام‌های ایران بوده، حال بعد از این سخنان دیروز رییس‌جمهوری می‌گوید ایران خواهان مذاکره با آمریکاست. آری! مشکل مذاکره با ترامپ همین است. نه می‌توان به او اعتماد کرد و نه تمایل دارد در پایان مذاکره، امتیازی به طرف مقابل بدهد.

حتما بخوانید:  پرونده کروز صدای برادر روحانی را درآورد

خیز اروپا برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا

از آن روز به بعد تلاش های اروپا برای مذاکره بین ایران و آمریکا و بازگشت ترامپ به برجام شدت بیشتری گرفت.

طبق گزارش اسپوتنیک؛ جواد ظریف در سفر به بیاریتز خواستار اجازه صادرات روزانه هفتصد هزار بشکه نفت از ایران شده است  که گفته می شود با مخالفت ترامپ همراه بوده است.

بعد از این اتفاقات حسن روحانی هم با تاکید بر اینکه کلید تحولات مثبت در اختیار واشنگتن است، گفت: اگر امنیت بیشتر در منطقه می‌خواهند و می‌خواهند با کشورهای منطقه روابط بهتری داشته باشند و مدعی هستند از ایران هیچ چیزی نمی‌خواهیم، باید از تحریم ها برگردند. اگر همه تحریم ها را برداشتید آن وقت شرایط طور دیگری می‌شود. ما دنبال عکس گرفتن با کسی نیستیم.

خیز اروپا برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا

جواد ظریف هم گفت فعلا دیدار ترامپ و روحانی قابل تصور نیست.

به نقل از اسپوتنیک،‌ «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان نشست غیر رسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در «هلسینکی»، پایتخت فنلاند اعلام کرد: اولین معاملات اینستکس هنوز به اتمام نرسیده است و زمان بسیار زیادی می‌برد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حالی از زمان بر بودن اجرای کانال مالی مشترک با ایران موسوم به اینستکس سخن گفته که پیش از این از نهایی شدن این کانال مالی خبر داده بود.

خیز اروپا برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا

در عین حال موگرینی با تاکید دوباره بر حفظ و اجرای کامل برجام، به تنش‌های اخیر در خلیج فارس نیز اشاره کرد و گفت که اتحادیه اروپا خواستار کاهش تنش‌ها و بازگذاشتن درب های گفتگو است.

موگرینی همچنین موضع رسمی اتحادیه اروپا را بر پایه احترام به نظم و قوانین بین‌المللی و آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز عنوان کرده است.

برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در فنلاند همزمان با بیانیه روز گذشته فدریکا موگرینی بوده است که او در آن بیانیه نیز ضمن تاکید بر حفظ برجام، افزوده بود که این توافق نباید قربانی توافقات دیگری با آمریکا شود.

حتما بخوانید:  نماینده گرمسار: وزیر کشور را محاکمه کنید

به نقل جئو نیوز، «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان در جریان نشست غیر رسمی اتحادیه اروپا در فنلاند از تلاش این اتحادیه برای حفظ برجام سخن گفت و مدعی شد که اروپا تلاش‌هایش را در راستای حفظ برجام افزایش خواهد داد.

وزیر خارجه آلمان همچنین با اشاره به مذاکرات فشرده با همتایان فرانسوی و انگلیسی خود در ارتباط با برجام و تنش در منطقه خلیج فارس بر این مسئله تاکید کرد که اولویت اصلی اتحادیه اروپا در حال حاضر باز کردن پنجره گفتگو و مذاکره بین ایران و آمریکا است.

خیز اروپا برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا

به گفته هایکوماس، پس از نشست گروه هفت در بیاریتز فرانسه، همه بر این عقیده‌ایم که فضا و زمینه برای گفتگو وجود دارد و باید از این فرصت استفاده کرد.

وزیر خارجه آلمان همچنین در ارتباط با تشکیل ائتلاف دریایی مورد نظر آمریکا در خلیج فارس اذعان کرد که در این باره نظرات گوناگونی میان اعضای اتحادیه اروپا وجود دارد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در جریان نشست روز جمعه وزرای خارجه اتحادیه اروپا در شهر «هلسینکی»، پایتخت فنلاند اعلام کرد که توافق هسته‌ای با ایران لازم است تا به روال عادی خود بازگردد.

خبرگزاری مهر به نقل از رادیو بین المللی چین، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران ۵ شهریور در دیدار از چین با «شوی جیون یی» مجری معروف شبکه تلویزیونی سی سی تی وی چین مصاحبه اختصاصی کرد.

ظریف در مصاحبه با اشاره به احتمال ملاقات روسای جمهور ایران و آمریکا گفت: «پیشرفت آتی مساله بستگی به آمریکا دارد، چرا که ایران هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکرده است. ایران طبق برجام هر سه ماه گفت و گوهایی با طرفین برگزار کرده است. آمریکا نیز پیش از آوریل ۲۰۱۸ همیشه در این گفت و گوها شرکت می کرد اما ماه مه آن سال میز مذاکره را ترک کرد. آمریکا خود نیز می داند بازگشتش به میز مذاکره مشروط به عضویتش در برجام است.»

حتما بخوانید:  رائفی‌پور رسماً مسئولان را امر به معروف می‌کند

خیز اروپا برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا

ظریف در پاسخ به سوالی مربوط به احتمال خروج ایران از برجام گفت: «نیازی به خروج از برجام نداریم. مذاکرات برای انعقاد برجام بر اساس اعتماد متقابل میان طرفین مخصوصا بین ایران و آمریکا بوده و بدین ترتیب در برجام تدابیر لازم در صورت بروز تخلف از سوی طرفین این توافق نامه مد نظر بوده است که از میان این تدابیر، می توان به کاهش اجرای تعهدات از سوی ایران اشاره کرد. پس از خروج آمریکا از برجام، به مدت پانزده ماه منتظر ماندیم. ما به اروپا دوازده ماه وقت دادیم و سپس تا پیش از فعال شدن مرحله اول، سه ماه دیگر به اروپا زمان دادیم و پس از آن، تدابیر لازم در پیش گرفتیم. اما این اقدامات ما به منزله خروج از برجام نیست، چرا که پیش تر در برجام قید شده است. مرحله بعدی نیز روز ششم سپتامبر فعال می شود.»

به نقل از اسپوتنیک، دیدیر ریندرز، وزیر امور خارجه و معاون نخست‌وزیر بلژیک روز جمعه در هلسینکی اعلام کرد: ما نگران مسائل امنیتی و آزادی کشتیرانی هستیم اما از طرفی نیز در تلاشیم تا مفاد برجام را اجرا کنیم تا از هرگونه تنش در منطقه جلوگیری شود.

خیز اروپا برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا

وی ادامه داد: ما به پیدا کردن راه‌هایی برای تضمین آزادی کشتیرانی در منطقه و در عین حال به همکاری با ایران اجرای صحیح توافق هسته‌ای ادامه خواهیم داد.

این اقدامات دیپلماتیک مثبت ایران خشم صهیونیست ها را برانگیخت.

به نقل از جورزالیم پست، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل در گفتگوی تلفنی با «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه از او به دلیل پیشنهاد گفتگو با ایران به شدت انتقاد کرد.

خیز اروپا برای مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا

در این گفتگو، نتانیاهو به ماکرون گفته است: با توجه به ستیزه‌جویی‌های ایران، الان زمان مناسبی برای گفت‌وگو با این کشور نیست.

باید دید سرانجام اروپایی ها می توانند ترامپ را راضی به بازگشت به برجام کنند تا ایران هم بتواند در مقابل گامی رو به جلو بردارد یا…

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *