رئیس حوزه خواهران: مسیح علینژاد رقیب ماست رئیس حوزه خواهران: مسیح علینژاد رقیب ماست | آوتاف
خانه / اخبار داغ / رئیس حوزه خواهران: مسیح علینژاد رقیب ماست

رئیس حوزه خواهران: مسیح علینژاد رقیب ماست

دیده‌بان ایران: مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: ما باید برای نفوذ کلام جبهه انقلاب تدبیر کنیم و آنقدر قوی باشیم که سخنان سخیف امثال علینژاد را زیر سوال ببریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، شامگاه ۲۴ آذرماه در نشست «الزامات زیست و کنشگری بانوان طلبه در فضای مجازی» گفت: حفیظ بودن و علیم بودن شرط اساسی در فعالیت‌هایی است که هر یک از ما بر عهده می‌گیریم و فضای مجازی هم از آن مستثنی نیست، آن‌چنان که حضرت یوسف به عزیز مصر می‌گوید: قَالَ اجْعَلْنِی عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ(۵۵ یوسف). وقتی که صحبت از مسئولیت یک طلبه خواهر می‌شود، یعنی او از یک پشتوانه مکتبی و مذهبی وارد فضای مجازی شده است و عملش باید بر اساس شاکله‌اش باشد. کلٌ یعملٌ علی شاکلته.

بهجت‌پور تصریح کرد: این طلبه با بافت ذهنی و فرهنگی که در حوزه‌های علمیه فرا می‌گیرد، بناست به نحو شایسته‌ای نقش‌های اجتماعی خودش را بازی کند و از جمله نقش‌ها، کنشگری در فضای مجازی است همچنان که در حوزه فعالیت‌های حقیقی اجتماعی، باید به خوبی بتواند از جایگاه مکتبی و مذهبی‌ وظائف خود را انجام بدهد.

رئیس حوزه خواهران: مسیح علینژاد رقیب ماست

وی با بیان اینکه حوزه علمیه یک مجموعه دارای مدارج مختلف علمی است و بخش عظیمی از طلبه‌ها در سطح دو و نزدیک به یک سوم در رشته‌های سطح ۳ و سطح ۴ مشغول هستند، افزود: در جامعه‌الزهراء با پیشینه بیشتر، فارغ التحصیل سطح ۴ داریم ولی در مرکز مدیریت، که در ۲۸ شعبه و ۵۰۰ مرکز در سطح کشور فعالیت دارد به تازگی شاهد خروجی‌های سطح ۴ هستیم.

وی با اشاره به فعالیت تبلیغی طلاب افزود: همچنین تعداد زیادی از طلاب در حل انجام وظایف تبلیغی در واتساپ هستند که به تدریج وارد اینستاگرام هم خواهند شد البته چون اینستاگرام حوزه‌ای است که دشمن بیشتر در آنجا فعالیت دارد و تقریبا مدیریتش از دست ما خارج است در حال اندیشیدن تدابیری جهت ورود طلاب به این فضا هستیم.

این استاد حوزه با ارائه پیشنهاداتی در حوزه فضای مجازی که موجب تاثیرگذاری بیشتر طلاب خواهر می‌شود، اظهار کرد: پیشنهاد اول، درجه‌بندی و رتبه‌بندی طلاب از حیث قابلیت‌های علمی و اخلاقی است؛ ما اجازه نداریم طلاب را به عنوان طلبه در تمامی عرصه‌های فضای مجازی به عنوان طلبه بشناسیم، گاهی طلبه در یک سطحی فقط نقش کنشگر معمولی را دارد، مثلا از طلبه‌ای که در عرصه فعالیت‌های فرهنگی عمومی توان ورود دارد نباید در عرصه پیچیده رصد شبهات و تهاجم به اندیشه‌ها استفاده کنیم.

حتما بخوانید:  اقدام شهرداری تهران به یاد درگذشتگان پرواز ۷۵۲

آفت توسعه بدون نگاه درست جنسیتی

وی با اشاره به آفات توسعه در جهان، افزود: در نظام فعلی جهان شاهدیم که در صدد تقویت مشترکات و نادیده گرفتن جنبه‌های اختصاصی زنان هستند، حتی مثلا می‌خواهند در مشاغل نظامی و انتظامی تساوی بین زن و مرد را رعایت کنند و تفاوت‌ها را نادیده بگیرند و در این نگاه اشکال بزرگی وجود دارد زیرا سبب می‌شود زن از عرصه‌هایی که تناسب بیشتر با توانمندی او دارد فاصله بگیرد.

بهجت‌پور اظهار کرد: در این مدل هر قدر استقلال مالی بیشتری به زن می‌دهید، خانواده را از حالت پایداری خارج می‌کنید و میزان تحمل خانم‌ها در زندگی مشترک پایین می‌آید. لذا پدیده‌ای مثل طلاق، علنی و عمومی می‌شود و به دلیل همین آفت روابط آزاد هم زیاد می‌شود. وقتی که در این فضا ورود می‌کنید، سن که بالا می‌رود، با معضلی به نام فرزندآوری رو به رو می‌شوید. اینها از طبیعیات توسعه است. در واقع انتخاب بین این دو است؛ یا توسعه یا خانواده.

وی تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم اینگونه باشد. اتفاقی هم که در ایران با اینکه کشور اسلامی است افتاد این بود که گفتند زن در خانواده نقش کانونی دارد، بعد گفته شد، زن باید فعالیت اجتماعی هم داشته باشد، و آنقدر حوزه خانواده را گسترش دادیم که خانواده کنار رفت یا به حاشیه کشیده شد.

این استاد تفسیر قرآن گفت: در زمان کنونی اگر زن بخواهد هم در جامعه حضور داشته باشد و هم خانواده را داشته باشد، باید واقعا هزینه بسیار بالایی از جوانی و انرژی خودش بپردازد. نمی‌شود کسی هم شاغل باشد و هم مثلا هشت فرزند داشته باشد یا روابط صله رحم توسعه یافته‌ای هم داشته باشد بنابراین خانم‌هایی در میدان بروز و ظهور زیادی پیدا می‌کنند که یا دچار انحلال خانواده شده‌اند یا خانواده تشکیل نداده‌اند.

حتما بخوانید:  ورود نخستین تیم ایرانی به عربستان پس از ۵سال

مراقبت از شان خانواده

بهجت‌پور در ادامه گفت: وقتی که از حضور خانم‌های طلبه در فضای مجازی صحبت می‌کنیم باید از شأن خانم‌ها و فضای خانوادگی به دقت مراقبت کنیم. یعنی طوری برنامه بریزیم که خانم در خانواده باشد و در فضای مجازی هم کنشگری داشته باشد حتی باید کاری کنیم که در فضای مجازی افرادی سلبریتی شوند که خانواده‌های مستحکمی دارند.

وی اضافه کرد: باید در حدود و ثغور ورود خانم‌ها خصوصا خانم‌های طلبه در فضای مجازی، نگرانی برای حوزه اخلاقی پدید نیاید. توجه شود که دیوار حیا و عفاف او نازک و کوتاه نشود و این به نظر می‌رسد یکی از کارهای بزرگی است که هنوز مهارتش را کسب نکرده‌ایم.

وی افزود: حضرت زهرا(س) می‌فرماید: برای زن بهتر است که مردان او را نبینند، برای مردان بهتر است که زنان را نبیند. این مفهوم متحجرانه‌ای که برخی برداشت کردند، یعنی زن را محبوس کن ندارد، بلکه مفهوم درستش این است که اینقدر فرصت اجتماعی برای زنان ایجاد کنیم که خودشان کار خودشان را پیش ببرند و دیگر نیازی به دیگران نداشته باشند. این مسیری است که باید برویم. الآن ۵۰۰ مدرسه ما کاملا مخصوص خانم‌هاست و سعی داریم دامنه‌اش روز به روز گسترش پیدا کند.

خواهران طلبه خودکفا شوند

مدیر حوزه خواهران با طرح این سؤال پرداخت که آیا حضور زن واجب است؟ گفت: واجب نیست، اما وقتی که به فضاهای فکری دیگر مجال می‌دهیم، زمینه را برای آسیب دیدن فراهم کرده‌ایم. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که هر قدر جلو برویم میزان قدرت و اختیار بانوان و فرصت‌های آنان برای اینکه خودشان کارهای حوزه خود را انجام بدهند بیشتر شود.

رئیس حوزه خواهران: مسیح علینژاد رقیب ماست

بهجت‌پور با بیان اینکه باید بخشی از فضای مجازی را زنانه‌سازی کنیم، تصریح کرد: خصوصا در مورد رسانه‌های تصویری و در فضاهای مجازی تصویری، لازم است که یک فضای امن و یک فضای زنانه برای زن ایجاد کنیم که به راحتی بتوانند با هم ارتباط بگیرند.

وی با ارائه پیشنهاد اولویت‌بندی و ایجاد رویکرد برای خانم‌ها در مسائل مربوط به حوزه زن و خانواده، اظهار کرد: باید برای خانم‌ها یک اولویت‌بندی قرار دهیم تا حوزه خواهران به خوبی مدیریت شود و نیازی نیست که آقایان وارد این حوزه شوند. نه اینکه کارهای مشترک با حوزه خواهران نداشته باشند، بلکه حوزه خواهران ماموریت ویژه و کار ویژه دارد. در افق ۱۴۱۴ بنای ما بر این است که خانم‌های طلبه را به این سمت ببریم که خانم‌ها مرجعیت دینی و بین المللی پیدا کنند.

حتما بخوانید:  روحانیون مخالف روحانی از قم به تهران رسیدند!

مواجهه شبکه‌ای و عالمانه با رقبا

بهجت‌پور بیان کرد: باید توجه داشت که ما یک رقبایی داریم، مثلا مسیح علی‌نژاد را چه کسی باید خاموش کند؟ خود خانم‌ها. در جهان زنانی هستند که از پایگاه زن، زن را تخریب می‌کنند. به نظر می‌رسد مبارز مقابل این زنان از جنس خودشان باشند. بنابراین باید جریان هم‌افزایی زنان در فضای مجازی و لینک شدن آنها با یکدیگر را ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: مسئله بزرگی که به نظر من در اینجا وجود دارد، شبکه‌سازی است، ما یک شبکه لازم داریم که خانم‌ها و آقایان باید این شبکه بزرگ را درست کنند که مجموعه زنان و خانواده را مدیریت کند. الآن خانواده و دختران در معرض خطر هستند و فضای امنی برای آنها نداریم. ما نمی‌توانیم منفعل و در این میدان رها شده باشیم. باید ببینیم چگونه جبهه انقلاب می‌تواند به صورت متحد و بزرگ در عرصه فضای مجازی فعالیت کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: ما باید برای نفوذ کلام جبهه انقلاب تدبیر کنیم و آنقدر قوی باشیم که سخنان سخیف امثال علینژاد را زیر سوال ببریم و جامعه زنان را قانع کنیم که اگر پشت سر مسیح علی‌نژاد بروید و دنباله‌رو او باشید، کوچک می‌شوید. لذا باید یک شبکه فراگیر در مقابل این هجمه‌ها ایجاد کنیم.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: حوزه باید پیش‌بینی و آینده‌نگری کند در فضای مجازی هم همین گونه است، اگر حوزه در فضای مجازی صرفا با سرباز در میدان بجنگد و پشت صحنه را نبیند، موفق نخواهد شد. در مسائل مربوط به تهاجم باید پیش‌بینی کنیم و باید بصیرت سیاسی و اجتماعی کسب کنیم.

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی مدیر سایت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *