دوچرخه‌سواری زنان در انظار عمومی ممنوع است دوچرخه‌سواری زنان در انظار عمومی ممنوع است | آوتاف
خانه / اخبار داغ / دوچرخه‌سواری زنان در انظار عمومی ممنوع است

دوچرخه‌سواری زنان در انظار عمومی ممنوع است

خبرگزاری ایمنا با حجت الاسلام والمسلمین احمد عبداللهی نژاد، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان گفت‌وگو کرده‌. وی می‌گوید: دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی ممنوع است.

4

بخشی از این گفتگو را بخوانید:

آیا مبارزه با بدحجابی از لحاظ قانونی، جرم انگاری شده است؟

بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، بی حجابی جرم تلقی می‌شود؛ البته لفظ بدحجابی مورد تأیید دین نیست؛ زیرا حجابی که در شرع اسلامی تعریف شده، به جز تعیین حدود حجاب، بر عدم پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان نیز تاکید کرده است.

۲۶ دستگاه مکلف به اقدام، جهت رفع بی حجابی در جامعه هستند؛ یکی از این دستگاه‌ها، ستاد امر به معروف و نهی از منکر است. ستاد با تذکر لسانی نسبت به بی‌حجابی مخالف است و اعتقاد دارد خود مردم باید نسبت به بی حجابی در جامعه تذکر دهند و در صورتی که مورد اهانت قرار گرفتند، ستاد از آنها حمایت خواهد کرد.

ستاد امر به معروف و نهی از منکر، جهت رفع مشکل بی حجابی در جامعه، جلساتی را با چرخه تولید کننده و توزیع کننده لباس دارد و برخوردهای لازم را انجام می‌دهد. تا زمانی که در این مرحله به نتیجه نرسیم، در مراحل بعدی نیز موفق نخواهیم بود.

در مسئله دوچرخه سواری زنان، تا به امروز ستاد امر به معروف و نهی از منکر با هیچ فردی در جامعه برخورد نکرده است؛ مشکل ستاد با برخی از دستگاه‌های حاکمیتی است که در حال ترویج دوچرخه سواری زنان هستند. من در گفت‌وگو با معاون حمل و نقل شهرداری اصفهان گفتم علت حضور دوچرخه در شهر چیست؟ وی گفت که علت آن کاهش ترافیک در شهر است. سوال ما این است که اگر علت وجود دوچرخه کاهش ترافیک است، چند درصد آن در میدان امام خمینی (ره) و چهارباغ عباسی است؟ اگر مسئله ورزش است که باید معاونت فرهنگی، تفریحی و ورزشی این وظیفه را بر عهده بگیرد؛ البته سیاست ترویج دوچرخه سواری زنان مربوط به به دوره‌های قبلی شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان است.

حتما بخوانید:  ادای احترام نساجی و استقلال به علی و مهرداد

آیا قانون، زنان را از حق دوچرخه سواری منع کرده است؟

دوچرخه سواری بانوان یک عقبه اجتماعی و امنیتی دارد به همین دلیل، ستاد امر به معروف و نهی از منکر به این مسئله ورود کرده است. مراجع معظم تقلید نیز دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی را جایز نمی‌دانند؛ البته دوچرخه سواری بانوان به تنهایی مشکلی ندارد، بلکه دوچرخه سواری در انظار عمومی اشکال دارد.

حکم شرعی مراجع در مورد منع دوچرخه سواری زنان در انظار عمومی، بر اساس روایات و قرآن مطرح شده است؟

فقیه باید بر اساس روایات و قرآن حکم شرعی خود را استخراج کند؛ البته بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، انجام فعل خلاف شرع در معابر و انظار عمومی جرم است. در شورای فرهنگی استان نیز مصوب شده است که دوچرخه سواری بانوان در انظار عمومی ممنوع است، اما علیرغم این ممنوعیت، تا به امروز هیچ کسی به بانوان دوچرخه سوار اعلام نکرده که نباید دوچرخه سواری کنند.

حاکمیت نباید دوچرخه سواری زنان را ترویج کند، بلکه باید فضای مناسب را برای تفریح، دوچرخه سواری و حمل و نقل آنها فراهم کرده و نسبت به منکر بودن دوچرخه سواری زنان اطلاع رسانی کند؛ پس از اجرای این مراحل ما اجازه داریم نسبت به انجام این کار نهی از منکر کنیم.

چرا بدون ایجاد زیر ساخت‌های لازم از دوچرخه سواری زنان ممانعت می‌شود؟

ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان تا امروز کسی را از دوچرخه سواری منع نکرده است؛ بلکه حاکمیت و مسئولان را نسبت به ترویج دوچرخه سواری زنان منع کرده است. مسئولان مکلف به ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای انجام این کار هستند.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *